Asocijacija potrošača: Akcija snižavanja cena u trgovinama promašaj

Akcija Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine o snižavanju cena prehrambenim proizvodima za 10 odsto neće pomoći ugroženima. Kućna hemije na najvećem sniženju, a ne prehrambeni proizvodi

Asocijacija potrošača Srbije (APOS) saopštila je danas da, ako je akcija Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine o snižavanju cena prehrambenih proizvoda za 10 odsto u velikim trgovinskim lancima trebalo da pomogne socijalno ugroženim kategorijama, onda je ona još veći promašaj.

"Koliko je sredina u kojima je samo jedan ili nijedan od trgovinskih lanaca koji su potpisnici inicijative ministarstva?", zapitao je APOS, i predočio da, pošto obavlja redovni monitoring cena osnovnih namirnica i to baš u velikim marketima, postoji praksa da svi marketi snize cene jedne grupe proizvoda, a povećaju drugu.

"Vlada bi u ovakvim slučajevima, bilo da je u pitanju socijalna korpa ili energetski zaštićen kupac, prethodno trebalo da uradi socijalne karte koje bi jasno pokazale kome je i kakva pomoć potrebna", smatra APOS.

Ova asocijacija tvrdi da veliki trgovinski lanci već imaju trgovačke marke koje su i jeftinije najmanje 10 odsto.

"Postavlja se pitanje da li će na ovaj način trgovci samo dobiti mogućnost da svoje redovne reklamne kampanje i dodatno kanališu putem saopštenja za medije i dobijaju dodatni besplatni reklamni prostor, a da pritom potrošač i dalje ima istu ponudu i iste cene kao i pre prvog aprila"?

Vida smatra da bi prava mera države bila da se poveća konkurencija na tržištu, odnosno broj velikih trgovindskih lanaca i sprečiti dominantan položaj pojedinih trgovinskih lanaca i ukazala da su prosečni troškovi za hranu u zemljama EU danas niži nego u Srbiji.

Kupovna moć potrošača trenutno je najveća u Beogradu i okolini, a najmanja na na jugu Srbije, navela je Vida i ukazala na paradoks da je vrednost potrošačke korpe 64.000 dinara mesečno, a prosečna plata 46.000 dinara mesečno.

Ocenjujući akcije države da se smanji cena hrane i odobre besplatni kilovati struje za najugroženije, zamenik glavnog urednika nedeljnika NIN Milan Ćulibrk je ukazao da ti potezi države pokazuju da je situacija u zemlji dramatična.

Ćulibrk je rekao da akcija snižavanja cena u velikim trgovinskim lancima nije pravedna, jer pravo na popust za prehrambene proizvode imaju i socijalno ugroženi i oni koji to nisu, tako da ta mera neće postići cilj.

Komentarišući slabo interesovanje velikih evropskih i svetskih trgovinskih lanaza za Srbiju, Ćulibrk je rekao da Srbija, sa prosečnim platama sanovništva od 350 do 400 evra mesečno, nije respektabilno tržište za njih jer smo mnogo zakasnili, jer je 2005. godina bilo pravo vreme za njihov dolazak, ali je šansa propuštena zbog sporosti u administrativnim procedurama.

Kada je reč o pojeftinjenju "Fijatovog" automobila 500L i reakcijama u zemlji i inostranstvu, Ćulibrk je rekao da je pomalo iznerviran reakcijom Evropske komisije, podsetivši da slične akcije sprovode i drugi evropski proizvođači automobila u svojim zemljama.

(Telegraf.rs / Tanjug)