Vozač zaboravi na jedno dugme i bus postaje "tempirana bomba": Spisak udesa, da li je nepažnja ili iberturaža?

"D" na menjaču znači vožnju, "N" je neutralni režim (kod teretnih vozila i autobusa, dok je na automobilima "P"), a "R" je rikverc

Foto: Shutterstock

Kada je autobus na liniji 45 "izorao" dečje igralište u Krajiškoj ulici u Zemunu, motor se nije ugasio. Policija je vršila uviđaj, mehaničari pregledali vozilo i, na iznenađenje svih, neko je ušao u vozilo i pokrenuo ga, kao da se ništa nije dogodilo. Čini se da je autobus bio potpuno ispravan.

U Beogradu se poslednjih godina dogodilo nebrojeno mnogo saobraćajnih nezgoda u kojima autobusi iznenadno i nekontrolisano izletali sa kolovoza, udarali u stubove, ograde, automobile... Vozači u šoku izgovaraju samo reč "ibertura", "nije radila kočnica", "turaža"...

I zaista, teško je poverovati da nekome ko je iskusan za volanom gradskog prevoza, pa još i svakodevno prolazi istom trasom po nekoliko puta dnevno, može da se dogodi takva grešku da izleti sa puta i poruši sve pred sobom.

Pa ipak, do sada su se sve nesreće pravdale, uglavnom, ljudskim faktorom.

Jedna od stvari koja je specifična kod novih autobusa jeste automatski menjač, a naš sagovornik, iskusan vozač, koji je želeo da ostane anoniman, objasnio nam je koja greška, osim "iberturaže", može da dovede do ovakvog "pomahnitalog" scenarija.

- Svaki slučaj treba istražiti, naravno. Možda postoji tehnički problem. Neću da krivim kolege, ali ni da ih pravdam. Nikome ne bih poželeo takvu situaciju, a trenutak nepažnje može svakoga od nas da dovede do toga da iz autobusa izlazimo s lisicama na rukama. Znate, kaže se da je naš posao težak, jer si "jednom nogom u grobu, a drugom u zatvoru". Dovoljno je, tako, da zaboravite da pritisnete jedno dugme i dovedete i sebe i druge u veliku opasnost.

Naš sagovornik objašnjava da su savremeni autobusi "automatik" i da je pri svakom zaustavljanju važno pritisnuti određeno dugme.

- Imate dugmiće "D", "N", R", kao i brojeve, videli ste to na vozačkom panelu. To je menjač. Najveći problem je sa tim "D", koje je uključeno dok je autobus u vožnji. Kada se vozilo zaustavi, vozači nekada zaborave da pritisnu "N", što dovodi do problema. On povuče ručnu kočnicu, ali motor radi kao da je vozilo u pokretu. Ta "ručna" kočnica je za motor nešto poput velike prepreke na putu koju, da bi savladao, mora da poveća broj obrtaja. Nekad jednostavno ručna kočnica popusti i autobus se sam pokrene. Nekad vozač sedne za volan, pusti ručnu, bus krene, a on dok se snađe, već je nastao karambol. Naravno da može da se reaguje, ali nije svako vičan da pri takvom iznenađenju na vreme stisne nožnu kočnicu, povuče ručnu, preusmeri autobus...

Naš sagovornik se osvrnuo i na nesreću u Zemunu.

- To je jako nezgodna raskrsnica, jer ulazite u veliku krivinu, a postoji i pad. I sad, ako malo precenite brzinu, dovoljan je trenutak nepažnje da izletite sa puta. To su sekunde, delići sekunde, lako je govoriti sad o tome šta je moglo da se učini, ali postoje situacije kada se i sami blokirate, jer se dogodi nešto što iste očekivali. Neka je ta vaša blokada samo pola sekunde, sa 40-50 kilometara na sat, dovoljno je da to dovede do nesreće. Ne znam šta se desilo konkretno u ovom slučaju, govorim samo šta može da se desi svakome od nas na tom istom mestu - priča nam vozač.

