Na časovima hrvatskog pišu o Isusu, a na istoriji ljube Stepinca: Kako odrastaju deca u Hrvatskoj

Čak i hrvatski mediji upozoravaju na indoktrinaciju mladih putem školstva

Skandali s udžbenicima za "Školu za život" kojima se deca od prvih dana u klupama indoktriniraju konzervativno-klerikalnom i nacionalističkom ideologijom nikako da stanu, piše Index.hr.

Pritom ovde nije reč o skandaloznim konceptima iz udžbenika i priručnika za veronauku, na koje smo već navikli da indoktriniraju versko-nacionalističku mitologiju, prezir prema ateistima, homofobiju, već o onima iz opštih predmeta poput istorije, hrvatskog jezika ili prirode koji bi se trebali ozbiljnije voditi stručnim i naučnim znanjima.

Udžbenici umesto znanja prenose verske i nacionalne mitove

Prisetimo se samo nekih od onih o kojima se pisalo u poslednje dve godine:

Čitanka iz Hrvatskog jezika za sedmi razred osnovne škole ''Snaga reči'' svojim zadacima tipa: ''Gde bi ti odveo Isusa? Nabroji sva mesta koja bi mu ti pokazao/pokazala jer ih smatraš važnim i pozovi Isusa neka dođe u posetu tvojoj porodici. Šta će videti? Napiši sastav od 150 reči'', više nalikuje na čitanku za veronauku.

Alojzije Stepinac, podržao najstrašnije zločine nad Srbima u NDH,. Foto: Profimedia/AKG

Tu je i udžbenik iz Istorije za 8. razred osnovne škole koji Crkvu, Alojzija Stepinca i sveštenike predstavlja kao velike antifašiste, dok se partizani uopšte ne spominju kao borci protiv ustaša, a zločinačka priroda ustaškog režima se relativizuje. U njemu se, između ostalog, NDH predstavlja na pet i po strana, u nekim segmentima čak u vrlo pozitivnom svetlu, a antifašistički pokret na samo dve i po.

Ovo su samo neki od primera materijala na koje se žale brojni roditelji i stručnjaci. Resorno ministarstvo na kritike uglavnom pere ruke tumačenjima kako su oni dobili odobrenje stručnjaka, kako je o njima odlučeno u mandatu pošle vlasti, kako na njih ranije nije bilo pritužbi..

Reforma po volji klerikalne desnice

Iz navedenih primera, ali ne samo njih, moglo bi se bez dileme zaključiti da smo na kraju, nakon što je desetine hiljada ljudi u više navrata izašlo na ulice za kvalitetnije, savremenije obrazovanje, uistinu dobili  reformu i drugačiji obrazovni sastav, ali po ideološkom receptu konzervativno-klerikalnih snaga. Drugim rečima, nismo dobili koncept obrazovanja koji decu odgaja da misle i sama se slobodno opredjeljuju, već servis za stvaranje populacije verne Crkvi i desnom političkom uverenju.

Pritom treba imati na umu da je reč o Ministarstvu koje vodi tim Blaženke Divjak koja je na poziciju došla kao nezavisan stručnjak stručnjak uz podršku HNS-a koji je dotad negovao imidž liberalne stranke. Šta bi tek bilo da je reformu sproveo neko iz Hrasta ili neke druge radikalno konzervativne stranke kako je bilo planirano za vreme Tomislava Karamarka?

Nacionalni predmeti u službi dominantnih ideologija

Snežana Koren, profesorka s Filozofskog fakulteta u Zagrebu, kaže da je zapravo tipično da se navedeni problemi najviše javljaju u udžbenicima tzv. nacionalnih predmeta kao što su Hrvatski jezik, Istorija, Geografija, pa i Veronauka.

- Radi se o predmetima za koje se još od kraja 19. veka smatralo da treba da utiču na formiranje poželjnog identiteta, najčešće nacionalnog i klasnog. Ipak, tu su udžbenici sekundarno pitanje, a primarno se radi o politikama obrazovanja koje su ugrađene u službene državne dokumente poput zakona o obrazovanju. Radi se, dakle, o uticaju koji za ciljeve i sadržaje obrazovanja imaju ideologije poput etničkog ili državnog nacionalizma - kaže ona.

Boris Jokić: Ideologizacija je posebno opasna u knjigama obaveznih predmeta

Bivši čelnik reforme Boris Jokić ističe da osnovno načelo sistema obrazovanja u razvijenim zemljama sveta počiva na naučnoj utemeljenosti.

- To načelo decenijama krasi i hrvatski sistem obrazovanja. Ako se to načelo ugrozi, kao što je u nekim trenucima bilo ugroženo u vreme komunizma, obrazovanje postaje mehanizam čiste ideologizacije. Primeri iz udžbenika u kojima se selektivno koriste različiti izvori koji nemaju naučnu utemeljenost služe pre svega indoktrinaciji mladih ljudi. Posebno je opasno ukoliko se takvi slučajevi nalaze u nastavnim materijalima obveznih nastavnih predmeta poput Istorije - upozorava Jokić.

(Telegraf.rs/Index.hr)