Skandalozni tekst u čitanci za osnovce: Dečak će devojčicu istući "kao magare", roditelji frapirani (FOTO)

Osećala sam se vrlo nelagodno dok je moja ćerka čitala priču, rekla je majka

Gordana J, majka osmogodišnjakinje koja pohađa drugi razred jedne novosadske osnovne škole, zabrinula se zbog teksta u Čitanci u kojem, između ostalog, piše kako bi dečak devojčicu "istukao kao magare".

- Nisam sigurna da li je ovde u pitanju šaljivi tekst ili sistemsko učenje dece da je nasilje nad ženama nešto normalno. Možda sam ja paranoična, ali u svetlu sve većeg nasilja u društvu, ovakav tekst i nedostatak diskusije, nikako ne pomažu - kaže Gordana za 021.

Ubuduće će svaki školarac morati da poseti sveto mesto srpske istorije i grad gde je počela velika i važna priča (FOTO)

Tekst pod naslovom "Erika" opisuje odnos između devojčice i dečaka u kom je devojčica u svemu bolja od dečaka, pa on zato želi da je "kazni" i "svojski joj pokaže" tako što će je "istući kao magare". Nakon teksta sledi rubrika "pitamo, pričamo" predviđena za diskusiju učenika i učitelja, ali se u njoj ne skreće pažnja na to da nije u redu što dečak želi da tuče Eriku, već se čak i postavlja pitanje kako bi je sve on kaznio.

- Osećala sam se vrlo nelagodno dok je moja ćerka čitala ovu priču, pa sam joj na kraju objašnjavala da to što dečak planira nije u redu i da nikada ne treba da obraća pažnju na dečake koji tako razmišljaju - kaže Gordana.

Kako su iz izdavačke kuće "Eduka" objasnili za 021, svaki književni tekst koji se nađe u Čitanci podrazumeva ne samo kontekst metodičke obrade unutar udžbenika, već i kontekst školskog časa koji oblikuje nastavnik. Svaki njihov udžbenik praćen je i posebnim priručnikom za nastavnika, jer je udžbenik samo osnovno polazište za rad.

- Pitanja uz tekst stavljaju u fokus upravo razvijanje ispravnog i poželjnog odnosa između devojčica i dečaka: "Šta bi mogli da učine dečaci, a šta devojčice, pa da im druženje bude bolje?" Zatim se od dece traži da podele prostor u sveskama uspravnom linijom i da napišu svoje predloge, čime se podstiče kritičko mišljenje. To je čitava jedna aktivnost na času tokom koje deca bivaju u prilici da na tom uzrastu objektivizuju dinamiku tog odnosa, te uoče i definišu poželjne oblike socijalizacije" navode u izdavačkoj kući. Po njima je iz celog odabranog teksta sasvim jasno da je dečak iz priče zaljubljen u Eriku.  

- U tumačenju teksta nastavnik će deci na času skrenuti pažnju na dečakov model ponašanja koji je čest u tom uzrastu: sa jedne strane dečak govori da mu je Erika nepodnošljiva, a istovremeno prema njoj iskazuje divljenje. Upravo ovakav unutrašnji konflikt dovodi do negativne socijalizacije između devojčica i dečaka i otuda je tekst izuzetno koristan jer nastavnik biva u prilici da sa učenicima dekonstruiše taj problem, čest među decom - dodaju.

Kako objašnjavaju, književni tekst nam na svakom uzrastu pomaže da postavimo prava pitanja, relevantna za decu.

- U tom postavljanju pitanja i vođenju deteta kroz proces tumačenja teksta, sopstvenog ponašanja i sveta u kome živimo tekst je samo polazna osnova. Metodička aparatura u udžbeniku je dalji potokaz, a nastavnikovo usmeravanje diskusije i pažnje na času istinski kontekst - zaključuju u izdavačkoj kući.

Sandra Rašković, psiholog iz Centra ličnog razvoja, slaže se sa izdavačem i kaže za 021 da je taj jedan pasus, kada se čita izolovano, možda problematičan, ali da se kada se tekst čita u celini zapravo vidi ta je to samo frustracija jednog dečaka.

- Ovo je standardan tekst za čitanke i sam po sebi ne produbljuje agresiju - zaključuje Rašković.

Iz kancelarije Poverenice za zaštitu ravnopravnosti za 021 kažu da u vezi sa ovim ne mogu davati paušalne ocene, ali da su načelno mišljenja da nijedan tekst ne treba da propagira bilo kakvu vrstu vršnjačkog nasilja.

- Treba imati u vidu da je udžbenik osnovno nastavno sredstvo i da se koristi u obrazovno-vaspitnom radu u školi za sticanje znanja, veština, formiranje stavova, podsticanje kritičkog razmišljanja, unapređenja funkcionalnog znanja i razvoj intelektualnih i emocionalnih karakteristika učenika. Treba razumeti i da sadržaj može da posluži za polemiku i razbijanje stereotipa, odnosno može da posluži da deca formiraju svoje mišljenje. Važno je istaći da to svakako zavisi od nastavnika koji pomaže učenicima u procesu učenja i polemike - navode u kancelariji Poverenice.

Oni dodaju i da je dužnost svakog nastavnika da se u svom radu rukovodi principima nediskriminacije i unapređenja ravnopravnosti.

VIDEO: Vajber objasnio deci kako da se zaštite od zloupotreba na internetu

(telegraf.rs/021.rs)