Zašto nas toliku deru s maržama?

Marže srpskih trgovaca znatno su veće nego kod njihovih kolega u svetu, pa su hrana, odeća, obuća i bela tehnika kod nas mnogo skuplji nego u ostatku Evrope

Na putu od proizvođača do potrošača roba prolazi kroz ruke dobavljača, distributera, trgovaca. Svako uzima deo zarade a najviše uzimaju trgovci, piše Blic.

Marže srpskih trgovaca znatno su veće nego kod njihovih kolega u svetu, pa su hrana, odeća, obuća i bela tehnika kod nas mnogo skuplji nego u ostatku Evrope.

Dok je velikim trgovinskim lancima u Evropi isplativo da na prehrambenim proizvodima zarađuju oko pet odsto, marže trgovaca u Srbiji višestruko su veće. Potrošači ističu da je velika sloboda trgovaca u formiranju cena posledica nedostatka konkurencije, ali i da na cene utiču i skupa i neefikasna država, korupcija, monopoli, nimalo jeftina domaća proizvodnja.

Koliko tačno bilo koji učesnik u trgovinskom lancu zarađuje, dobro je čuvana tajna, a da stvari mogu da budu neuporedivo jeftinije, govori nam poseta inostranstvu gde istu robu građani mogu da pazare za mnogo manje novca.

Udruženja potrošača kao glavne krivce za visoke cene vide marže trgovaca koji cenu povećavaju za 10 do 150, što je šest puta više nego u Evropi, a pitanje je koliko bi veće bile njihove marže da kupovna moć građana nije ozbiljno poljuljana.

Činjenica da su trgovinski lanci u Francuskoj, Engleskoj ili Austriji našli računicu po kojoj im je isplativo čak i kada je razlika između nabavnih cena i onih na rafu - tri do četiri odsto, ljuti domaće potrošače. A posebno ih ljuti činjenica da su te iste marže u Srbiji veće i u odnosu na okruženje, iako je Srbija poljoprivredna zemlja koja je manje-više hranila susedne države. Tako su marže u Crnoj Gori i Sloveniji oko 20 odsto, a u Republici Srpskoj znatno niže - osam odsto.

-  Zato, recimo, patike poznatih dobavljača mogu i do 40 odsto jeftinije da se nađu u Beču nego u Beogradu. Slična priča je i sa brendiranim čizmama, pantalonama, jaknama – objašnjavaju u Centru za zaštitu potrošača.

(Telegraf.rs / Izvor: Blic)