"Oko sokolovo" zateklo 152 bespravno parkirana vozila za jutro: Na ovim mestima se ne kontroliše

* Najvažnija karakteristika sistema „Oko sokolovo” - nikom neće biti oproštena kazna * Od 10. avgusta počinje primena novčanih sankcija * Sistem će nadledati 93 ulice i moći da beleži i do 2.000 prekršaja na sat

Foto: Promo

Pet automobila iz sistema „Oko sokolovo” od jutros u pet sati je na ulicama grada i do ovog trenutka, znači do 8 časova, zabeležili smo 152 bespravno parkirana automobila, izjavio je zamenik gradonačelnika Goran Vesić.

On je za TV Pink podsetio da se prve dve nedelje putem ovog sistema neće naplaćivati kazne već će se vozači samo upozoravati, dok će Кomunalna i Saobraćajna milicija raditi svoj posao.

– Ovo je značajan dan za naš grad jer ćemo konačno rešiti problem nepropisnog parkiranja bahatih vozača, te se više neće dešavati da javni prevoz ne može da funkcioniše zato što je neko nepropisno parkirao džip ili mercedes na stajalištu javnog prevoza. Isto tako, neće više biti moguće da majke sa decom u kolicima ne mogu da prođu trotoarom jer ga je neko blokirao, da građani ne mogu da pređu preko pešačkog prelaza, kao i da vozila Hitne pomoći ili vatrogasci ne mogu da priđu nekom objektu. Svi smo svedoci kako izgledaju najprometnije beogradske ulice zbog bahatih vozača koji misle da mogu da rade suprotno zakonu. Cilj sistema nije kažnjavanje ljudi, jer 99 odsto građana poštuje sva pravila, već da očistimo gradske ulice, ubrzamo javni prevoz i da sve gradske službe normalno rade – istakao je Vesić.

Kazne i korupcija

Objasnio je da ovaj sistem funkcioniše na način da ne postoji mogućnost korupcije i da je to možda i njegova najvažnija karakteristika.

– Sada sistem registruje svako vozilo, svi su jednaki, te onaj ko je nepropisno parkirao svoje vozilo neće moći da izbegne kaznu. To je najvažnija karakteristika sistema „Oko sokolovo” jer ćemo uspeti da rešimo ovaj problem tako što nikom neće biti oproštena kazna. Automobili koji će registrovati nepropisno parkirana vozila će ulicama prolaziti svakih dvadesetak minuta, te će i izvesnost kažnjavanja biti veća – naglasio je zamenik gradonačelnika.

Na ovim mestima nema kontrole

Vesić je podsetio da je sistem podešen tako da ne kontroliše prostor ispred samih bolnica, domova zdravlja, vrtića, škola i „kovid centara”.

Foto: Promo

– Na taj način štitimo ljude koji imaju potrebu da dođu i prekontrolišu svoje zdravlje. Takođe, taksisti koji su na dužnosti i u automobilu, imaju pravo da stanu, ali ako taksista nije u kolima, jer kamera registruje da li je neko za upravljačem ili ne, onda se takvo vozilo tretira kao parkirani automobil. Naravno, i dostavna vozila će prema rešenjima Grada, u ono vreme kada mogu da dostavljaju robu, takođe moći da rade. Sistem jednostavno omogućava da svi mogu normalno da rade, a da istovremeno sačuvamo i zaštitimo naše ulice od bahatih vozača i obezbedimo poštovanje zakona – kazao je Vesić.

On je naveo da se međublokovski prostori neće kontrolisati, već je cilj prevashodno da se veliki bulevari očiste od bahatih vozača.

– Po analizama koje smo radili sa Saobraćajnim fakultetom, javni prevoz će se ubrzati za deset do dvadeset odsto samo ako se dvadesetak najvećih bulevara očisti od onih koji se nepropisno parkiraju. Nedopustivo je da ispred nekog restorana brze hrane stoji po desetak automobila koji blokiraju saobraćaj, a njihovi vlasnici hranu jedu na haubama tih istih automobila – rekao je zamenik gradonačelnika.

Govoreći o automobilima koji se koriste u sistemu „Oko sokolovo”, Vesić je naglasio da se radi o specijalnim terenskim vozilima koja se u istu svrhu koriste u mnogim evropskim gradovima.

– Oprema koju oni nose teška je više od 70 kilograma i po zapremini ne može da stane u mala vozila. Vozila će raditi 24 sata dnevno i moraju da budu visokog kvaliteta. Sva vozila nabavljena su u procesu javne nabavke, svako je plaćeno tačno 29.000 evra, što je zaista ispod svake cene za kvalitet tih vozila. Ona nisu kupljena već su iznajmljena i plaćaju se na lizing – kazao je Vesić, podsetivši da su u javnoj nabavci sprovedenoj 5. jula prošle godine mogli svi da učestvuju, kao i da će se novac koji je uložen brzo isplatiti, a Beograd postati grad u kome se zna red, što je interes većine građana Beograda.

