Na Vračaru će biti izgrađeno još 70.000 KVADRATA, doseliće se 3000 novih stanovnika: A parkinga nigde ni sada

N. S.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: Marko Jovanović

Vračar se širi, ali infrastruktura zaostaje. Najava da bi u narednom periodu moglo da bude izgrađeno skoro 70.000 kvadratnih metara znači i oko 3.000 novih stanovnika. Vodovodna mreža je preopterećena, parking mesta nedostaju, a zelene površine i prostori za škole i vrtiće sve su ređi. Stručnjaci upozoravaju da najgušće naseljena beogradska opština možda više ne može da izdrži novi talas gradnje.

Od jednog do drugog popisa stanovništva, u Beogradu je izgrađeno više od 134.000 stanova.

Urbanista Dragomir Ristanović ističe da se posledice brze urbanizacije najviše osećaju u samom centru grada, gde je gustina stanovništva izuzetno velika.

"Vračar ima 60.000 stanovnika zbijenih na svega tri kvadratna kilometra. Kada bi dobio danas status grada i autonomiju, on bi bio među 50 najgušće naseljenih gradova na planeti i ostavio bi iza sebe i Njujork, Pariz, Kairo ili Džakartu", navodi Ristanović.

U bloku između nekoliko ulica na Vračaru, u blizini Južnog bulevara, razmatra se mogućnost izgradnje 66.300 kvadratnih metara, pa se procenjuje da će broj stanovnika porasti za više od 3.000.

Foto: Nikola Tomić

Vodovod pod opterećenjem

Kada se na malom prostoru izgradi mnogo zgrada, često je problem i vodovodna mreža. Ukoliko nije izgrađena nova, dešava se da je loš pritisak vode, naročito na višim spratovima, a ni pucanje cevi nije retkost.

Podaci Beogradskog vodovoda i kanalizacije pokazuju da su prošle godine primili 534 zahteva za priključenje novih objekata.

Sve više vozila, sve manje parking mesta

Kako raste broj stanovnika, sve je više i vozila, ali ne i parking mesta. Stručnjaci procenjuju da na Vračaru nedostaje 10.000 parking mesta.

"Ako izračunamo da 66.000 kvadratnih metara novih stanova odgovara približno 1.000 stanova, uz prosečan faktor 1,2, a imajući u vidu da se radi o najužoj gradskoj zoni, možda treba primeniti faktor 1,5. To znači da će biti potrebno još 1.500 novih parking mesta", navodi Aleksandra Đukić, profesorka na Arhitektonskom fakultetu.

Foto-ilustracija: Shutterstock

Urbanista Dragomir Ristanović ističe da broj automobila u Beogradu iz godine u godinu raste. Prema podacima iz 2015, na 1.000 domaćinstava bilo je oko 300 vlasnika vozila, dok danas u centralnim opštinama poput Vračara, Starog grada, Novog Beograda i Savskog venca čak više od polovine stanovništva poseduje sopstveni automobil.

"Taj stepen motorizacije, kako se naziva, nastavlja da raste i u ovom trenutku opštine kao što su Vračar, Stari grad, Novi Beograd i Savski Venac imaju preko 500 ljudi na 1.000 stanovnika koji poseduju svoje vozilo", kaže Ristanović.

Nedostatak zelenih površina i infrastrukture

Gradi se mnogo, a prostora je malo, zbog čega u nekim slučajevima nove zgrade, pa i cela naselja, nemaju neophodnu infrastrukturu. Pored parking mesta, veliki problem su i zelene površine, objašnjavaju stručnjaci.

"Evropski standardi nalažu da je minimalni broj zelenih površina po stanovniku devet kvadrata, a da je optimalno negde između 20 i 50 kvadrata. Kada posmatramo teritoriju Beograda, trenutno je između 12 i 15 kvadrata po stanovniku, ali to je generalno cela površina Beograda, opštine, dok je Vračar ugrožen. On ima duplo manje od te cifre, to jest negde se kreće između četiri i šest kvadrata", kaže Aleksandra Đukić, profesorka na Arhitektonskom fakultetu..

Infrastruktura je jedan problem, a sve češće i to što i u centru grada i u prigradskim naseljima ima sve manje prostora za novi vrtić, školu, kulturnu ili sportsku ustanovu.

(Telegraf.rs/RTS)