"Nacionalni cilj je da se prepolovi broj smrtno stradalih": Konferencija o bezbednosti saobraćaja na Zlatiboru

M. S.
Vreme čitanja: oko 2 min.

"Nacionalni cilj je i da prepolovimo broj smrtno stradalih u odnosu na 2019. godinu, da se broj putovanja preko 75 odsto odvija na saobraćajnicama sa najvišim nivoom bezbednosti”

Foto: Milena Đorđević

Na Zlatiboru se danas održava 19. Međunarodna konferencija “Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici” kojoj prisustvuje oko 350 učesnika, od kojih je više od 50 iz inostranstva. V.d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović rekao je za Tanjug da je bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici velika šansa za unapređenje bezbednosti na celoj teritoriji Srbije.

"Zakon o bezbednosti saobraćaja je predvideo lokalne samouprave kao nosioce aktivnosti, kao nekoga ko može da prepozna šta su lokalni problemi i dao im mogućnost da na svojoj teritoriji unapređuje bezbednost. Opredeljna su sredstva, objavljen javni poziv za finansiranje bezbednosti i upravo su same lokalne samopurave inicirale svoje programe na osnovu analiza i toga šta su njihovi problemi", kaže Stamatović.

On dodaje i da se na konkurs javilo 136 lokalnih samouprava. Naglasio je da je bitno da svi zajedno rade na dostizanju nacionalnih ciljeva i podsetio da je jedan od njih da do 2030. godine nijedno dete ne izgubi život u saobraćajnim nesrećama.

"Nacionalni cilj je i da prepolovimo broj smrtno stradalih u odnosu na 2019. godinu, da se broj putovanja preko 75 odsto odvija na saobraćajnicama sa najvišim nivoom bezbednosti”, navodi Stamatović.

On kaže i da je cilj da se dođe do svesti svakog građanina Srbije, da se ukaže na rizike u saobraćaju, a da se značajno unapređenje bezbednosti očekuje od mere izmene zakona koja predviđa da je moguće oduzeti vozilo nesavesnom vozaču, te da je od početka primene mere privremno oduzeto 92 vozila.

Profesor Saobraćanog fakulteta u Beogradu Krsto Lipovac kaže da se na koferenciji predstavljaju globalni planovi, ciljevi, aktivosti i inicijative na nivou Ujedinjenih nacija, na nivou Evropske Unije, ali i na nivou Balkana. On je rekao da je Srbija je u prethodnih 20 godina napredovala u pogledu bezbednosti saobraćaja, smanjili smo broj poginulih, rizike, ali da je taj napredak sporiji nego u zemljama Evropske unije.

"Ako se poredimo sa prosekom Evropske Unije, raskorak između nas i nje je danas veći nego pre 20 godina. Jesmo napredovali, ali sporije nego države EU, jer u ovoj oblasti da biste stajali morate da trčite, a da biste napredovali morate trčati brže od ostalih", navodi Lipovac.

On kaže i da se ova prilika koristi da se predstave najznačajnije aktivnosti iz druge Strategije bezbednosti saobračaja I Akcionog plana.

"Ideja je da drugačije gledamo, da konferencije koristimo da bar jednom godišnje sagledamo šta smo uradili, a šta nismo, šta možemo da popravimo, jer ključni razlog zašto prethodnu Strategiju nismo ispunili je naš nerad, sistemski promašaj, izostanak odgovornog izveštavanja o sprovođenju mera i akrivnosti", zaključuje Lipovac.

Prioriteti, prema profesoru Lipovcu, su upisani u Strategiji do 2030. godine, a to je da se bude u korak sa 10 najbezbednijih zemalja Evropske Unije, da se prepolovi broj smrtno stradalih i teško povređenih, a da se potpuno eliminiše stradanje dece.

Konferencija se održava pod pokroviteljstvom Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija (MNTI), a pored Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije podršku su pužili i nadležni državni organi, agencije za bezbednost saobraćaja iz regiona, univerziteti iz Srbije, Slovenije, Hrvatske, Nemačke i Grčke, privredna društva i nevladine organizacije.

(Telegraf.rs/Tanjug)