SRPSKA DECA MEĐU NAJBOLJIMA U SVETU: Naši četvrtaci natprosečni iz matematike!

U oblasti prirodnih nauka u kojima su naša deca postigla bolji rezultat – 525 poena, smo slični zemljama poput Kanade, Nemačke i Danske

Četvrtaci u osnovnim školama po Srbiji su, prema rezultatima najnovijeg neđunarodnog istraživanja TIMSS 2015, nadprosečni u znanju iz matematike i prirodnih nauka (biologija, fizika i geografija). Ovo je najbolji uspeh koji je Srbija postigla od kada učestvuje u istraživanju.

BESPLATAN test: Otkrijte zašto vaše dete ima loše ocene iz matematike

PRAVI GENIJALCI: Srpski matematičari osvojili pet medalja na Olimpijadi u Hongkongu

Od 57 zemalja sa svih kontinenata, azijske države su u vrhu na obe ove liste (Singapur, Južna Koreja, Hongkong, Japan, Tajvan).

Na konferenciji za novinare u Vladi Srbije Anamarija Viček, državni sekretar u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, prokomentarisala je da su takvi rezultati bitni pokazatelji reforme na kojoj rade prosvetne vlasti, saznaje "Politika".

U TIMSS-u je učestvovalo 580.000 učenika širom planete, uključujući i 4.036 učenika (i isto toliko roditelja) iz 160 osnovnih škola u Srbiji.

- Ovaj međunarodni projekat ispitivanja znanja učenika četvrtog i osmog razreda iz matematike i prirodnih nauka, sprovodi se svake četiri godine - kaže dr Nikoleta Gutvajn.

U oblasti prirodnih nauka u kojima su naša deca postigla bolji rezultat – 525 poena,  smo slični zemljama poput Kanade, Nemačke i Danske, a ispod nas su ostali Australija, Severna Irska (koja je recimo šesta iz matematike), Španija, Holandija, Italija, Belgija, Portugalija, Novi Zeland, Francuska, Turska. Prvoplasirani je Singapur sa 590 poena.

Konkretno, u matematici su četvrtaci iz Srbije postigli 518 poena, po čemu smo u rangu Švedske, Slovenije i Nemačke. Bolji smo od Australije, Kanade, Italije, Španije, Hrvatske, Novog Zelanda, Francuske… Prvi je ponovo Singapur sa 618 bodova, Finska ima 535 poena koliko i Poljska, a poslednji je ponovo Kuvajt sa 353. Na predstavljanju istraživanja otkriveno je da se naši đaci plaše matematike i da smo u vrhu Evrope po anksioznosti kada je ovaj predmet u pitanju.

- Ovi rezultati nas svrstavaju u rang svih okolnih razvijenih zemalja. To znači da imamo decu i učitelje koji mogu da stanu u red sa vršnjacima i kolegama iz bogatijih, zapadnih zemalja. Ovo je pokazatelj da se u Srbiji radi dobro, ali i da neke stvari moramo da menjamo u periodu od petog do osmog razreda - rekla je Vesna Nedeljković, pomoćnik ministra za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje.

Ipak, rezultati pokazuju da je potrebno da se radi na povećanju procenta najboljih učenika iz matematike i prirodnih nauka, kao i da se poveća procenat onih koji savladaju samo osnove programa, kao na primer u Singapuru i Hongkongu gde gotovo čitava generacija savladava osnove matematike, dok je znanje polovine đaka na naprednom nivou. U Srbiji "naprednih" ima osam odsto u prirodnim nauka i 10 odsto u matematici, a onih najlošijih od sedam do devet odsto.

Ivana Jakšić je u ime nacionalnog tima koji je sproveo ovo istraživanje dala malo više detalja:

- U odnosu na prethodno istraživanje, naši đaci su se u prirodnim naukama popravili kada je u pitanju živa priroda (biologija), dok su kod matematike bolji u prikazu i primeni podataka. Jasno je da još ima prostora za napredovanje i da utvrdimo zašto je razlika između učenika iz Singapura i njegovog vršnjaka iz Srbije 100 poena - rekla je Jakšićeva.

Na sastanku je rečeno da je nastavnicima ukazano šta bi trebalo više da rade sa učenicima i da je to dovelo do boljih rezultata.

Istraživači su TIMSS istražiali su i šta je to što utiče na učenička postognuća i saznali da 85 odsto zavisi od onoga što đaci donesu u školu (iz porodice i vrtića), a 15 odsto utiče sama škola.

Kako je objasnila Jakšić, bolje rezultate postižu đaci koji su prošli pripremni predškolski program, koji su pre polaska u prvi razred znali da pišu, čitaju, računaju, đaci čiji su roditelji visokog obrazovnog nivoa i višeg socijalnog i ekonomskog statusa (deca imaju svoju sobu, svoj radni sto, svoj kompjuter...).

Direktori škola su rekli pak da na bolji učenički uspeh utiče školska sredina u kojoj nema remećenje nastave, u kojoj nema neopravdanih izostanaka, nema disciplinskih problema, u kojima se gaji pozitivan stav prema matematici, u kojima se nastavnici više angažuju na času, interesantnije predaju….

Iz pomenutih rezultata, dalose zaključiti da je potrebno da se deca usmeravaju na što ranije učenje i da razvijaju pozitivna uverenja o matematici.

U skladu sa tim, Ministarstvo prosvete će početi pilotiranje novih predškolskih programa, kako bi se 2017/2018. sproveo novi program za predškolski uzrast.

(Telegraf.rs / Politika)