Probali smo da pronađemo nove stanice tramvaja i autobusa u Beogradu. Upali smo u lavirint (FOTO)

Nove stanice na Mostu na Adi, osim tramvaja, dobiće i linije koje prolaze ovuda, poput 23, 53 ili 94

Foto: M. Beljan

Nove autobuske i tramvajske stanice u okviru petlje Radnička omogućiće od 5. juna trebalo bi da olakšaju presedanje sa autobusa na tramvaje i obrnuto. Ali... samo pod uslovom da dobro poznajete put, stepenice i da se ne plašite sablasnih mesta.

Foto: M. Beljan

Tri nivoa, gomila stepeništa i liftovi koji ne rade, stara pruga, jedva vidljivi tragovi biciklističkih staza, gomila stubova i sablasna praznina, slika je petlje "Radnička" koja će postati tačka susretanja linija: 11, 13, 23, 37, 52, 53, 55, 56, 58, 88...

Foto: M. Beljan

Sva stajališta već postoje, deo su projekta Mosta na Adi i nemoguće je menjati njihove pozicije. Ono što je novo, to je što će ubuduće vozila na njima da se zaustavljaju, jer do sada nisu bila u funkciji.

Foto: M. Beljan

- Planirano je uspostavljanje 4 nova tramvajska stajališta, i to dva stajališta u Bloku 42 koja će predstavljati vezu sa budućom glavnom autobuskom stanicom i dva tramvajska stajališta na petlji Radnička. Takođe, planirano je uspostavljanje i dva stajališta na petlji Radnička za linije koje se kreću Radničkom u pravcu Banovog brda, ako i dva stajališta za liniju 94. Na ovaj način je omogućeno presedanje sa tramvajskih linija na autobuske i obratno - naveli su u Sekretarijatu za javni prevoz.

NOVE AUTOBUSKE STANICE U RADIČKOJ

U samoj Radničkoj ulici, na nivou 1, postoji stajalište za autobuse, a mogle bi da ga koriste linije:  23, 37, 52, 53, 55, 56, 56L, 58, 88... 

Buduća stanica u Radničkoj, smer ka Čukarici, Foto: M. Beljan

Do njega će biti moguće doći preko stepeništa sa obe strane saobraćajnice, pa, ako i pogrešite smer, nipošto nemojte pretrčavati prometnu ulicu.

Stepenice ka stanici u Radničkoj, smer ka Čukarici, Foto: M. Beljan

PRESEDANJE NA TRAMVAJ

Međutim, ako sa ove stanice hoćete da dođete do tramvajske, moraćete malo da se pomučite.

Foto: M. Beljan

Sa strane smera ka Čukarici postoje metalne rešetkaste stepenice koje su najbrža veza, ali je pitanje da li će biti otvorene za pešake, budući da je verovatno reč o tehničkoj vezi.

Stepenište do tramvajske stanice vidi se u daljini, Foto: M. Beljan

Druga opcija je da se ponovo spustite na nivo 0, potom da se ponete na nivo 2 stepenicama koje direktno vode na tramvajsku stanicu, ali njima se može doći i do nivoa 1, gde se nalazi stanica u Radničkoj ka Sajmu.

Stepenice koje vode ka tramvajskoj stanici, Foto: M. Beljan

Presedanje na Radničku ka Sajmu je, dakle, neuporedivo lakše.

Sa stepeništa koje vodi do tramvaja vidi se i autobuska stanica, Foto: M. Beljan

Sama tramvajska stanica lepo je uređena i čeka se 5. jun kada će redovni saobraćaj na linijama 11 i 13 na njoj biti uspostavljen.

Foto: M. Beljan

NAJTEŽE DOĆI DO 94

U okviru petlje postoje i dva stajališta (za svaki smer po jedno) za liniju 94. Međutim, do njega je najteže doći.

Lift je potpuno zapušten, Foto: M. Beljan

Potrebno je najpre prešačiti ispod nadvožnjaka, preći prugu i naći posebno stepenište koje direktno vodi do nivoa 2 i stanice.

Ovuda morate proći do stanice 94, Foto: M. Beljan

Tu je i lift, ali potpuno obrastao u rastinje i išaran grafitima.

