NA JADRAN: Zaboravljeni plakat iz 1952. koji će vas u 2017. naterati da odete na more (FOTO)

Na ovom starom slovenačkom reklamnom plakatu poruka je naizgled vrlo jednostavna. Međutim, postoji i jedna skrivena poruka koja možda nije momentalno vidljiva i nije očigledna

Epoha je takva da se letovanje bez odlaska na more skoro pa i ne može zamisliti. Zaista su retki ljudi koji biraju alternativne destinacije, ima ih, ali su retki. Ali, nije uvek bilo tako.

Sve do dobrano u XX vek banjski i planinski turizam su bili dominantni, a kultura rekreativnog kupanja u moru bila je skoro nepoznata. Vremena su se menjala, pa je u cilju daljeg razvoja i zemlje i turizma država odlučila da narod "navuče" na novu modu.

Na ovom slovenačkom reklamnom plakatu iz 1952. godine poruka je naizgled vrlo jednostavna. Natpis "Na Jadran" je imperativan, a pritom se kaže isto kao i na srpskohrvatskom, tako da je u jezičkom smislu imao dozu univerzalnosti i mogao je da se koristi u čitavoj Jugoslaviji.

Primorski turizam je već tada u čitavom svetu preuzeo primat nad planinskim, a posebno nad banjskim, a ako je nešto bivša nam država htela to je da ide u korak sa svetom, hrabro u budućnost.

Međutim, postoji i jedna skrivena poruka na ovom plakatu koja možda nije momentalno vidljiva i nije očigledna. Naime, na njemu, mlada i emancipovana, obrazovana devojka, kosmopolitkinja, sedi na plaži pored dečaka meštanina obučenog u narodnu nošnju koji joj nudi košaru punu voća.

Suptilna je to najava budućih vremena i pokazatelj čemu je to socijalističko društvo stremilo (oslobađanju od stega, ali i čuvanju onih elemenata nasleđa koje te stege ne nameće). Međutim, ovaj plakat pokazuje i stanje u društvu u tom trenutku: on pokazuje koliko je golema bila promena koja se odigrala nakon revolucije.

(Telegraf.rs)