Vozači pijani, vozila neispravna! Roditelji u strahu pred početak ekskurzija: Koliko su nam bezbedni autobusi?

Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto-ilustracija: Shutterstock

Dok đaci sa nestrpljenjem očekuju đačke ekskurzije koje bi ove nedelje trebalo da počnu u Srbiji, roditelji, sa druge strane, strepe, a sve zbog nedavnih podataka Ministarstva unutrašnjih poslova od početka 2025. godine, a u kojima je navedeno da je od pregledanih 9.151 autobusa, čak njih 11 bilo neispravno. Kada je o vozačima reč, i među njima je bilo određenih nepravilnosti, pa je tako njih 27 isključeno iz saobraćaja, dok je kod 10 utvrđeno dejstvo alkohola.

Predsednik Nacionalne asocijacije turističkih agencija (JUTA), Aleksandar Seničić, objasnio je za naš portal šta tačno stoji u Pravilniku Ministarstva prosvete kada je provera bezbednosti autobusa reč, šta je to Zakonom propisano i treba biti ispoštovano, ali i kako sama primena izgleda u praksi.

Šta piše u Pravilniku?

"Prema Pravilniku Ministarstva prosvete obavezna je vanredna tehnička kontrola autobusa kada je reč o prevozu dece školskog uzrasta. Ova vanredna tehnička kontrola ne sme biti starija od pet dana od momenta kada autobus kreće na put", objašnjava za Telegraf.rs Seničić.

Kako on dodaje, sve škole i svi roditelji imaju mogućnost, pa čak i obavezu, da najave Ministarstvu unutrašnjih poslova (MUP) polazak na rekreativne nastave i ekskurzije.

"Policija se pre samog polaska treba pojaviti na licu mesta kako bi izvršila kontrolu i vozača i tehničke ispravnosti autobusa. To je propisana procedura koja bi trebalo da se poštuje. Dešavalo se, doduše retko, da policija konstatuje da vozači imaju alkohol u krvi, čime im je sprečeno da putuju. U tim situacijama, organizatori putovanja (turističke agencije) morali su da pronađu zamenske vozače. Iako je to lični faktor na koji se ne može uticati, procedura kontrole je propisana i mora se poštovati", ističe dalje Seničić.

Vizuelni pregled autobusa

Međutim, dodaje on, procedure, iako na papiru postoje i vrlo su jasne, u praksi se neretko ne poštuju.

"Procedure zakonski postoje, ali se, nažalost, u praksi ne poštuju uvek. Moguće je da škola ili roditelji ne pozovu policiju na polazak autobusa da bi se utvrdila i spremnost vozača i tehnička ispravnost. Ipak, čak i ako autobus ima validna dokumenta i urađen tehnički pregled, dešava se da policajci vizuelnim pregledom konstatuju da autobus nije spreman za put", priča nam Seničić iz dosadašnjeg iskustva, pa dodaje koja je potom procedura.

"U takvim situacijama, policajci na osnovu svojih parametara mogu da zahtevaju vanredni tehnički pregled. Ako se utvrdi da nije sve u redu, izdaje se nalog za vanredni tehnički pregled. Organizator putovanja tada najčešće zameni vozilo kako bi se izbeglo čekanje. Naime, da se ne bi čekalo pet sati dok autobus ode na pregled i vrati se, vozilo se menja, iako je to neprijatno za decu, jer moraju da čekaju sat-dva", objašnjava nam sagovornik.

Priča nam Seničić kako se dešava i da planirane zamene nekada nema ili se ne može brzo pronaći, kao i šta je onda najbolje činiti.

"Iako je čekanje tada neizbežno, uvek je bolje sačekati nego putovati neispravnim autobusom. Nažalost, ne može se insistirati na starosti autobusa do pet godina, kao što se pominjalo, iz prostog razloga što u Srbiji trenutno ne postoji dovoljan broj takvih autobusa da bi se zadovoljile sve potrebe", zaključuje predsednik JUTE u razgovoru za Telegraf.rs.

(Telegraf.rs)