Slovenci kupuju jeftinije od Srba iako zarađuju 2,5 puta više

Slovenac sa prosečnom platom može da kupi čak 484 paketa toalet-papira, a Srbin 146. Sa srpskom platom može da se kupi 36 peškira, a sa slovenačkom 128

Cena osnovnih životnih namirnica, ali i odeće, obuće, kozmetike i kućne hemije u radnjama u Srbiji i u okruženju je poražavajuća.

Sa platom od oko 400 evra građanin Srbije većinu stvari plaća više nego njegov sused iz Slovenije koji zarađuje nešto više od 1.000 evra. Tako Slovenac sa prosečnom platom može da kupi čak 484 paketa toalet-papira, a Srbin 146. Sa peškirima je isto - sa srpskom platom moguće je kupiti 36 peškira, a sa slovenačkom 128.

- Postavlja se pitanje kako se u tako niske cene u slovenačkim marketima uklope i njihovi trgovci, i distributeri, i proizvođači, pa čak i država, a na kraju i potrošači, dok su kod nas i sa ovako visokim cenama svi u tom lancu nezadovoljni - kaže Edina Popov, predsednica Asocijacije potrošača Srbije čije je nedavno sprovedeno istraživanje takođe pokazalo da je od 19 namirnica, njih 10 u Sloveniji jeftinije nego u Srbiji, dok su ostale cene na sličnom nivou.

Ona smatra da je razlog za to činjenica da je konkurencija u Srbiji na niskom nivou, jer Slovenija ima dva miliona stanovnika i mogućnost da bira neku namirnicu među 30 proizvođača, dok Srbija ima 10 miliona stanovnika, a za neke od osnovnih namirnica jedva da ima pet do šest proizvođača.

- Dok u Srbiji za pojedine proizvode imate jedva desetak proizvođača u ponudama u marketima, u Sloveniji za svaki od njih morate da pregledate po nekoliko stranica na internetu jer ih ima više desetina - kaže Popov.

Takođe, u Sloveniji posluje nekoliko poznatih trgovačkih lanaca, među kojima su i Merkator, Lidl, Hofer, Interšpar i Tuš. Zanimljivo je da ovakvi marketi, sa veoma širokom paletom proizvoda, postoje i u malim mestima, sa svega nekoliko hiljada stanovnika.

- To u Srbiji nije slučaj, pa je potrošač, ako ne živi u blizini velikih gradova, "osuđen" da kupuje u manjim radnjama, gde su, po pravilu cene uvek znatno više, jer ne postoji konkurencija u vidu velikih supermarketa koji bi uticali na smanjenje cena - kaže ekonomista Stipe Lovreta.

(Telegraf.rs/ Izvor: 24sata.rs)