Ni 3 meseca na ulici, a već izazvalo haos: Novo tursko vozilo učestvovalo u karambolu na Zvezdari?

Na vozilu je navodno došlo do kvara koji je karakterističan za starije kompozicije

Foto: Mateja Beljan

U saobraćajnoj nesreći na Zvezdari, u kojoj su se sudarili dva autobusa i četiri automobila, po prvim i nezvaničnim informacijama, problem je napravio autobus sa linije 77, tačnije novo vozilo turske marke "BMC" koje je pre samo dva meseca stiglo na ulice prestonice.

Tokom maja i juna u Beograd je stiglo više od 50 novih niskopodnih solo autobusa gradskog tipa turske kompanije "BMC". Kako nezvanično saznaje Telegraf, upravo je jedan ovaj autobus izazvao nesreću, a razlog je kvar koji obično poseduju vozila starijeg tipa, odnosno takozvane turaža, kvara u kojoj motor vozila nekontrolisano dostiže maksimalan broj obrta.

Šta je "ibertura" ili "iberturaža" i da li je moguće da je ta pojava toliko česta i opasna da autobus u svakom trenutku može da "poludi" i ubije svakoga ko se nađe pred njim.

Novi autobusi u gradu Foto: Skupština grada

- Ibertura je moguća kod svakog dizel motora kada određena količina ulja iz motora dospe u cilindar. Motor tada prelazi u režim maksimalnog broja obrtaja. Vozač tada, ako ima manualni menjač mora da pusti kvačilo, a ako ima automatski menjač, da ga stavi u "neutralni" režim. Pod uslovom da postoji dovoljno vremena da to učini - objasnio je saobraćajni stručnjak i sudski veštak Milan Božović u maju za Telegraf.

Situacija je delikatna i motor zaista ulazi u režim nekontrolisanog rada. Ova pojava je, međutim, znatno učestalija kod nas, nego u nekim međunarodnim statistikama, gde je pojava izuzetno retka.

Da bi se dokazalo da je autobus zaista upao u "iberturažu", veoma je važno obuhvatiti sve raspoložive podatke, rekao je tada Božović.

- To su snimci sa kamera u vozilu, GPS podaci o kretanju vozila, a za prevoznike je savet i da instaliraju sistem koji prikuplja podatke o broju obrtaja motora, položaju papučice gasa i kočnice, kao i ubrzanja i usporenja vozila - objasnio je naš sagovornik.

Ovo je i u interesu prevoznika, kako bi se tačno utvrdilo da li postoji krivica vozača ili neki fabrički problem.

(Telegraf.rs)