"Odnos s fanovima je uvek sjajan": Basista Sabatona za Telegraf o srpskoj publici i snimanju spota u Srbiji
Švedski metal bend Sabaton 17. oktobra objavio je 11. studijski album "Legends", a tim povodom basista benda Par Sundstrom je za Telegraf.rs govorio o spotu za pesmu "Templars" koji je sniman u Beogradu i Smederevu, ali i odnosu Sabatona i srpske publike.
On je takođe za Telegraf.rs govorio o kreativnom procesu tokom stvaranja albuma "Legends", a taj deo intervjua možete da pročitate ovde.
- Spot za pesmu "Templars", koju ste objavili kao singl, je snimljen na tvrđavama u Beogradu i Smederevu. Zbog čega ste odabrali baš te lokacije i kako je došlo do odluke da snimate spot u Srbiji?
- Radili smo sa srpskom produkcijskom kompanijom nekoliko puta i imali smo sjajno iskustvo. Tražio sam mesto koje ima produkcijsku kuću koja bi želela time da se bavi, ali takođe su nam bili potrebni dvorci ili tvrđave, kao i glumci koji žele da učestvuju. "Beli orlovi" koji su bili deo spota su zaista želeli da učestvuju, a takođe su lokacije, kao i same tvrđave, fenomenalne. Mislim da me je kupila sama ideja kada smo počeli da tražimo lokaciju i glumce. Osećali smo se odlično pre snimanja, tokom njega, ali i posle, kada smo videli spot.
- Video je režirao Ivan Čolić i spomenuli ste Udruženje za očuvanje starih zanata i veština "Beli orlovi". Kako je bilo snimati sa njima i da li su vas "Beli orlovi" naučili da se borite kao pravi ratnici, kako biste mogli da snimite sve scene?
- Jesu i bili su odlični u tome! Bili su odlični i u podršci koju su nam pružali jer mi nismo imali iskustva. Kao grupa, bili su fantastični za saradnju. Odmah smo postali prijatelji sa svima i osećali smo se kao da se dugo poznajemo. Kada snimate takav spot, čekanje između scena ume dugo da potraje i može da vam bude dosadno ako samo sedite i čekate, ali ovde je bilo mnogo finih ljudi sa kojima smo mogli da razgovaramo i svi smo se družili. Bilo je odlično i verujem da je to zato što su oni međusobno bliski kao grupa i prihvatili su nas kao grupu.
Dani snimanja bili su odlični i mislim da su svi dali sve od sebe, uključujući Tobea koji je tek seo u kombi, a sada je morao da igra ulogu onog koji je preživeo najduže, a bio je veoma bolestan kada smo snimali. Bilo je vruće, oklopi su bili teški, a on je morao da bude poslednji preživeli templar.
- Spomenuo si da je Tobe bio poslednji preživeli templar u tom spotu. Dok sam ga gledala, primetila sam jedan detalj koji nije istorijski tačan. Kada Tobe ulazi u tvrđavu i uzima papire kako bi ih bacio u vatru pre nego što stignu neprijateljski vojnici, jedan od tih papira je na sekundu u prvom planu. Tekst koji je na njemu napisan je na ćirilici i govori o Kosovu. Ako uzmemo u obzir da je Boj na Kosovu bio dva veka nakon događaja koji su prikazani u spotu, da li je to bio skriveni detalj za srpsku publiku ili je u pitanju nešto drugo?
- To je bilo nenamerno i nikada nismo razgovarali o sadržaju tog teksta. Trebalo je da to budu reči koje ne treba da budu pročitane, niti da budu u fokusu. Trebalo je da to bude tekst koji izgleda starinski i mislim da je osoba koja ga je pisala odlučila da ispriča tu priču.
- Kada govorimo o odnosu Sabatona i Srbije, na prethodnim albumima objavili ste dve pesme o srpskim herojima - majoru Dragutinu Gavriloviću i Milunki Savić - i srpska publika ih obožava. Na koncertu u Beogradu 2017. godine, pre pesme "Last Dying Breath", koja je o majoru Gavriloviću, pustili ste njegov govor. Takođe, na Exit festivalu 2021. godine, vašem prvom koncertu posle kovid pandemije, na kraju koncerta ste pustili kratki film o Milunki Savić kao najavu pesme. Kako iz vašeg ugla, sa bine, izgleda kada izvodite te pesme u Srbiji i da li osećate zahvalnost srpske publike zbog toga što o našim herojima pevate celom svetu?