"D" na menjaču znači vožnju (drajv), "N" je neutralni režim (kod teretnih vozila i autobusa, dok je na automobilima "P"), a "R" je rikverc.

24. 9. 2021. Zemun

Autobus privatnog prevoznika na liniji 45 prilikom skretanja u Krajiku ulicu uleće u dečje igralište, lomi sve pred sobom, udara u dva automobila i tu se zaustavlja. Bilo je više povređenih, a vozaču je određen pritvor.

2. 8. 2021. Zemun

Autobus sa linije 45 privatnog prevoznika pokrenuo se dok vozač nije bio za volanom. Udario je u stajališnu nadstrešnicu i polomilo se prednje staklo, kao i retrovizor.

18. 6. 2021. Karađorđev park

Autobus privatnog prevoznika na liniji 78 sustiže i udara autobus GSP na liniji 401. Povređene 4 osobe.

28. 5. 2021. Šabac

Autobus prevoznika "Duga" na autobuskoj stanici u Šapcu iznenada se pokrenuo i udario u kafić. Pukom srećom niko nije povređen.

19. 5. 2021. Mirijevo

Autobus na liniji 26 udara u kamion "Gradske čistoće". Sedam putnika je povređeno.

23. 9. 2020. Zeleni venac

Autous GSP na liniji 75 udara u banderu na Zelenom vencu.

29. 7. 2020. Miljakovac

Autobus na liniji 48 izleteo na okretnici i udario ženu.

6. 9. 2019. Zvezdara

Autobus GSP na liniji 77 udara u stub na okretnici Zvezdara.

29. 8. 2019. Zvezdara

Autobus GSP na liniji 77 udara u autobus na liniji 40A na okretnici Zvezdara. U pitanju je bio isti vozač kao i u udesu koji je usledio 6. 9. 2019.

8. 5. 2019. Ustanička

Autobus privatnog prevoznika sa linije 20, blizu okretnice Ustanička, udara u automobil, a potom u kuću.

20. 10. 2018. Slavija

Autobus privatnog prevoznika sa linije 47 udara u stub na Slaviji. Povređen vozač, šteta ogromna.

21. 5. 2018. Bulevar oslobođenja

Teška nesreća dogodila se kod Hrama svetog Save u kojoj je povređeno 11 putnika, a učestvovala su dva autobusa privatnog prevoznika i jedan automobil.

22. 12. 2015. Zeleni venac

Jedna od najtežih nesreća bez poginulih dogodila se na Zelenom vencu, kada je autobus na liniji 15 udario u vozila sa linija 72 i 75. To su autobusi GSP-a i istragom je utvrđen propust vozača. Povređeno je 28 ljudi.

Sud oslobodio jednog vozača

Ubedljivo najteža nesreća ovev rste dogodila se 2011. godine, kada je autobus na liniji 77 na Zvezdari, u vlasništvu privatnog prevoznika, usled naglog pokretanja usmrtio dvoje studenata. "Pomahnitala" 77-ica ubila je, tako Dijanu Đorović (22) i Radomira Vučkovića (19).

U ovom slučaju, međuim, sud je utvrdio da nema dokaza za kriicu vozača. Upravo zbog ovakvih slučaja trebalo bi svaku nesreću ponaosob i do kraja analizirati, a tek sudski epilog, nakog niza veštačenja i dokaza, pokazuje šta se zaista dogodilo.

Vozač autobusa firme "Beobus" na liniji 77, Jovan Stolić pravosnažno je 2018. godine oslobođen optužbi za izazivanje ove saobraćajne nezgode.

Ta presuda postala je pravosnažna odlukom Apelacionog suda, koji je odbio žalbu tužilaštva i potvrdio prvostepenu presudu.