Glavni cilj projekta „Oko sokolovo” je obezbeđivanje boljeg protoka saobraćaja u centralnim gradskim opštinama, naročito u ulicama kojima saobraća javni gradski prevoz. Ponosno ističemo da je ovo praktično jedinstven sistem u Evropi u pogledu obima i kapaciteta u kojima će se primenjivati na beogradskim ulicama, rekao je rukovodilac Sektora unutrašnje kontrole Komunalne milicije Ranko Šekularac za Radio-televiziju Srbije. On je istakao da je razvoj ovog sistema trajao skoro dve godine i izrazio mišljenje da bi „oko sokolovo” trebalo da reši problem nepropisnog parkiranja i zaustavljanja vozila u Beogradu.

– Ovakav tehnološki iskorak postoji u evropskim gradovima poput Amsterdama, Londona ili Brisela, ali obim i kapacitet beogradskog sistema „Oko sokolovo” su svakako jedinstveni. Softver je proizveden u Srbiji i ne

postoje nikakve prepreke da bude „izvezen” u region ili bilo koju drugu državu. Vozilo se ne zaustavlja i kreće se maksimalnom brzinom od 40 kilometara na čas. Tokom vožnje, vozilo snima neprospisno parkirana i zaustavljena vozila, a po registrovanju prekršaja vrši obradu podataka i pronalazi podatke o vlasniku, koji potom na kućnu adresu dobija podatke o prekršaju, ali i zadržava pravo da se izjasni o identitetu lica koje je vozilo automobil u datom trenutku – rekao je Šekularac.

Foto: Promo

Nema selektivnog kažnjavanja, vozila prolaze na 20 minuta

On je dodao da je jako važno istaći da je eventualna mogućnost selektivnog kažnjavanja ili postupanja svedena na minimum, odnosno na nulu.

Ne postoji mogućnost da vozilo uoči i snimi nepropisno parkirano ili zaustavljeno vozilo, a da komunalni milicioner poštedi vozača iz bilo kojeg razloga. Prema našim proračunima, ova vozila bi na ulicama kojima će saobraćati trebalo da prolaze na svakih dvadesetak minuta. Primera radi, u Beogradskoj ulici ili Ulici kralja Milana, uprkos postojanju velikog parkirališta, izvestan broj sugrađana nepropisno zaustavlja ili parkira vozila u neposrednoj blizini kafića ili kioska brze hrane. Po pokretanju ovog sistema, bahati i nesavesni vozači više neće moći da ostavljaju vozila i tako nateraju druge učesnike u saobraćaju da ih zaobilaze, ulaze u druge trake i na taj način ugrožavaju svoju ili bezbednost drugih učesnika u saobraćaju – naglasio je Šekularac.

Koliko košta vozilo i oprema i da li će biti otpuštanja u Komunalnoj

Prema njegovim rečima, upotreba ovih vozila sigurno neće dovesti do smanjenja potrebe za brojem komunalnih milicajaca i neće biti otpuštanja, jer u Beogradu postoji veliki broj komunalnih problema za čije kompletno rešavanje bi bilo potrebno zaposliti još veći broj službenika Komunalne milicije.

– Građani koji su imali priliku da vide ova vozila, postavili su pitanje neophodnosti veličine i opreme, ali da bi ovaj sistem funkcionisao na pravi način vozila su morala da budu upravo ove veličine i sa svom neophodnom opremom. Vozilo je moralo da bude konstruisano tako da može da nosi sistem koji je težak nekoliko stotina kilograma, zbog čega su ugibljenja i vešanja morala da budu rađena na poseban način. Cena vozila je 29.000 evra, ali to ne uključuje nadogradnju svega što je potrebno da bi se uz njihovu pomoć obavio posao za koji su namenjena. Imali smo tender, svako je mogao da vidi podatke ili iskaže primedbe, a lično mislim da je za ovakvo vozilo ta cena prihvatljiva, naročito ako uzmemo u obzir sve efekte koje ćemo postići njihovom upotrebom. Oprema je osetljiva, postoji šest kamera, ali je svakako otporna na određena habanja ili vremenske uslove i temperaturu. Po registrovanju nepropisno parkiranih vozila, podaci se povezuju sa kontrolno-obaveštajnim centrom, ali i računarom koji se nalazi unutar vozila – zaključio je Šekularac.

93 ulice, 2.000 prekršaja na sat

Gradski sekretar za poslove odbrane, vanrednih situacija, komunikacije i koordinaciju odnosa sa građanima Darko Glavaš precizirao je da će sistem nadledati 93 ulice i moći da beleži i do 2.000 prekršaja na sat.

- Prve nedelje prekršaji se samo snimaju. Druge stižu opomene, a od 10. avgusta počinje primena novčanih sankcija - rekao je Glavaš i dodao da je odzvonilo blokiranju tramvajskih šina i sličnih prekršaja poput zaustavljanja ispred kafića ili objekata brze hrane.

Video: Goran Vesić: Oko sokolovo novo oružje u borbi protiv bahatog parkiranja

(Telegraf.rs)