Pogledajte kako su se kroz istoriju menjali bolidi Formule 1 (1. deo)

"Savršen trkački automobil je onaj koji prvi prođe kroz cilj i onda se raspadne na sastavne delove", rekao je Ferdinand Porše

Tekuća sezona Formule 1 je 63. izdanje najbržeg cirkusa na svetu. Tokom svih tih godina promenilo se mnogo toga - od pravila takmičenja, preko sistema bodovanja do izgleda bolida, gde je i bilo najviše promena.

"Savršen trkački automobil je onaj koji prvi prođe kroz cilj i onda se raspadne na sastavne delove", rekao je jednom prilikom Ferdinand Porše.

Ove reči genijalnog nemačkog konstruktora postale su lajtmotiv konstruktora Formule 1 koji su od samih početaka sporta nastojali da naprave vozilo iz koga će tokom trke izvući sve što se iz njega može izvući. Tokom 63 godine dolazilo se do genijalnih rešenja, ali i onih manje uspešnih, propalih eksperimenata.  Telegraf vam predstavlja najznačajnije promene u konstrukciji bolida Formule 1 kroz istoriju.

1950-te

Prva trka Formule 1 u istoriji vožena je na uličnoj stazi u gradiću Po, u francuskom delu Baskije, koji je danas poznatiji po košarkaškom klubu. Prvo mesto osvojio je legendarni Argentinac Huan Manuel Fanđo. Automobili koji su učestvovali u trci morali su da imaju prednju vuču s motorom od 1.500 kubika superčardžer ili 4.500 kubika sa normalnim usisavanjem.

Tipični predstavnik prvih je Alfa Romeo 158 (poznatiji kao Alfeta)