Saobraćajni stručnjak o tragediji u Hrvatskoj: "Veliki obrt, vozač je lagao, poneo se kukavički i neodgovorno"

M. P.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: Čitatelj Indexa

Krivica za izazivanje tragične nesreće, na osnovu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Krivičnog zakonika, podeljena je u odnosu vozač automobila – 90%, vozač autobusa – 10%. Ako se utvrdi da je vozač automobila dao lažnu izjavu kako bi prebacio krivicu na druge – posredne (Hrvatske auto-puteve) i neposredne učesnike u saobraćaju (vozača autobusa) – za to bi trebalo dodatno krivično da odgovara, tvrdi saobraćajni stručnjak Željko Marušić u svom osvrtu za Autoportal povodom teške nesreće koja se dogodila rano u nedelju ujutru na auto-putu A3 u Hrvatskoj.

"Putnički automobil je udario u srnu koja je iskočila na put. Vozač očigledno posle toga nije mogao da pomeri vozilo, ali je izašao na put i mahao drugim vozilima da uspore i stanu. Vozač autobusa koji je nailazio nije se zaustavio i udario je u taj auto na putu, probio zaštitnu ogradu i prevrnuo se, završivši u suprotnom smeru", rekao je Miroslav Golub, županijski vatrogasni komandant, piše Jutarnji list.

Ovu izjavu, koja je uticala na prve procene uzroka strašne nesreće na auto-putu A3 Bregana–Lipovac, između čvorova Popovača i Križ, kada je dvospratni autobus naleteo na zaustavljeni automobil i silovito udario u njegov zadnji bočni deo, nakon čega se autobus zaljuljao, prešao preko središnje barijere i prevrnuo se na suprotnoj strani puta – koja je, srećom, u tom trenutku bila prazna – prilikom čega su poginule dve osobe, a 31 je povređena, županijski komandant je dao isključivo na osnovu izjave vozača, izvesno glavnog krivca za nesreću, bez ikakve provere materijalnih dokaza, poput pronalaska tela "fantomske" srne, koja bi teško preživela udar velikom brzinom, a ako i jeste, teško da bi mogla da se udalji sa mesta gde bi je automobil odbacio – piše dalje Marušić i nastavlja:

"Potom je policija utvrdila da srne nije bilo, što znači da je vozač 'golfa' lagao, a posledično i neosnovano svaljivao veliki deo krivice na Hrvatske auto-puteve (zbog navodno loše bočne ograde za divlje životinje). To dovodi u pitanje i verodostojnost njegovih drugih izjava, na osnovu kojih su se pojavile 'stručne' analize u kojima se hvali njegovo 'pametno i hrabro postupanje' neposredno pre nesreće. A izvesno je, sve je bilo upravo suprotno – vozač automobila je glavni krivac za izazivanje tragične saobraćajne nesreće. Simptomatično je sledeće:"

"1.) Teško je lagao pokušavajući da prebaci odgovornost na HAC, iako je utvrđeno da je zaspao za volanom, zbog čega je automobil izleteo sa kolovoza, udario u zaštitnu ogradu i zaustavio se nasred desne (vozne) trake."

"2.) Nakon odbijanja od ograde, automobil se inercijom nastavio kretati uz zadržane određene upravljačke mogućnosti. Nije isključeno da je vozač, kada se trgao iz sna, mogao da usmeri vozilo ka zaustavnoj traci."

"3.) Kada se automobil zaustavio nasred vozne trake, vozač je postupio najgore moguće – napustio je vozilo, a da nije pokušao da ga pomeri udesno, na zaustavnu traku. Ako je motor bio ugašen, moglo se pokušati pokretanje u prvoj brzini pomoću elektropokretača. Vozilo bi se, osim ako mu podvozje nije bilo uništeno (što je malo verovatno), moglo pomeriti nekoliko metara udesno."

"4.) Njegovo 'herojsko' mahanje rukom i baterijskom lampom (da li je iko to utvrdio ili posvedočio?) bilo je krajnje problematično. U situaciji u kojoj je svojom velikom neodgovornošću i nesnalaženjem ugrozio druge učesnike, morao je odgovorno i hrabro, čak i po cenu rizikovanja sopstvene bezbednosti, da trči ivicom trake prema nadolazećim vozilima i maše kako bi ih upozorio – pazeći da se na vreme skloni. Tada bi ga vozač autobusa sasvim izvesno uočio i tragedija bi bila izbegnuta. On to, očigledno, nije učinio, već je sa bezbedne udaljenosti možda mahao. Vozač autobusa ga nije video, a zaustavljeno vozilo na sred trake nije mogao očekivati niti uočiti, jer nije bilo u sudaru s drugim vozilima (što bi uočavanje olakšalo). Svojim krajnje sumnjivim iskazom pokušao je dodatno da okrivi nesrećnog vozača autobusa", zaključuje Marušić.

(Telegraf.rs)