Nastavlja se drama unutar Narodnog pozorišta: Savić i Hubač u otvorenim pismima tvrde sasvim suprotne stvari

Dramom u drami može se opisati ovaj spor, koji i dalje ne donosi odgovor na najvažnija pitanja

Slučaj Mirele Krajinović, bivše plejboj zečice koja se predstavaljala kao PR Narodnog pozorišta, a najavljivala i svoj mandar za ministra kulture, potresao je srpsku kulturnu javnost, ali i obratio pažnju na kuriozitet koji joj do tada nije bio pred očima - činjenicu da u jubilarnoj 150. sezoni u Narodnom pozorištu se punih sedam meseci neće odigrati nijedna premijera.

Nakon što je direktor Pozorišta Dejan Savić smenio dotadašnjeg v.d. direktora drame Željka Hubača, zbog čega je deo ansambla započeo protest, a novopostavljeni direkor drame Jug Radivojević odbio da preuzme tu funkciju, Savić je na zvaničnom sajtu ove ustanove objavio otvoreno pismo.

Posle okršaja u Jutarnjem programu sa Plejboj zečicom Mirelom Krajinović, smenjen direktor drame Narodnog pozorišta, a nije jedini! (VIDEO)

- Poštovane i drage kolege, putem pojedinih medija upoznat sam sa protestom jednog dela ansambla.. povodom raznih tema koje su u predmetnom javnom istupanju navedene. S obzirom da je konkretan povod obraćanja medijima moja odluka o promeni na čelu Direkcije Drame, želim da pojasnim sledeće: Upravnička ovlašćenja po Statutu Narodnog pozorišta podrazumevaju slobodu izbora saradnika, i tu nikakav zakonski prekršaj nije načinjen.

O bahatosti ne može biti reči iz razloga što je sam Željko Hubač bar tri puta do sada pismeno nudio ostavku zbog sopstvenih propusta, koju nisam prihvatao iz razloga što sam želeo da zaokruži vremenski i programski svoj period od 4 godine rada...

Mimo toga smo u više navrata kolegijalno i prijateljski razgovarali o njegovom povratku na mesto dramaturga u kući kao i o mogućim naslednicima - poručio je Savić.

On je dodao da smatra da je  njegova obaveza da imenuje novog čoveka, "koji će dati svoj pečat narednom razdoblju", kao i da mandat Upravnika traje 4 godine.

- Dakle, jedino i isključivo umetnički razlozi stoje iza ovog poteza, kojim se Željko Hubač ni na koji način ne kažnjava, s obzirom da ostaje na svom osnovnom radnom mestu dramaturga u kući...

Kada je o nagradama reč, za vreme prethodnog direktora Drame, koji je na tom mestu proveo nešto više od godinu dana, osvojeno je skoro 25 različitih priznanja - zaključak je jednostavan: ne osvajaju nagrade ni Upravnici, ni Direktori, nagrade osvaja Narodno pozorište i njegovi ansambli i umetnici. A što se umetničkih sloboda tiče, dok sam na mestu Upravnika, ni jedan vid ovih tekovina nije i neće biti ugrožen - objasnio je on.

- Nadalje, potreba da se u većoj meri angažuju zaposleni, ne samo dramski nego i ostali, umetnici Narodnog pozorišta, nešto je na šta sam nebrojeno puta ukazivao Željku Hubaču -rekao je Savić, osvrnuo se na pritužbe koje je, kako tvrdi, dobijao i od čalnova ansambla i do javnosti, te naveo informaciju koju je Upravni odbor NP dobio na svojoj XVII sednici od Željka Hubača, održanoj još 13. 03. 2017. u kojoj doslovno stoji:

- "U poslednjih 14 podela bilo je ukupno 117 uloga: 76 muških uloga, od kojih je 53 uloge odigrao 21 zaposleni glumac, a 23 uloge je odigralo 14 honorarnih umetnika. Tu je i 41 ženska uloga koje su raspodeljene na – 4 zaposlene glumice koje su odigrale 14 uloga, 4 koje su odigrale po 2 uloge, 7 zaposlenih glumica su odigrale po 1 ulogu a sedam honorarno angažovanih glumica je odigralo 10 uloga.

Nadalje, u ansamblu Drame zaposleno je 63 glumca, a u navedenom periodu uloge su dobili 36 glumaca i to: 11 glumaca iz grupe Glumci II, 7 glumaca iz grupe Glumci I dok 7 Prvaka nisu odigrali ni jednu ulogu a angažovan je 21 honorarni glumac".

- Dolazimo u apsurdnu situaciju da više od pola ansambla dramskih umetnika godinama nije imalo niti jednu premijeru, da ima glumaca koji nemaju ni jednu predstavu, a da su neki od njih čak prvaci Drame... Još je teža situacija među rediteljima, koji dobijaju jednu režiju na nekoliko sezona, te da bi se koliko - toliko premostila ova nemoguća situacija, redovno predlažemo naše "kućne" reditelje za operske produkcije i tako makar prepolovimo ovaj enormni jaz, na stranu to što ovi redovno režiraju po drugim pozorištima.

