Sitnica koja bi mogla da vas košta letovanja - dobro pogledajte koji je datum isticanja vašeg pasoša

Koliko još treba da važi pasoš do isticanja pred put u Grčku - 3 ili 6 meseci?

foto: pixabay.com

Ne tako retko se u negativnim utiscima turista o određenoj agenciji nalazi i komentar da ih radnici konkretne agencije nisu upozorili na vrlo važnu informaciju, a ona se tiče isteka roka važnosti putnih isprava, odnosno pasoša, pa zato nisu mogli da odu na letovanje u Grčku.

Međutim, da li je to zaista istina? Da li zaista zaposleni u turističkoj agenciji imaju obavezu da informišu klijente o tome?

Šta kaže Zakon o putnim ispravama?

Javna isprava, koju svaki državljanin Republike Srbije mora koristiti kada prelazi državnu granicu, to jest da bi putovao u bilo koju drugu zemlju i da bi se iz nje vratio, može biti pasoš, odnosno diplomatski ili službeni pasoš, zatim putni list i bilo koja putna isprava, koja se u skladu sa konkretnim međunarodnim ugovorom mora izdati.

Rok važenja pasoša je 10 godina, osim za decu koja su uzrasta do 3 godine, kada i taj dokument važi 3 godine. Za sva maloletna lica, uzrasta između 3 i 14 godina se izdaje putna isprava, čiji je rok važnosti do 5 godina.

Da li na granici proveravaju za koliko ističe pasoš?

Obaveza je svakog carinika i policajca da prilikom ulaska u Grčku, proveri i ovaj podatak. Upravo zato što to jeste njihova obaveza, a putnici se ne informišu na vreme, događa se da budu vraćeni sa granice.

Nimalo prijatna situacija, ali morate biti svesni da turistička agencija u tom slučaju uopšte ne snosi krivicu, nego vi. Vaša putna isprava ne odgovara adekvatno na propisane zahteve. Upravo zato i deluje smešno u neku ruku, kada pročitate da se neki turista žali na „neobaveštavanje“ od strane zaposlenih u agenciji.

Zapitajmo se ko nas obaveštava da nam je lična karta pred istekom? Pa niko, naravno. Zašto bi nas onda obaveštavali o tome kakva su pravila zemlje koju posećujemo, kad je savsim očekivano da imamo interesovanje i za tehničkim detaljima, a ne samo za destinaciju.

A dovoljno je bilo pet minuta provere zvaničnog sajta Ministarstva spoljnih poslova Republike Srbije, jer su tu navedene apsolutno sve informacije koje su za takvu situaciju bitne.

Kako je navedeno na web prezentaciji tog ministrstva:

Od 19.07.2013. godine, uslov za ulazak državljana R. Srbije u bilo koju članicu EU je da poseduju putnu ispravu koja je izdata u poslednjih deset godina i koja mora da važi najmanje tri meseca nakon planiranog datuma za napuštanje teritorije članice EU. Putnici koji ne ispunjavaju ove kriterijume biće vraćeni sa granice.

Sasvim jasno! Ali, sada vam verovatno nije jasno šta da radite ako vam pasoš ističe za manje od 3 meseca, a vi ste aranžman već uplatili ili jednostavno odlučili da odete u Grčku.

U članu broj 34, ranije pomenutog Zakona o putnim ispravama RS je navedeno da postoje situacije, kada je dozvoljeno izdavanje putne isprave po hitnom postupku. A to znači da klijent dobija pasoš ili drugu putnu ispravu u kraćem roku od uobičajenog. Upravo je u tom Zakonu navedeno da nadležna institucija ima rok od 48 sati da odgovori na hitne zahteve.

...  u hitnim slučajevima (potreba za hitnim lečenjem u inostranstvu, obaveštenje o smrti ili teškoj bolesti člana uže porodice, neodložan službeni put) ili iz drugih opravdanih razloga, ako su uz zahtev priloženi dokazi koji potvrđuju razloge hitnosti, nadležni organ dužan je da putnu ispravu izda najkasnije u roku od 48 sati od trenutka podnošenja zahteva.

Nadležni organ će izdati putnu ispravu u roku iz stava 3. ovog člana i bez priloženih dokaza koji potvrđuju razloge hitnosti, ako to traži podnosilac zahteva, u skladu sa propisom Vlade.

A to znači da imate pravo da zahtevate hitno izdavanje putne isprave, uz obavezu da priložite odgovarajuće dokaze o razlozima hitnosti.

Međutim, iako rešenje postoji, svakako je poželjno da proverite vi koliki je rok važnosti vašeg pasoša, a da ne očekujete to od zaposlenih u bilo kojoj turističkoj agenciji, jer koliko god bili profesionalni i ljubazni prema svojim klijentima, imajte na umu da nije njihova obaveza da vas obaveste i o tome. Zapravo je to stvar njihove volje, ali svakako to ne spada u red obaveza. Vi kao vlasnik konkretne putne isprave, imate obavezu da vodite računa o datumu isteka, te da blagovremeno i reagujete.

(A.B./Telegraf.rs)