"Završiću faks. Radim u Meku": Ova kampanja Mekdonaldsa podelila je javnost u Srbiji (FOTO)

Poruke Mekdonaldsa jedni žestoko kritikuju, drugi pravdaju

"Završiću faks. Radim u Meku." Bilbord lanca brze hrane Mekdonalds sa ovakvom reklamnom porukom izazvao je oprečna mišljenja u javnosti.

Na prvi mah i bez dublje analize, slika studenta zadubljenog u knjige i dve odvojene poruke "Završiću faks" i "Radim u Meku" izazivaju bes kod svih koji ih vide. Jer, na prvi pogled deluje kao da nam Mekdonalds šalje poražavajuću poruku, da u Srbiji ljudi koji završe fakultet ne mogu da nađu posao, pa završavaju za njihovim pultom pakujući burgere i pomfrit.

Kada bilbordu posvetimo malo više pažnje postaje jasno da je ova kompanija htela da nam poruči da prve korake ka samostalnosti i odraslom životu mnogi mladi čine upravo kod njih i da je Mek mnogim studentima izvor zarade za vreme studija.

Za jedan Big Mek u Americi, u Srbiji možete kupiti dva: Evo kakve su cene u ostalim zemljama

Problem je što je za ovaj zaključak potrebna dublja analiza koju pogled u prolazu iz automobila i autobusa ne dozvoljava. Upravo je zato više onih koji o ovoj kampanji imaju reči kritike, nego hvale i verovatno će 95 odsto ljudi ovu reklamu da percipira kao "Završiču faks da radim u Meku".

Mnogi se slažu da nema ničeg lošeg u tome da studenti rade, ali da onda i grafičko rešenje mora da ide u tom pravcu i da student, po mogućnosti, bude srećan.

- A ne onaj koji izgleda kao pokisao, još i prejudicira da kad završi medicinu posla u struci nema i da mu je perspektiva kakva jeste. Rešenje im baš i nije najsrećnije - komentarišu na društvenim mrežama.

To je tek početak kritikovanja ove kampanje.

- Reklama je loša zato što ćeš u Srbiji pre da završiš faks, pa da radiš na kiosku brze hrane nego što ćeš da radiš na kiosku brze hrane da bi završio faks - jedan je od komentara na Fejsbuku.

Među kritičarima su i oni koji smatraju da Mek reklamom direktno vređa sopstvene radnike.

- Govori im da rade kloš posao za male pare i da tu ljudi dolaze samo privremeno i da nemaju nikakvu budućnost tu, a dobar deo ljudi tu radi jer ne može nigde drugde - kaže jedan korinsik Fejsbuka.

Ipak, ima i onih koji u reklami ne vide ništa loše.

- Ovo uopšte nije pakao, nego stimulativna reklama za sve koji žele da steknu radnu naviku i dok ne budu obučeni za svoju struku - smatra jedna korisnik Fejsbuka.

Mnogi smatraju da kampanja jednostavno nije primerena našoj zemlji, našem obrazovnom sistemu i socijalnom statusu.

- Kampanja je dobra ali za neke druge studente u nekoj drugoj zemlji koja ne pripada trećem svetu. Ne možeš da studiraš i da radiš u Meku. Ne možeš da budeš pristutan na celodnevnim predavanjima na državnom fakultetu, a da u isto vreme budeš zaposlen u Meku - jedan je od komentara na društvenim mrežama.

U kompaniji Mekdonalds objašnjavaju za Telegraf.rs da su svi ljudi koji se pojavljuju na bilbordima njihovi zaposleni sa kojima se gosti restorana svakodnevno susreću.

- Mi smo jedna od retkih kompanija u Srbiji koje nude mogućnost part-time radnog vremena. To je značajna pogodnost za studente ili sve one kojima odgovara da biraju u kom periodu žele da rade i koliko sati dnevno, pa čak i kojim danima. U našem timu imamo ljude koji su počeli da rade da bi zaradili za letovanje, a onda su ostali i završili fakultete.

Oni objašnjavaju da je baš to i osnovna poruka kampanje.

-  Tokom studija je moguće i raditi, i to onoliko sati i u vreme koje svakom ponaosob odgovara - kažu u ovoj kompaniji.

Uprkos žučnim reakcijama dela javnosti, u Meku kažu da ne planiraju da menjaju izgled bilborda.

- Veliki broj ljudi je kampanju shvatio na pravi način, neki nisu, sve je stvar lične percepcije i doživljaja, tumačenja, ličnih iskustava, emocija... - kažu u Mekdonaldsu.

VIDEO: Student u čitaonicu Pravnog fakulteta doneo pisaću mašinu 

(Gorica Avalić/g.avalic@telegraf.rs)