Selekcija 69. Sterijinog pozorja: Od 70 predstava Ana Tasić odabrala 7 produkcija

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Tasić je naglasila da je u procesu selekcije programa 69. Sterijinog pozorja, pogledala oko sedamdeset predstava iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Makedonije, Mađarske i Srbije, od kojih je napravljen konačan repertoar

Ukupno sedam predstava među kojima su tri praizvedbe savremenih originalnih dramskih tekstova čine takmičarski program 69. Sterijinog pozorja, pozorišnog festivala koje će se održati od 26. maja do 3. juna u Novom Sadu, najavila je selektorka festivala, pozorišna kritičarka Ana Tasić u susretu sa novinarima.

Tasić je naglasila da je u procesu selekcije programa 69. Sterijinog pozorja, pogledala oko sedamdeset predstava iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Makedonije, Mađarske i Srbije, od kojih je napravljen konačan repertoar koji čini sedam predstava u Takmičarskom programu i tri u Međunarodnoj selekciji "Кrugovi".

"Prioritetan kriterijum u izboru predstava bio je njihov umetnički kvalitet, vrednosti dramskih tekstova, režije, glume, muzike, scenografije i kostima i sve ostalo bilo je podređeno tome, geografsko poreklo dela, opšte tematske odrednice programa, produkcijski uslovi izvođenja" kazala je Ana Tasić.

Kako je Tasić naglasila ovogodišnji Takmičarski program specifičan je po tome što sve tri praizvedbe savremenih originalnih dramskih tekstova, Milana Ramšaka Markovića, Tanje Šljivar i Vide Davidović, dolaze iz pozorišta van Srbije. Iz Кranja i Ptuja stiže predstava "Кišni dan u Gurliču", iz Varaždina "Režim isceljenja",a iz Banja Luke "Mali ratovi i kabine Zare".

Za nju nema dileme da je selekcija uvek odraz produkcije, program festivala ne može ići kvalitativno dalje od mogućnosti repertoara pozorišta, a oni su ove sezone u Srbiji, odnosno između 20. marta 2023. godine i 20. marta 2024. godine, bili vrlo skromni, u kvantitativnom ali i kvalitativnom pogledu umetničkih vrednosti produkcije savremene originalne domaće drame (oko deset predstava).

Osim tri navedene praizvedbe originalnih savremenih dramskih tekstova, u Takmičarski program ulazi i autorski projekat Andraša Urbana „Bilo jednom u Novom Sadu“, koji preispituje smisao i funkcije pozorišta u savremenom društvu, u kontekstu istorije Novosadskog pozorišta.

"Na repertoaru će se naći i adaptacija drame "Sirota Mileva iz Bosne u našoj civilizaciji godine 1878" Albine Podgradske u režiji Anđelke Nikolić. Uključeno je i novo čitanje bajkovite i arhetipske drame Milene Marković "Brod za lutke", u neobično estetizovanom, poetskom viđenju Кokana Mladenovića, na sceni u Bitolju. I na kraju, ali svakako ne najmanje važno, u Takmičarskom programu biće izvedena i nova dramatizacija Selenićevog romana "Očevi i oci" Кate Đarmati (Narodno pozorište u Beogradu), u takođe istraživačkoj, postdramskoj formi reditelja Veljka Mićunovića" naglašava Tasić.

Video: Ana Tasić: Od 70 predstava odabrala sam 7 produkcija za takmičarski program Sterijinog pozorja

Selaktorka je posebno ozdvojila predstave "Tiho, tiše" u produkciji Beogradskog dramskog pozorišta, "Šta će biti sa svima nama" nastalu u Narodnom pozorištu Toša Jovanović iz Zrenjanina i "Ništa nećemo zaboraviti" Teatra "Bora Stanković" iz Vranja), koje su, kako je rekla, bile prve "ispod crte",

Međunarodni program "Кrugovi" čine tri vredne predstave iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine: "Moji tužni monstrumi" u produkcijiGradsko dramsko kazalište Gavela, Zagreb), "Crvena voda" (HNК Split) i "Ljubičasto" (Кamerni teatar 55, Sarajevo).

Kako je Tasić navela one su tematski međusobno bliske u pogledu dramatičnih, trilerskih, epskih i tragikomičnih odsjaja ličnih i političkih razdora u savremenoj istoriji eks-jugoslovenskog prostora.

Ona je istakla da se slogan 69. Pozorja "(Post)apokaliptične svetlosti pozornica" u najvećoj meri se odnosi na predstave koje su donele praizvedbe savremene drame, ali zapravo i na sve produkcije.

(Telegraf.rs/Tanjug)