MOŽE IM SE: Kablovski operateri deru jer imaju monopol!

Bilo da je u pitanju povećanje iznosa koji operateri plaćaju za pojedine kanale, rast PDV-a ili skok evra - gotovo svi operateri su tokom prošle godine povećali cene svojih usluga

Usluge kablovskih operatera spadaju u retke za koje građani nemaju nikakvu mogućnost izbora, jer su primorani da koriste isključivo ponudu provajdera koji je u njihovom kraju razvukao mrežu, a to se i te kako odražava na kvalitet i na cenu usluge.

Pojedini operateri pretplatu za kablovsku televiziju povećavaju i do dva puta godišnje, pri čemu najčešće ne obaveste korisnike. Krajem prošle godine, veći račun za kablovsku televiziju dobili su korisnici Ikom-a, kao i korisnici KDS-a.

Veći oktobarski račun pojedini operateri su pravdali povećanjem stope PDV-a sa 18 na 20 odsto, dok su za ostala poskupljenja razlozi bili brojni. Bilo da je u pitanju povećanje iznosa koji preduzeća plaćaju za pojedine kanale, rast evra ili neki treći razlog - gotovo svi operateri su tokom prošle godine povećali cene svojih usluga.

Tako je pretplata u Ikomu donedavno bila oko 900 dinara, da bi račun prošlog meseca bio uvećan za 100 dinara. Poređenja radi, pretplata kod ovog opertera 2009. godine iznosila je 500 dinara.

U Republičkoj agenciji za elektronske komunikacije (RATEL) kažu da svi operateri sem SBB-a sami formiraju svoje cene.

- Jedino SBB traži odobrenje za povećanje cena od nas, jer je proglašen za učesnika na tržištu sa ogromnom snagom, dok svi ostali sami slobodno formiraju cene - kaže pi-ar RATEL-a Aleksandra Stefanović.

Pored cena koje najčešće nenajavljeno povećavaju, kablovski operateri često ne najavljuju ni to da su promenili ponudu svojih programa. Tako su pretplatnici Ikoma koji su pre nekoliko godina potpisali ugovor u čijoj je ponudi bio i CNN od sredine prošle godine ostali bez tog kanala.

Iz Republičke radio-difuzne agencije (RRA) za Telegraf.rs kažu da je prema Zakonu o elektronskim komunikacijama operater dužan da svoju uslugu ponudi na način koji potrošače jasno i nedvosmisleno obaveštava o uslovima zaključenja ugovora i da o uslovima ugovora i cenama, kao i da o svim njihovim izmenama bez odlaganja obavesti pretplatnike na pogodan način.

- Pretplatnik ima pravo da, po prijemu obaveštenja, raskine ugovor bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, ako se najavljenim jednostranim izmenama bitno menjaju uslovi pod kojima je ugovor zaključen, na način koji nije na korist pretplatnika, a naročito u pogledu specifikacije usluga (sadržaj paketa) i uslova za korišćenje usluga u vezi sa ponuđenim promotivnim pogodnostima - kažu u RRA.

S druge strane, ukoliko i raskinete ugovor s određenim operaterom, pitanje je kada ćete doći do sledećeg, jer je najčešće potrebno da se cela zgrada, a nekad i ulica pretplati kod istog operatera.

Potpredsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Zoran Nikolić kaže da sumnja da između provajdera postoje prećutni dogovori, zbog čega ispaštaju korisnici.

- Pravo na izbor je osnovno pravo, a kad nemate mogućnost da izaberete između više operatera, to znači da vam je to pravo uskraćeno. To može biti stvar njihovih prećutnih dogovora  monopola, a može biti i posledica toga što je razvijanje infrastruklture izuzetno skupo - kaže Nikolić.

(M. B.)