FIlm "Obraz" Nikole Vukčevića uvršćen u zvaničnu selekciju Palm Springsa, dobio nagradu Španiji

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 4 min.
Foto: Kadar iz filma/Promo

Dugometražni igrani film „Obraz“ reditelja Nikole Vukčevića uvršćen u zvaničnu selekciju Palm Springs International Film Festivala, jednog od najprestižnijih filmskih festivala u Sjedinjenim Američkim Državama, gde će imati čak četiri projekcije. „Trebalo nam je osam godina da ispričamo priču o čoveku koji se usudio da se odupre sili jačeg i krene težim putem – da u svom domu zaštiti dete druge vere i nacije, rizikujući živote sopstvene porodice, a time čuvajući ne samo to dete, već i obraz svoje kuće. Verujući da je dragoceno ispričati tu priču, radujemo se predstojećim festivalima i domaćoj bioskopskoj premijeri“, ističe reditelj Nikola Vukčević povodom uvrštavanja filma u selekciju Palm Springsa.

Samo nekoliko dana ranije, „Obraz“ je trijumfovao na Festivalu nezavisnog filma u Andaluziji Festival de Cine Independiente de Linares, osvojivši nagrade za najbolji film, najbolju režiju (Nikola Vukčević), najboljeg direktora fotografije (srpski direktor fotografije mlađe generacije Đorđe Stojiljković) i najboljeg glumca (Edon Rizvanoli).

Pre dve nedelje, film je pobedio i na 30. jubilarnom izdanju Međunarodnog festivala autorskog filma u Rabatu (Maroko), osvojivši Grand pri za najbolji film i nagradu za najboljeg glumca (Edon Rizvanoli). Majstorska izvedba Edona Rizvanollija prenosi punu emocionalnu složenost ovog čoveka uhvaćenog u kandžama rata, dok režija Nikole Vukčevića spaja šekspirovsku napetost s istorijskom dubinom, čineći ovaj film snažnim i nezaboravnim trenutkom festivala.

Prošlog meseca je u San Dijegu osvojio nagradu publike. Pobednik nagrade publike za najbolji igrani film, „Obraz“ je osvojio gledaoce svojom zapanjujućom lepotom i dubokom emotivnošću. Publika se snažno povezala s njegovim prikazom sećanja i identiteta — pričom koja ostaje u mislima još dugo nakon što se svetla ugase. 

Naglašavamo da je film ove godine izabran da predstavlja Crnu Goru kao kandidat za nagradu Oskar u kategoriji najboljeg međunarodnog filma. Glavna radnja filma prati pravoslavno dete koje u vihoru Drugog svetskog rata, progonjeno fašističkom vojskom, privremenu zaštitu nađe u nepoznatoj albanskoj kući.

Obraz nije samo priča o jednom čoveku, već i o onome što nas sve obavezuje – da u teškim vremenima sačuvamo ljudskost, da zaštitimo slabijeg i da svedočimo kako je čojstvo jednako veliko koliko i junaštvo“, zaključio je Vukčević.

Film Obraz imao je svetsku premijeru na Filmskom festivalu u Kotbusu u Nemačkoj. Nakon toga prikazan je i na renomiranom Cairo International Film Festivalu, najstarijem i najznačajnijem festivalu u arapskom svetu i Africi, kao i na International Film Festival of India (IFFI) u Goi, jednom od vodećih festivala azijskog kontinenta. Do danas film je zabeležio preko 25 međunarodnih selekcija i 15 nagrada.

Domaća publika će imati priliku da ovaj film pogleda u februaru 2026. godine.

Glumačku postavu čine regionalni i međunarodni umetnici. Glavnu ulogu tumači Edon Rizvanoli iz Holandije, dok se u filmu pojavljuju i Nikola Ristanovski (Severna Makedonija), Igor Benčina (Srbija), Alban Ukaj (Bosna i Hercegovina), kao i Selman Jusufi i Xhejlane Terbunja (Kosovo). Iz Crne Gore dolaze Aleksandar Radulović, Branimir Popović, Ana Vučković i legendarni Zef Bato Dedivanović (Joksim iz Djekne Živka Nikolića), u svojoj poslednjoj filmskoj ulozi. U dečjim ulogama nastupaju Elez Adžović, Vuk Bulajić, Merisa Adžović i Hana Pavlović.

Inspiracija za film potiče iz antologijske pripovetke „Obraz (Legenda o Nuru Doki)“ crnogorskog akademika Zuvdije Hodžića. Scenario potpisuju Ana Vujadinović i Melina Pote, dok je reditelj Nikola Vukčević bio saradnik na scenariju. Vizuelni identitet filma oblikovao je direktor fotografije Đorđe Stojiljković, scenograf je Stanislav Nikičević, a za kostime je bila zadužena Lidija Jovanović. Muziku potpisuje Dušan Maksimovski. Montažu je radila Olga Toni, dok su vizuelne efekte kreirali Đuro Mihaljević i Đorđe Stojiljković. Za dizajn i miks zvuka bili su zaduženi Igor Vujović i Dario Domitrović. Izvršni producenti su Milorad Radenović i Jelena Filipović. Kao koproducenti učestvuju Nevena Savić i Ivica Vidanović iz beogradskog „Cinnamon Films“-a, Dario Domitrović iz zagrebačke kuće „Embrio“, a pridruženi producenti su Kristof Toke (Mogador Film, Nemačka) i Boris Raonić u ime RTVCG-a.

Projekat je realizovan uz finansijsku podršku Filmskog centra Crne Gore, Filmskog centra Srbije, Hrvatskog audiovizuelnog centra, Ministarstva kulture Crne Gore, RTVCG-a i CEKUM-a. Posebno je značajno da je ovaj film na koprodukcijskom konkursu u Srbiji u novembru 2020. godine zauzeo prvo mesto među pedesetak prijavljenih regionalnih projekata.

O REDITELJU: Nikola Vukčević, autor filma, diplomirao je filmsku i pozorišnu režiju kao student generacije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Danas je redovni profesor na Fakultetu dramskih umetnosti na Cetinju, gde je rukovodilac studijskog programa Film i mediji. Sedam sezona obavljao je funkciju umetničkog direktora Gradskog pozorišta Podgorica. Njegova ranija ostvarenja uključuju Pogled sa Ajfelovog tornja (2005), treći najgledaniji film među srpskim manjinskim koprodukcijama (prema statistici Filmskog centra Srbije), i Dečaci iz Ulice Marksa i Engelsa (2014), prvi crnogorski film zvanično distribuiran u hrvatskim bioskopima i nacionalni kandidat za Oskara te godine.

(Telegraf.rs)