Završen prvi deo 9. Šekspir festivala: Nesvakidašnja i impresivna uprizorenja Šekspirovog stvaralaštva

Promocija ovog izvanrednog izdanja Akademije umetnosti Novi Sad, Pozorišnog muzeja Vojvodine i Itaka art centra Inđija bila je u sklopu pratećeg programa ovogodišnjeg Šekspir festivala.

Foto: Jelena Ivanović

Prvi deo 9. Šekspir festivala završen je u utorak, 5. jula promocijom knjige Olivere Milošević „NIKITA MILIVOJEVIĆ – Ja ovde silazim”, održanoj u Narodnoj biblioteci „Dr Đorđe Natošević” u Inđiji. Promocija ovog izvanrednog izdanja Akademije umetnosti Novi Sad, Pozorišnog muzeja Vojvodine i Itaka art centra Inđija bila je u sklopu pratećeg programa ovogodišnjeg Šekspir festivala.

Glavni program festivala, koji se i ove godine, kao i od samog osnivanja održava uz podršku UNIQA osiguranja, završen je u ponedeljak, 4. jula, predstavom HAMLET Evidencija zločina jedne monarhije, u izvođenju Kazališta Marina Držića iz Dubrovnika, prema adaptaciji i režiji Livije Pandur. Predstavu nose četiri glumca, dva para – Hamlet i Ofelija, i Klaudije i Gertruda, a estetski drugačiji, svedeniji pristup interpretaciji ovog dela, zasnovan je na sublimiranju događaja iz Hamleta u jedan jedini dan i na samo četiri lica, za koja se čini, da zatvoreni u posmrtnom bunkeru, izvode uvek jednu te istu dramu. Predstava HAMLET Evidencija zločina jedne monarhije odigrana je u Srpskom narodnom pozorištu, na sceni „Pera Dobrinović“, pred punim gledalištem i ispraćena je gromoglasnim aplauzom.

U okviru glavnog programa izvedene su još tri predstave. Festival je 1. jula otvoren predstavom HAMLET u izvođenju trupe imPerfect Dancers Company iz Italije, u konceptu i režiji Valtera Mateinija i Ine Broek. Otvorena scena Vile Stanković u Čortanovcima bila je pravo mesto da se intimno dožive sve surove, sirove, tanane, prodorne, majstorski prenete emocije šestoro briljantnih izvođača. Nezadrživi talasi

ovacija i gromoglasni aplauz upućeni ovim izvanrednim igračima i kreatorima dela, odjekivali su i krasili zidine vile, čineći otvaranje festivala svečanim i upečatljivim.

Sledeće veče izvedena je predstava UKROĆENA GOROPAD Gradskog pozorišta Podgorica, u režiji i adaptaciji Dejana Projkovskog.

Foto: Jelena Ivanović

Predstava Ukroćena goropad se oslanja na određene aspekte ženske seksualnosti i muške dominacije u savremenom i modernom glumačkom izrazu koji je zasnovan na Šekspirovom poimanju pozorišta, igre, vremena i prostora. Sa posebnom je pažnjom predstavljena jedna od značajnijih pitanja današnjice – shvatanje roda i njihovih međusobnih odnosa, što je publika pomno, netremice pratila.

Treća predstava, takođe izvedena na otvorenoj sceni Vile, bila je ROMEO I JULIJA i ostale katastrofalne ljubavi, prema tekstu, konceptu i režiji Norvežanina Rolfa Almea. Dvojica mladih glumaca, Pjotr Mistela i Kristijan Hesto, izveli su Šekspirovu tragediju, neprestano doprinoseći naraciji stvarne priče o nemogućoj ili kriminalizovanoj ljubavi iz našeg vremena. Sve priče su tužne, a teme ozbiljne, ali forma predstave je duhovita.

Pred izvođenje predstave publici se obratio Nikita Milivojević sa tužnom vešću o smrti Pitera Bruka, engleskog pozorišnog i filmskog reditelja, jednog od najznačajnijih reditelja druge polovine XX veka, koji je preminuo prethodnog dana, 2. jula, u 97. godini u Parizu. Piter Bruk je veliki deo svog stvaralaštva posvetio režiranju i proučavanju Šekspira i njegovog dela. Nikita je u svom kratkom i dirljivom obraćanju podsetio publiku i na učestvovanje predstave BURA, u režiji Irine Bruk, ćerke velikog Bruka, na Šekspir festivalu 2019. godine, u izvođenju Narodnog pozorišta iz Nice (THÉÂTRE NATIONAL DE NICE), i na kraju je, kao što red i saosećanje nalažu, održan minut ćutanja.

U okviru pratećeg programa, u subotu, 2. jula, na Akademiji umetnosti Novi Sad, održana je radionica HAMLET, koju su organizovali i vodili članovi trupe imPerfect Dancers Company. U drugom delu 9. Šekspir festivala, u oktobru će na sceni Srpskog narodnog pozorišta biti izvedena predstava Makbet u režiji i adaptaciji Nikite Milivojevića. Predstava je nastala u koprodukciji SNP-a, Beogradskog dramskog pozorišta, Grada teatra Budva, Novosadskog pozorišta i Šekspir festivala.

Foto: Jelena Ivanović

Festival će u novembru zatvoriti britanska trupa Forced Entertainment svojim izuzetnim projektom Sabrana dela: Sa Šekspirom za stolom u režiji Tima Ečelsa.

U predstavi Sabrana dela: Sa Šekspirom za stolom šest izvođača stvara sažete verzije svih Šekspirovih komada, koristeći kolekciju svakodnevnih predmeta za likove na pozornici koju predstavlja jedan običan sto. Ovaj projekat trupe Forced Entertainment u kojem se 36

Šekspirovih komada izvodi više dana pred ukupno 1800 posetilaca, učestovao je proteklih sezona na gotovo svim najznačajnijim svetskim pozorišnim festivalima: Berliner Festspiele, Epidaurus festival Athens, Royal Shakespeare Company World Shakespeare Festival, zatim i na festivalima u Londonu, Njujorku, Čikagu, Parizu, Amsterdamu, Cirihu, Frankfurtu, Barseloni, Los Anđelesu…

Osnivanje međunarodnog Šekpir festivala u Srbiji inicirao je reditelj Nikita Milivojević nakon premijere svoje predstave Henri VI u čuvenom londonskom Glob teatru 2012. godine sa željom da publici, baš kao u Šekspirovo vreme, predstavama na otvorenom približi lik i opus najvećeg dramskog stvaraoca. Šekspir festival od osnivanja podržavaju UNIQA osiguranje, Vlada AP Vojvodine, Opština Inđija, Ministarstvo kulture i Grad Novi Sad. Evropska mreža festivala uvrstila je Šekspir festival 2019. godine na listu najznačajnijih festivala Starog kontinenta.

Šekspir je fenomen, kao Sunce i Mesec. Svi pokušaji da ga u potpunosti protumačite su detinjasti i glupi - njegove drame govore direktno ljudima svih rasa i svakog nivoa, u svakom trenutku svetske istorije. Ali kako? Preko 36 drama mogu se prikazati na akademske, repetitivne ili čak detinjaste načine. Prirediti bilo koju Šekspirovu dramu, ulogu, stih ili bilo koju reč, zadatak je koji se stalno menja i predstavlja novi izazov. Potrebna nam je pomoć da ispratimo šta drugi pokušavaju. Iz tog razloga Šekspirov festival ima ogroman značaj.

PITER BRUK, Pariz, 24 jun 2016.

(Telegraf.rs)