ZA NJIMA LUDUJU SRPSKI MINISTRI: Ovo su službeni automobili koje voze političari!

Vreme čitanja: oko 2 min.

Iako Švedska ima oko 10 službenih automobila, Nemačka manje od 1000, Srbi su uvek bili široke ruke, pa su svojim funkcionerima dali čak 6.244 automobila, čije se održavanje plaća u milionima. Pored toga, pojedini političari imaju i svoje fetiše, "marke automobila koje obožavaju", a evo i koje su!

Poznato je da je gotovo "srpski običaj" da standard neke zemlje procenjujemo po tome koja kola voze njeni građani, političari i poznate ličnosti, kao i koliko njih uopšte poseduje jedan ili više automobila. Ako se "držimo te logike", potpuno je čudno da svoju zemlju smatramo siromašnom, ili onom koja ima jedan od najnižih standarda u Evropi.

Treba da se zapitamo-da li nam je logika dobra s obzirom da Srbija ima 600 puta više službenih automobila od Švedske.

Švedska ima oko deset državnih automobila, Nemačka manje od hiljadu, a od njih neuporedivo siromašnija Srbija ima čak 6.244 službena automobila i to nakon što je odlukama revizora i vlade jednim delom smanjen broj pomenutih vozila.

Međutim cifra od 6.244 vozila nije konačna, jer ukoliko se na tu cifru doda broj vozila koja pripadaju vojsci i policiji, dobićemo broj od 26.966 službenih vozila.

Međutim, među ovim automobilima ima i veliki broj luksuznih, čiji broj nije tačno poznat, ali je sveobuhvatna analiza koju je uradila Državna revizorska institucija (DRI) za 2012. godinu pokazala da su omiljene marke automobila srpskih političara "audi", "škoda", "pasat" i "fijat".

Izdaci države za ovakav luksuz su svakako ogromni, posebno što je DRI utvrdila da u korišćenju ovih vozila postoje i brojne zloupotrebe, a reč je o sledećim:

- korišćenje vozila neradnim danima, vikendima i praznicima

- razlike u kilometraži za potpuno iste relacije

- velike kilometraže u lokalu

- putovanje vozilom u inostranstvo

- neevidentiranje parking mesta nakon korišćenja automobila

- pređena kilometraža ne odgovara upisanoj na putnim nalozima, ili je prepravljana, izostavljana

- vozila se nabavljaju bez prethodne analize

Izveštaj DRI je pokazao da je veliki provenat zloupotreba, te da nije retkost da su službena vozila koristili oni koji na to nisu imali pravo, da su neki njima odlazili u inostranstvo, kao i da se kilometraža potpuno istih relacija menjala od slučaja do slučaja. Tako je pojedinim funkcionerima put od Beograda do Niša dug 485 kilometara, dok je drugima 583 kilometra.

Neobična je relacija Beograd-Bor koja je duga 207 kilometara, ali je kod nekih ova relacija bila dugačka i 613 kilometara.

Prema evidenciji DRI, 6.244 automobila za godinu dana pređu ukupno 67,2 miliona kilometara, odnosno 12.000 kilometara po vozilu. Rashodi i izdaci za sve njih bili su 1,9 milijardi dinara, a taj novac je trošen za gorivo, ulje rezervne delove, popravke, parkiranje, osiguranje...

Državna revizorska institucija je dala preporuke šta uraditi kako bi se sprečile ovakve vrste zloupotreba, a Vlada Srbije je u međuvremenu donela novu uredbu o uslovima i načinu korišćenja službenih vozila.

(Telegraf.rs)