U odluci Apelacionog suda navodi se da je prvostepeni sud nakon analize svih izvedenih dokaza, nesporno utvrdio da je do saobraćajne nezgode došlo tako što je autobus kojim je upravljao okrivljeni umesto da skrene ulevo na okretnicu nastavio nekontrolisano kretanje pravo kroz park.

U odluci se podseća da je prilikom sa mesta nesreće autobus sa upaljenim motorom šlepan radi obavljanja vanredno-tehničkog pregleda, te da je tokom šlepanja istog dana u Dunavskoj ulici oko pola deset uveče došlo do još jedne saobraćajne nezgode u kojoj je, iako privezan krutom rudom za kamion kojim je šlepan, autobus iznova nekontrolisano prešao u suprotnu traku, ostvario kontakt sa dolazećim putničkim vozilom i zatim udario u kamion i zaustavio se uz njega.

Dalje se navodi da je autobusom prilikom šlepanja upravljao vozač koji je pobegao sa lica mesta čiji identitet do završetka postupka nije otkriven, a da je pre obavljanja vanredno tehničkog pregleda za uvrđivanje tehničke ispravnosti autobusa izvršena zamena oštećenih i uništenih delova, ali bez precizne evidencije.

Nedostatak dokaza ili iberturaža?

Takođe, u slučaju oslobađanja Stolića, prvostepeni sud je nesporno utvrdio da je komisija koja je izvršila vanredno-tehnički pregled nije bila upoznata sa činjenicom da je autobus imao i drugu saobraćajnu nezgodu, te da se izjasnila da je autobus bio tehnički neispravan, kao i komisija Mašinskog fakulteta, koja je ocenila i da se mogućnost nekontrolisanog rada motora u konkretnom slučaju ne može nesumnjivo niti potvrditi niti isključiti.

Zbog toga, Apelacioni sud je u potpunosti prihvatio zaključak prvostepenog suda da nijednim izvedenim dokazom nije utvrđeno da je okrivljeni preduzeo bilo koju radnju koja bi uticala na brzinu kretanja autobusa ili da je učinio bilo šta da je neprilagodi uslovima saobraćaja, odnosno da tokom postupka nije utvrđeno da je okrivljeni preduzeo bilo koju radnju koja bi bila u direktnoj uzročno-posledičnoj vezi sa saobraćajnom nezgodom koja je predmet optužbe zbog čega ga je pravilno, usled nedostatka dokaza, oslobodio od optužbe.

Šta je iberturaža?

Kako je ranije za "Telegraf" objasnio sudski veštak Milan Božović, ibertura jeste moguća kod svakog dizel motora. Međutim, ta pojava je veoma retka.

- Ibertura je moguća kod svakog dizel motora kada određena količina ulja iz motora dospe u cilindar. Motor tada prelazi u režim maksimalnog broja obrtaja. Vozač tada, ako ima manualni menjač mora da pusti kvačilo, a ako ima automatski menjač, da ga stavi u "neutralni" režim. Pod uslovom da postoji dovoljno vremena da to učini - objasnio je saobraćajni stručnjak i sudski veštak Milan Božović u maju za Telegraf.

Međutim, dokazati tako nešto nije jednostavno. Potrebno je analizirati mnogo parametara, a postoje i moderni sistemi koji predstavljaju svojevrsnu "crnu kutiju".

I profesor Milan Vujanić objasnio je za "Blic" da je položaj "N" na menjaču jedini "lek" za iberturažu.

Prema stručnom mišljenju profesora Vujanića u slučaju da dođe do iberuraže, koja se neretko navodi kao uzrok saobraćanih nesreća, potrebno je staviti menjač u neutralni položaj, čime se prekida prenos snage sa motora na točkove, parafrazira "Blic".

- Mogu vam reći da nisam primetio da ti isti autobusi u inostranstvu izazivaju nezgode zbog turaže, nego je to srpski specijalitet - dodao je profesor Vujanić.

(Telegraf.rs)