PRVA KIŠA! Najopasnija pojava u saobraćaju, evo šta je i koliko traje opasnost! Evo zašto ginu ljudi na putu

M. R.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: B. I.

Najmanje 16 ljudi poginulo je na srpskim putevima u proteklih 10 dana, a kao glavni uzrok tragedija označena je nepropisna brzina. Pogibija dvoje ljudi kod jezera Međuvršje, u blzini Čačka bila je prva posle zahlađenja u Srbiji. Strahovita tragedija je usledila samo dva dana kasnije, kada je Sreten J. (19), sa vozilom "audija a6" prednjim delom automobila udario u zadnji deo autobusa. Na licu mesta poginuli su Sreten i njegov jednogodišni sin.

Tragična saobraćajna nesreća dogodila se u Novom Sadu u ponedeljak veče u Jevrejskoj ulici, kad je život izgubio taksista Boro K. (53) iz Kaća, dok su tri devojke zadobile stravične povredene. Na taksi vozilo velikom brzinom naleteo je BMW, čiji je vozač uhapšen. Velika brzina, i moguća nasilnička vožnja je, izvesno, uzrok nesreće, ali klizav kolovoz je doprineo katastrofi. Vozač BMW-a, Andrija S. se tereti za krivično delo Teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja (član 297, stav 2 Krivičnog zakonika), za koje je propisana kazna zatvora od pet do 15 godina robije.

Sem nasilničke vožnje, hladno vreme, i takozvana prva kiša su izuzetno opasne pojave u saobraćaju. Posle "prve kiše" se stvara jedna od najklizavijih površina za vožnju.

A šta je to ustvari. Prva kiša, često se istovećuje sa ledenom i smatra se za jednu od najopasnijih pojava u saobraćaju, jer vozači ne očekuju klizav kolovoz.

Foto:Subotica.com

Opasnost nastaje zbog sledećeg efekta:

Stvaranje "filma": Tokom dužeg sušnog perioda, na kolovozu se akumuliraju ulje, sitna prašina, čestice guma, pesak i druge masne i prljave naslage.

Smanjeno prijanjanje: Kada padne prva kiša, ta voda se pomeša sa svim tim naslagama, ali ih ne spere odmah. Umesto toga, formira se tanki, emulzioni sloj ("klizav sloj" ili "film") koji deluje kao lubrikant između guma i asfalta.

Posledice

Ovo drastično smanjuje prianjanje guma, što produžava put kočenja i povećava rizik od proklizavanja i gubitka kontrole nad vozilom.

Ova posebno opasna faza obično traje prvih pola sata od početka padavina, dok jača kiša ne spere tu masnu smesu sa kolovoza.

Savet za vožnju tokom prve kiše

  • Smanjite brzinu
  • Usporite značajno kako biste omogućili gumama bolji kontakt sa podlogom.
  • Povećajte odstojanje Povećajte bezbedno rastojanje od vozila ispred, jer je zaustavni put kočenja na mokrom kolovozu duži nego na suvom.
  • Izbegavajte nagle pokrete: Izbegavajte naglo kočenje i naglo okretanje volana. Umesto naglog kočenja, usporavajte skidanjem noge sa gasa i kočenjem motorom.
  • Upalite svetla: Obavezno uključite kratka svetla za bolju vidljivost, kako biste bolje videli, ali i kako bi vas drugi vozači lakše uočili.
Foto:screenshot/192_rs

Na oprez podseća i današnja izjava načelnika Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević, koji upozorava da u Srbiji svake godine oko 500 osoba pogine u saobraćajnim nesrećama, a da oko 3.000 zadobije teške telesne povrede i naveo da je nepropisna brzina najčešći uzrok nesreća, a da novi zakon o saobraćaju, čija je izrada u toku, predviđa pooštravanje kazni za vozače, posebno za one koji su ranije osuđivani za saobraćajne prekršaje.

Lakićević je rekao da je javnost pozvana da učestvuje u izradi novog zakona i da je stiglo više od 800 predloga građana, a da se većina odnosi na to da se pooštre kazne za saobraćajne prekršaje, kao i da predlažu oduzimanje vozačke dozvole.

Naveo je da je u septembru u saobraćaju poginulo 55 osoba, u oktobru 47, a u novembru 48 i da takva statistika ukazuje da treba sprovesti određene mere i aktivnosti kako bi se smanjio broj stradalih i da u to treba da se uključi čitavo društvo.

(Telegraf.rs)