- Poseban je osećaj svaki put kada sviramo "Last Dying Breath". Retko je sviramo uživo, ali kad god smo je svirali, atmosfera je bila fenomenalna. Da se u nastup uključi ceo govor majora Gavrilovića bila je ideja prijatelja benda, kako bi se napravio epski uvod u pesmu jer ona originalno nema uvod. Mislim da je to doprinelo atmosferi.
Mislim da smo uvek imali sjajan odnos sa fanovima u Srbiji. Prvi put kada smo svirali u Srbiji, 2007. godine, bili smo predgrupa bendu Therion. Bili smo mali bend i nismo mnogo očekivali od publike. Mislim da je jedna od najboljih publika za Sabaton na toj turneji i ona o kojoj smo razmišljali kada smo otišli kući, bila Srbija. Znali smo da moramo da se vratimo u Srbiju i ponovo sviramo. Nismo znali odakle takva atmosfera. Pre toga smo svirali nekoliko koncerata u Nemačkoj i okolini, to je bio prvi put da smo bili u Srbiji i odmah smo znali da moramo da se vratimo. I vratili smo se mnogo puta i stekli mnogo prijatelja u Srbiji. Nismo dolazili samo da sviramo, već i samo da budemo u Srbiji. Nekoliko puta sam ostajao u Srbiji po nekoliko dana, samo da istražujem.
- Kakav je osećaj bio na tom koncertu u Beogradu 2017. godine, kada ste čuli da publika zna govor napamet? Šta vam je prolazilo kroz glavu dok ste bili iza bine i slušali to?
- Mislim da smo se svi pogledali i zapitali šta se dešava. To nismo mogli ni da zamislimo, to je bila izuzetno neočekivana reakcija publike i stajali smo iza bine u apsolutnom šoku. Nismo to očekivali. Sećam se da je momenat između kraja govora i početka pesme bio napet. Stajali smo i pitali se kada treba da počnemo da sviramo. Nismo razumeli govor jer je bio na vašem jeziku, ne na našem, i nismo znali kada treba da počnemo da sviramo, pa smo malo počeli i da paničimo. Dok smo uživali u tom predivnom momentu, bili smo i pod stresom jer nismo znali dokle je stigao govor. (smeh)
- Novi Sabaton album izlazi 17. oktobra, a srpska publika je već odlučila da slušamo Sabaton u Srbiji 2026. godine. Da li ćemo čuti i videti Sabaton u Srbiji 2026?
- Nadam se, ne mogu sada da odgovorim na to pitanje, to je najteže pitanje. (smeh) Što se nas tiče, mi bismo voleli, nadam se da će da bude moguće.
Mislim da to ukazuje na to da je priča Sabatona i Srbije obostrana. Razlog zbog kog smo svirali na Exit festivalu je interesantan. Prvo, i dalje je bio period korone i nije bilo mnogo koncerata u svetu i mislim da mnogo umetnika ne bi to uradilo, ali mi smo bili pitani iz razloga što smo uvek imali sjajnu publiku, tako da smo mi možda pozvani da sviramo, a neki drugi umetnici nisu, zahvaljujući našoj zajedničkoj istoriji.
Osećaj je bio poseban i ne znam da li ću ikada da zaboravim taj koncert. Korona je bila teška za umetnike, naročito kada imate stručnjake na televiziji koji vam govore o tome da nikada više nećete ići na koncert, da više neće biti festivala i da ljudima nisu potrebna masovna okupljanja, da ćemo, kada kovid prođe, i dalje da držimo distancu, da nećemo da se grlimo. Bio sam besan dok sam to gledao. Meni su bili potrebni festivali i znam da su bili potrebni milionima ljudi jer donose toliko sreće.
A onda je stiglo pitanje iz Srbije da li možemo da dođemo i da sviramo na festivalu. Naravno da smo želeli da dođemo! Bilo je veoma lepo da dobijemo taj poziv.
- Ljudima u Srbiji su takođe nedostajali festivali, a fanovi Sabatona ponovo su hteli da čuju bend uživo i mislim da je to bila savršena prilika da se dese obe stvari. Takođe je bio u pitanju koncert pune dužine na festivalu, što je bilo fantastično.
- Bilo je apsolutno fantastično i taj poziv je stigao u pravo vreme da nam pruži malo nade. Bilo je sjajno!
- Srbija vas očekuje, već znate da ste ovde uvek dobro došli i to možete da vidite i po reakcijama publike. Očekujemo datum koncerta u Srbiji i novi album. Hvala na ovom razgovoru.
- Hvala puno! Bio je ovo prijatan razgovor.
(Telegraf.rs)