Stepenište koje vodi do stanice 94, Foto: M. Beljan

Ono što posebno zbunjuje je i tabla koja objašnjava da tu staju autobusi za Banovo brdo.

Put do stanice 94, Foto: M. Beljan

SKRIVENE STANICE I NA NOVOM BEOGRADU

Buduće stanice tramvaja na Novom Beogradu, za svaki smer po jedna, nalaze se između ulica Đorđa Stanojevića i Antifašističke borbe i jednog dana trebalo bi direktno da budu povezane sa železničkom stanicom Novi Beograd.

Do stanice na Novom Beogradu za sada se ne može doći, Foto: M. Beljan

Za sada je stanicama nemoguće prići zbog građevinske ograde.

Put koji vodi do stanice iz Antifašističke borbe, Foto: M. Beljan

Inače, da bi se tramvaji od Jurija Gagarina i Antifašističke borbe popeli do Mosta na Adi moraju da skrenu u Bulevar Milutina Milankovića, potom u Đorđa Stanojevića i tako, praktično, prave krug.

Printskrin: Google Maps

To je samo privremeno rešenje, jer je u budućnosti predviđeno i priprema se dokumentacija da tramvaji prolaze sa druge strane naselja Belvil, pored depoa, sve do Delta Sitija gde bi se uključivali u Jurija Gagarina.

- Trasa kroz Milutina Milankovića je privremena i biće u funkciji dok se ne izgradi planirani deo mreže kroz Đorđa Stanojevića i Agostina Neta što je mnogo pogodnija i brža trasa. Svakako da se razmatra i mogućnost uvođenja stajališta i na privremenoj trasi ukoliko za to postoji potreba - kazali su u Sekretarijatu za javni prevoz.

ZAŠTO NEĆE BITI LINIJE ZA RAKOVICU

Novina nije samo to što su postavljene šine preko Mosta na Adi, već je napravljena i prava mala tramvajska petlja sa čukaričke strane. Moguće su sledeće veze: Novi Beograd - Sajam (buduća traja linije 11), Novi Beograd - Banovo brdo (buduća trasa linije 13), Novi Beograd - Rakovica (za sada nije u planu linija), Banovo brdo - Sajam (trasa linija 12), Rakovica - Sajam (linija 3) i Rakovica - Banovo brdo (nije planirana linija).

Nove trase linija 11 i 13, Foto: Google Maps/Telegraf

- Zbog radova na izmeštanju Topčiderske reke i planirane rekonstrukcije ulice Patrijarha Pavla, najveći deo tramvajske pruge prema Rakovici neće biti u funkciji duži period tako da tramvaji neće moći da saobraćaju na relaciji od stare okretnice u Topčideru do Kneževca. Iz prethodno navedenih razloga za sada ne razmatra uvođenje posebne linije koja bi spajala Kneževac i Novi Beograd. S druge strane, za uvođenje novih linija neophodno je prethodno utvrditi realnu potrebu potencijalnih korisnika koja bi opravdala dodatne troškove koji bi pratili ovu izmenu. U svakom slučaju, izgradnjom nove tramvajske mreže koja omogućava sve veze četiri tramvajska pravca (Banovo brdo, Novi Beograd, Sajam - centar grada, Rakovica) na raspolaganju su sve varijante i moguće je kombinovati nove linije ukoliko se ukaže potreba i zahtevi korisnika - objasnili su u Sekretarijatu.

RED VOŽNJE

Već je poznat i red vožnje za linije 11 i 13.

Linija 11 (Kalemegdan - Most na Adi - Blok 45), koja će verovatno zbog radova u Karađorđevoj nastaviti privremeno da radi do Tašmajdana polaziće na svakih 25 minuta.

Foto: Mateja Beljan

Linija 13 (Banovo brdo - Most na Adi - Blok 45) polaziće na svakih 14 minuta.

- Nakon puštanja u rad vozila na novoj trasi, pratiće se popunjenost istih i po potrebi će se korigovati ponuđeni kapaciteti - dodaju u Sekretarijatu.

VIDEO: Prvi smo se provozali tramvajem preko Mosta na Adi

(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)