Uskoro nov sistem ulaska i izlaska u vozila gradskog prevoza: Kako će funkcionisati?

Ovakvo razmeštanje upućuje da će, ukoliko se validatori iz sredine pomere ka prednjim i zadnjim vratima, ulazak i overa karata biti i kod prednjih i kod zadnjih vrata

Foto: Mateja Beljan

Gradski i prigradski prevoznici dobili su dopis u kome se obaveštavaju da će "Kentkart" razmestiti aparate za overu karata "radi uređenja protoka putnika"

Kako pše "Politika", gradski i prigradski prevoznici dobili su od Sekretarijata za javni prevoz dopis u kome se obaveštavaju da će "Kentkart" razmestiti aparate za overu karata "radi uređenja protoka putnika u vozilu".

Ipak, na osnovu ovog obaveštenja, u koji je redakcija imali uvid, čini se da će, kada aparati budu razmešteni, organizacija ulaska u vozilo i izlaska iz njega biti nešto drugačija od najavljivane, odnosno da se neće ulaziti isključivo na prednja vrata.

Jer, kako stoji u dopisu upućenom prevoznicima, "Kentkart" će aparate razmestiti tako što će u zglobnim vozilima validator instaliran kod drugih vrata biti pomeren kod prvih, a onaj koji je kod trećih biće pomeren kod zadnjih. U solo vozilima validator kod srednjih vrata biće izmešten kod zadnjih.

Ovakvo razmeštanje upućuje da će, ukoliko se validatori iz sredine pomere ka prednjim i zadnjim vratima, ulazak i overa karata biti i kod prednjih i kod zadnjih vrata.

Foto: Mateja Beljan

Ulaz na prva i zadnja vrata

Na osnovu ovoga izgleda i da će putnici biti usmeravani da izlaze na srednja vrata gde validatora ubuduće neće ni biti.

Hoće li ovo zaista zaživeti u praksi pokazaće vreme, jer i pre desetak godina, u mandatu Dragana Đilasa, pokušano je uvođenje slične mere, čak su i vrata bila vidno obeležena (koja su za ulazak, a koja za izlazak), ali ta mera se nije "primila" kod građana.

Za razliku od Beograda, pravila ulaska, izlaska i overe karata zaživela su, delimično, u Novom Sadu. Mnogi putnici, naročito kada nisu gužve, ulaze na prednja vrata, kupuju kartu kod vozača ili overavaju mesečnu i tek onda prolaze.

Ima i onih koji ulaze na srednja, pa i zadnja vrata, ali isto, kada uđe većina overava karte kod srednjih ili zadnjih vrata. Ne poštuju svi ni pravilo izlaska, ima švercovanja i tamo, ali očito je da se u Srpskoj Atini u prevozu znatno više poštuju pravila.

U Novom Sadu uveden sličan sistem

Kada je reč o šoferima u Novom Sadu, za razliku od dela beogradskih kolega, oni regularno prodaju karte, ali mana je što deo njih ne vraća putnicima kusur, odnosno kartu koja je 65 dinara "zaokružuju" na 70 dinara.

Verovatno će biti onih koji će reći: "Lako je u Novom Sadu kada je manji grad i manje je putnika." U tome ima istine, ali od pitanja da li je to jedan od glavnih razloga zašto ni pre deset godina nisu uspele da se prime u Beogradu mere koje su, koliko-toliko, u Novom Sadu zaživele, važnije pitanje je, koliko je takva mera svrsishodna u glavnom gradu?

Prevoznici smatraju da razmeštanje validatora i pokušaj promene protoka putnika kroz javna vozila ne treba da bude prioritetna mera, odnosno da bi toj meri trebalo da prethodi efikasniji sistem u vezi sa pretplatom karata.

Sistem pretplatnih karata mora da se promeni

– Ključna je naplata karata, da novac koji se zaposlenima isplaćuje za ove namene bude direktno uplaćivan za markice i da ne može da se iskoristi ni za šta drugo. Kada bi se uvelo to pravilo, samim tim bi više od 60 odsto putnika imalo plaćen mesečni prevoz i za rešavanje problema neplaćanja karata bi ostalo onih tridesetak odsto, smatra Drago Tošić, direktor Konzorcijuma privatnih prevoznika.

(Telegraf.rs/Politika)