Počinje prva faza, u bus sa kartom, radnim nalogom, maskom i rukavicama, a ovako je u metropolama

U prvoj fazi će se gradskim prevozom voziti samo zaposleni, koji će moći da kupe jednodnevnu, trodnevnu ili petodnevnu kartu

Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: Shutterstock

Na osnovu Instrukcije koju je usvojio republički Krizni štab za suzbijanje korona virusa i Preporuka za primenu mera u periodu trajanja pandemije Kovid-19 prilikom rada javnog prevoza u Beogradu, koje je Sekretarijatu za javni prevoz dao Gradski zavod za javno zdravlje Beograd, javni prevoz će biti organizovan fazno, u skladu sa epidemiološkom situacijom.

Prva faza, koja počinje u petak, 8. maja 2020. godine, omogućava korišćenje javnog prevoza samo zaposlenim osobama koje pravilno nose ličnu zaštitnu opremu - maske i rukavice.

Ulazak putnika u vozilo biće moguć samo na jednim vratima (prednjim), dok će izlazak putnika biti na vratima obeleženim za izlaz, što će na vozilu biti obeleženo. Mesta za sedenje i stajanje biće vidno obeležena u svakom vozilu što će biti i maksimalni dozvoljeni broj putnika u vozilu.

Foto: Tanjug/Andrija Vukelić

Redar prevoznika će u vozilu voditi računa da li putnici ulaze pravilno noseći ličnu zaštitnu opremu, proveravaće validaciju kartica za zaposlene što će im ujedno biti i dokaz da je reč o zaposlenim osobama.

U vozilo sa personalizovanom kartom i radnim nalogom

Zaposleni svoj status dokazuju sa personalizovanom A1 BusPlus karticom sa uplaćenom pretplatnom kartom za tekući mesec za odgovarajući broj zona i u tom slučaju ne moraju kod sebe da imaju overen radni nalog.

Putnici koji se opredele za jednodnevnu, trodnevnu ili petodnevnu kartu, koje će takođe biti omogućene, obavezni su da prilikom ulaska u vozilo uz validaciju karte pokažu i radni nalog za tekući dan izdat od strane poslodavca.

Foto: Tanjug/Andrija Vukelić

Dopuna mesečne karte kao i kupovina jednodnevne, trodnevne i petodnevne karte biće omogućena na kioscima širom Beograda (na oko 2.000 prodajnih mesta).

Kako bi se obezbedilo sprečavanje širenja virusa Kovid-19 i sprovodile preporuke nadležnih organa, u slučaju da se putnici ne pridržavaju propisanih mera, kao i u slučaju da u vozilu nema mesta za nove putnike (ako su sva obeležena mesta popunjena), vozačima je dozvoljeno da u vozilo ne prime putnika, a u slučaju potrebe i da zaustave vozilo i obaveste nadležni operativni-kontrolni centar, koji će odmah pozvati komunalnu miliciju ili policiju radi intervencije.

Foto: Tanjug/Dimitrije Nikolić

Ako putnici primete da je u vozilu veći broj putnika od dozvoljenog ili da se neki putnici ne pridržavaju preventivnih mera (ne nose masku i rukavice), imaće mogućnost da takve slučajeve prijave telefonom na BEOKOM servis (tel. 0800 110 011), pri čemu je potrebno da prijave broj linije na kojoj se voze, ID broj vozila, vreme i mesto uočene nepravilnosti, kako bi bile preduzete adekvatne mere.

Prevoznici su u obavezi da prilikom javnog linijskog prevoza putnika postupaju po svim preporukama zdravstvenog sektora poštujući i odredbe Zakona o zdravstvenoj zaštiti. Vozači i redari moraju da nose zaštitnu opremu, maske i rukavice, dok vozačka kabina mora biti zaštićena, plastičnom ili drugom pogodnom providnom pregradom.

Druga faza - đaci i studenti

Druga faza omogućiće đacima i studentima korišćenje javnog prevoza u Beogradu, treća faza nezaposlenima, turistima i penzionerima do 65 godina, dok se četvrta faza odnosi na omogućavanje prevoza starijima od 65 godina.

Trajanje svake faze biće određeno na osnovu preporuka struke.

Mere u javnim prevozima svetskih metropola

U nastavku su primeri sprovođenja novih mera u javnom prevozu u Evropi i Americi.

Milano

Kapacitet milanskog metroa će se smanjiti na samo 350.000 putnika dnevno, u poređenju sa 1,3 miliona tokom normalnih radnih dana. Rešenja koja će se sprovoditi kako bi se putnicima ukazalo koliko udaljeno moraju da stoje uključivaće stavljanje crvenih nalepnica na pod.

Pristup železničkim stanicama i metro stanicama takođe će biti kontrolisan i ograničen od trenutka ublažavanja mera posle strogog dvomesečnog zaključavanja.

London

U Londonu na autobuskim stajalištima postavljeni su posteri i signali koji podsećaju ljude na socijalno distanciranje dok čekaju na autobuskim stajalištima. Isto tako zalepljeni su markeri kako bi ljude podstakli da stoje na obaveznoj propisanoj distanci. Takođe, preduzeti su koraci kako bi se osiguralo da su ljudi na bezbednoj distanci i u samim vozilima. Uvedeno je da putnici sada ulaze i izlaze iz autobusa kroz srednja vrata, kako bi bili na sigurnoj udaljenosti od vozača.

Brisel

Belgijske kompanije za javni prevoz strogo će primenjivati nošenje maski za lice od 4. maja, uprkos mogućem nedostatku jer ih vlasti ne mogu obezbediti na vreme. Nošenje maski za lice postaće obavezno u svim situacijama kada se ne može održati fizička udaljenost od 1,5 metra, kao što je javni prevoz i na stanicama.

Berlin

U prethodnim nedeljama smanjen je broj polazaka za 13%, a broj putnika je bio manji za 75%. 4 maja se vraća redovni red vožnje. Obavezno nošenje maski i držanje rastojanja. Mole se korisnici da ravnomerno popunjavaju vozila. Do daljnjeg je obustavljen ulazak na prednja vrata u busevima.

Pariz

Trenutni kapacitet javnog saobraćaja u Parizu iznosi samo 30%, a već od 11 .maja biće podignut na 70%. Vlada Francuske će od 11. maja zvanično propisati obaveznim nošenje maski u javnom prevozu i zahtevaće se posebno poštovanje propisa obaveznog distanciranja između putnika na stanicama i u vozilima. Kapacitet vozila biće prepolovljen jer će biti moguće korišćenje svakog drugog sedišta.

Njujork

Prvi put u poslednjih 100 godina, njujorški metro neće raditi tokom noći. U periodu od 1 do 5 časova ujutro, tokom trajanja pandemije, metro će biti zatvaran kako bi se vozovi i stanice temeljno dezinfikovali. Takođe, i ostala vozila javnog prevoza će se svaka 24 časa temeljno dezinfikovati. Maske su obavezne za sve korisnike prevoza.

Video: Za dezinfekciju autobusa zaduženi su prevoznici: Počeo međugradski saobraćaj

(Telegraf.rs)