- Potom, svaki gostujući reditelj dovodi svoju ekipu saradnika, eliminišući naše scenografe i kostimografe, koje opet upošljavamo na radu u Operi i Baletu, ili i oni rade van kuće...sa dramaturzima je još gora situacija.

Stoga iz budžeta dramskih predstava, koji najčešće uveliko premašuje operski i baletski, uprkos bar 100-150 kostima koji se za ove potonje šiju, ponekad skoro tri četvrtine odlazi na honorare a upadljivo manji deo na opremu predstava, jedva dovoljno i preskromno. Za honorare spoljnim saradnicima na snazi je pravilnik iz vremena mog prvog mandata, ali su nadoknade gostujućim dramskim umetnicima, zbog nedostatka sistema alternacija, sve češće predmet uslovljavanja i slobodne pogodbe.

- Na kraju, skrećem pažnju da nas čekaju platni razredi te nova sistematizacija na osnovu kataloga radnih mesta, koja mora biti opravdana objektivnim očekivanjima da će svaki zaposleni glumac u Sektoru drame biti angažovan u repertoaru. Ovo se, naravno, odnosi i na sve zaposlene u našoj kući, čija radna mesta smo do sada uspešno sačuvali, i tako će biti i na dalje.

Na kraju obraćanja, objavljenog pre dva dana, on je istakao da pitanja treba da se rešavaju u kući i razgovorom, a ne pred medijima.

HUBAČ: OVDE SU REČENE I APSOLUTNE NEISTINE

Već juče Hubač se osvrnuo na neke od ovih navoda, ističući da je najvažnije pitanje u ovom sporu to zašto je budžet nikada manji, te zbog toga sedam meseci neće biti premijere.

- Poštovane kolege, u pismu kojim se upravnik Narodnog pozorišta u Beogradu, gospodin Dejan Savić, obraća ansamblu Drame, objavljenom na sajtu Narodnog pozorišta, iznesene su neistine u vezi sa mojim radom kao v.d. direktora Drame. Zato konstatujem sledeće:Ostavku sam tokom protekle četiri godine u pisanom obliku nudio samo jednom, u aprilu prošle godine, jer je to od mene tražio upravnik Savić da bi dozvolio otkazivanje predstave „Velika drama“ i zakazivanje generalne probe „Ričarda Trećeg“ koja nam je bila neophodna da bi uspešno izveli premijeru - počeo je Hubač.

On je istakao da ga je Dejan Savić  postavio na mesto v.d. direktora Drame u avgustu 2014. godine i da je tada, kako tvrdi Hubač, bio upozoren da je pravna posledica odbijanja - prekid radnog odnosa.

- Nikada sa gospodinom Savićem nisam pričao ni o povratku na mesto dramaturga, ni o mogućim naslednicima. Savić u pismu tvrdi da se dogovorio sa mnom o profilu repertoara. Nikada sa gospodinom Savićem nisam razgovarao na temu razvoja repertoara, iako sam u više navrata inicirao taj razgovor. Savić je usmeno od mene avgusta 2014. godine tražio da mu dostavim okvirni repertoarski plan za tri godine unapred, koji je on predstavio kao svoj Upravnom odboru kada je prvi put konkurisao za mesto upravnika, o čemu postoji prepiska koju smo tim povodom vodili.

- Apsolutno je i neistina da sam na 17. sednici Upravnog odbora 13. 03. 2017. dao informaciju koja je navedena u Savićevom pismu. O tome šta sam izneo na toj sednici i zbog čega sam to iznosio, postoje dokumenta u arhivi Pozorišta, što je moguće proveriti. Kao što je moguće proveriti da pomenutog 13. marta 2017. godine nikako nisam mogao da započnem analizu rečenicom „u poslednjih 14 podela...“ jer sam do tog trenutka kao v.d. direktora Drame iza sebe imao 12 premijera.

Ovim pismom Savić želi da skrene pažnju sa osnovnog pitanja, koje ponavljam već nekoliko meseci: zašto Drama Narodnog pozorišta u jubilarnoj 150 sezoni neće imati premijeru skoro 7 meseci?

Napominjem, po ko zna koji put, da sam pre nego što sam izašao u javnost sa ovim pitanjem i ukazao na sve negativne posledice ovakvog odnosa upravnika i Upravnog odbora prema Drami, isto pitanje postavljao u Pozorištu i da o tome postoji pisani trag (dokument br. 4873, od 8. juna 2018), te da odgovor nisam dobio iako sam insistirao na njemu - zaključio je on.

(Telegraf.rs)