Kakav skandal: Albanci sad tvrde da je Beogradski pobednik - Albanac!

N. S.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: Shutterstock

Nova, bizarna provokacija stiže iz albanskih medija koji u svom novom tekstu tvrde da čuveni Meštrovićev "Pobednik" na Kalemegdanu uopšte nije srpski junak, već Albanac sa tradicionalnom albanskom kapom (keče) na glavi. Ali ni tu nije kraj, oni idu korak dalje i tvrde da Srbi nisu ni oslobodili Beograd, već da su to učinili Albanci.

U tekstu navode da je u Beogradu izgrađen spomenik u znak sećanja na "pobedu Srbije nad Osmanskim carstvom", ali kako oni tvrde - bilo je "suprotno".

"Nisu Srbi oslobodili Beograd, već Albanci koji su bili na strani Turaka, oni su oslobodili Beograd tokom Balkanskih ratova i Prvog svetskog rata. Ovaj spomenik, podignut 1928. godine i visok 14 metara, jedno je od najpoznatijih dela hrvatskog vajara Ivana Meštrovića, koji je sada ostao simbol Beograda. Ako je bio Srbin, zašto onda nije imao srpsku kapu šajkaču, već beli plis", pišu albanski mediji.

Oni tvrde da je "Pobednik", Konda Bimbaš, Albanac u Smederevskom sandžaku, koji je prešao na stranu srpskih ustanika tokom Prvog srpskog ustanka i koji proglašen herojem zbog svojih napora u opsadi Beograda (1806).

Beogradski pobednik

"On je zajedno sa svojom albanskom grupom pravoslavnih Čama oslobodio Beograd 1813. godine. Albanci koji su bili u turskoj vojsci dezertirali su u odlučujućem trenutku za Beograd, i oni su bili prvi borci koji su ušli u beogradsku tvrđavu. Postoji ulica u Beogradu koja nosi njegovo ime", pišu Albanci koji se dalje u tekstu pitaju "Ako je spomenik "Pobedniku" stvorio hrvatski vajar Ivan Meštrović u čast Balkanskih ratova i Prvog svetskog rata, zašto ovu statuu nije napravio Srbin, već Hrvat?!

Švajcarski mediji na albanskom jeziku, portal "Le canton 27" piše da je početak pripremnih radova za postavljanje spomenika u maju 1927. izazvao javnu polemiku. Oni se pozivaju na to da se navodno javnost usprotivila podizanju spomenika iz moralnih i umetničkih razloga, navodno podstaknuta od strane autora i pravnika Petra Odavića,  počela je kampanja protiv spomenika. Pišu da je Odavić objavio članak u časopisu "Vreme", napadajući skulpturu tvrdeći da vređa srpski narod Beograda, posebno sećanje na srpske vojnike koje je trebalo da predstavlja, jer "nema simbole srpskih vojnika, kao što su šajkača ili opanci, i da ne predstavlja srpskog heroja, već nekog antičkog...". Albanski mediji idu toliko daleko da tu reč "antički" shvataju kao "Albanac".

"Sama reč antički ukazuje da bi on bio Albanac. Zašto Albanac? Zato što su često srpski istoričari javno izjavljivali da su Srbi došljaci na Balkan, dok su Albanci autohtoni" navode u tekstu.

Na kraju, zaključuju sledećom rečenicom:

"Kažu da jači piše istoriju, ali mi bismo rekli da podlac piše istoriju, a ne jači, jer jači dobija bitku i rat, a ne piše istoriju kao što je Skenderbeg koji je oslobodio Balkan od Istanbula do Janjine-Beograda i Zagreba (Ilirska Bistrica), kao i Jani Kondo koji je oslobodio Beograd".

Iako je Meštrović bio Hrvat, radio je skulpturu kao omaž pobedi Srbije u Balkanskim ratovima i Prvom svetskom ratu. Zvanična dokumenta iz vremena naručivanja spomenika navode da treba da predstavlja "srpskog vojnika - pobednika", odnosno simbol oslobođenja Beograda i Srbije.

Simboli na figuri su tipično srpski. Dva ključna elementa su sablja u desnoj ruci koja naglašava ulogu srpskog vojnika oslobodioca i sokol u levoj ruci.

Sokol se u to vreme smatrao simbolom hrabrosti i slobode u srpskoj heraldici - koristi se i kao simbol srpske vojske. Meštrović ga je često stavljao na spomenike koji prikazuju Srbe kao heroje (npr. Vidovdanski hram, Kosovske figure).

(Telegraf.rs)