Holandija zabranila svim bivšim fudbalerima i poznatim ličnostima da reklamiraju kladionice

Tako to radi ozbiljna država

Foto-montaža: Tanjug/AP, Shutterstock

Svi bivši fudbaleri i druge poznate ličnosti u Holandiji ubuduće neće smeti da reklamiraju kladionice, kockarnice i ostale igre na sreću koje poslednjih godina, svedoci smo tog trenda i kod nas, uzimaju maha i privlače sve veći broj mladih.

Holandija je kao država preduzela mali, ali važan korak sa ciljem da se efikasnije uhvati u koštac sa ovom pošasti koja i u zemlji "lala" uzima pod svoje sve više mladih, novih zavisnika. Bivši fudbaleri i treneri koji su dosad bili zaštitna lica pojedinih kladioničarskih kuća poput Endija Van der Mejdea, Dika Advokata, Sjaka Svarta, Elija Lasta, više neće moći, prema novim strožim zakonima, da primaju honorare za tu vrstu angažmana po slovu zakona koji stupa na snagu.

Ovo je inače prvo regulisanje zakona o reklamiranju kladionica koji je donet u oktobru pošle godine.

Do izmene u zakonu je došlo pošto je uočeno da sve veći broj mladih ima naloge na kladioničarskim sajtovima. Čak 17 procenata svih kreiranih naloga su napravile osobe starosti između 18 i 24 godina, a one čine ukupno 11 posto ukupne populacije, što je bio znak za alarm.

Prema navodima holandskih medija, Ministar Maks Vervind, koji je zadužen za ovo pitanje, rekao je da radi i na tome da se uvede zabrana i na reklame kladionica na televizijama, dodavši da za takav poduhvat ipak treba više vremena za implementaciju.

Prema rezultatima istraživanja sprovedenog još 2015. godine, Holanđani su zaključili da, pored ostalog, korišćenjem poznatih ličnosti u reklamama za kladionice kod običnih ljudi se doprinosi osećaju da je kockanje nešto potpuno normalno i društveno prihvatljivo.

Foto: Shutterstock

Zabrana za bivše fudbalere i poznata lica u svrhu promocije kocke je samo prvi od niza koraka koju preuzima vlada Holandije u borbi sa kladionicama. Jedan od narednih koraka je kampanja protiv reklamiranja kladioničarskih kompanija u fudbalu i fudbalskim klubovima, i za tu svrhu će biti kreiran poseban video sport koji će se uskoro "zavrteti".

- Reklame koje promovišu kocku se nalaze čak i na pojedinim dečijim konfekcijama, na bilbordima, čak se stadionima daju imena kazina. To uopšte nije pametno - kaže Ministar u vladi Holandije Mihel Van Nispen. On veruje da će ova ideja da naiđe na većinsku podršku u Parlamentu.

Toni van Roj, lider projekta za "uticaj kockanja na mlade" u Trimbos institutu, takođe bi želeo da vidi više ograničenja (sa viših instanci) kada je u pitanju kocka. Prema njegovim rečima, zabrana pojavljivanja poznatih Holanđana u promotivnim spotovima za kockanje je dobar prvi korak.

- To bi moglo pomoći. Znamo da korišćenje poznatih ličnosti u kampanjama može podstaći ljude da se ponašaju drugačije - kaže on.

Inače, kladioničarske kompanije su se zajednički dogovorile da od 1. aprila ili što je pre moguće prestanu sa oglašavanjem u autobuskim stanicama i duž autoputeva. Neke kopmanije to još nisu uradile.

Sada nakon što su poznate ličnosti dobile rampu za reklamiranje kocke, sve kockarske kompanije u svojim reklamama koristiće nepoznate Holanđane. Tako su pojedine kladionice koje su koristile bivše fudbalere kao promotere sada samo iskopirale tu reklamu, ali bez njih, već sa drugim manje poznatim likovima.

Krajni cilj onih koji se zalažu za zabranu reklamiranja kocke i zaštitu mladih od ove pošasti je da vlada donese zakon o sveukupnoj zabrani oglašavanja reklama koje plasiraju kladionice na televizijama. Zapravo svuda gde bi bile dostupne ljudima i uticale na njih na taj način.

- Plakati na autobuskim stajalištima i duž autoputa takođe dopiru do mladih, ugroženih ljudi i ljudi sa istorijom kockanja. To predstavlja rizik - kaže pomenuti Van Roj.

U Srbiji, kako se može čuti, kladioničarska kompanija će uskoro postati zvanični sponzor elitngo fudbalskog takmičenja...

(Telegraf.rs)