Hantov "NAJAMNI PASTIR" podstiče na razvrat i blud: Kratka priča iza velikog umetničkog dela (FOTO)

Uštogljeni kritičari napali su te 1851. godine Vilijama Holmana Hanta zbog vulgarnosti zajapurenih i seksualno nesputanih seljaka razbarušenih kosa, zbog erotskog naboja slike. On sam je tvrdio da postoji skriveno značenje koje slepci ne vide

Vilijam Holman Hant (1827-1910) je bio engleski slikar i grafičar, jedan od najistaknutijih predstavnika prerafaelita, slikarskog antiakademskog pokreta iz sredine XIX stoleća čiji je cilj bio da reformiše umetnost i vrati ga na kvatročento, odnosno ranu renesansu kakva je postojala pre Rafaela.

"Najamni pastir" njegov je rad iz 1851. godine, nastao u periodu dok je živeo i sarađivao sa Džonom Everetom Mileom, još jednim važnim pripadnikom prerafaelitskog bratstva koji je igrom slučaja istovremeno na obali obližnje reke Hogsmil u grofoviji Sari radio na čuvenoj slici "Ofelija".

Obe slike prikazuju ruralne prizore, ali je Hantova specifična. Na njoj je predstavljen pastir koji zapostavlja svoje stado da bi se udvarao požudnoj seljanki kojoj pokazuje leptira mrtvačku glavu.

Stado lišeno nadzora luta ka žitnom polju, što simboliše isto ono prelaženje granice koje vrši i sam čobanin sa devojkom, zalazeći duboko u njen intimni prostor: dok joj pokazuje leptira ruku drži oko njenog ramena, a njen pogled može biti protumačen i kao odobravanje i kao znalačka skepsa.

Čim je izložena po prvi put, uštogljeni kritičari su napali Hanta zbog vulgarnosti prizora, zbog prikaza zajapurenih i seksualno nesputanih seljaka razbarušenih kosa, zbog erotskog naboja slike, i tako dalje. Branili su ga ljudi koji su smatrali da je bez ulepšavanja prikazao ono što postoji u društvu.

Sam Hant je tvrdio da postoji skriveni smisao ovog njegovog dela; naime, kada je Mančesterska umetnička galerija kupila sliku, on je u jednom pismu objasnio da lascivni par na njoj simboliše hrišćanski kler koji vodi besmislene teološke rasprave dok njihovo stado luta u propast bez valjanog moralnog usmeravanja.

Ako je to zaista tako, onda je sam naziv slike "Najamni pastir" u eksplicitnom kontrastu sa novozavetnom pričom o Dobrom pastiru. U Jevanđelju po Jovanu Isus Hrist sebe naziva Dobrim pastirom koji život svoj polaže za stado (10:11), kao suprotnost najamniku koji kad vidi vuka beži i ostavlja ovce (10:12-13).

Inače, devojka koja je poslužila kao model za seljanku je Ema Votkins koju su prerafaeliti nazivali "Koptkinjom" zbog egzotičnih telesnih crta; ona je iz Sarija došla u London kod Hanta da bi dovršio sliku, ali se vratila kući pošto nije uspela da se probije na toj sceni. Ko je bio model za muškarca nije poznato, ali se veruje da je bio profesionalac.

Čarls Barnabas Brou je u Dikensovom časopisu "Domaćinske reči" objavio priču koja sugeriše da su Hant i Votkinsova tokom njenog boravka u Londonu imali seksualni odnos, da je ona u London došla zbog toga, što je šokiralo ono puritansko viktorijansko društvo, pa je Hant burno protestovao kod slavnog pisca (Čarlsa Dikensa, ne Broua).

(O. Š.)