Zavisnost od interneta među mladima: Porodica i škole moraju delovati zajedno, poručuje ALOPPS25

M. L.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: ALOPPS25 naučna konferencija

Održana je, osma po redu, naučna konferencija ALOPPS25: „Društveno-humanističke teorije i prakse: izazovi vremena", koju tradicionalno organizuje Akademija za humani razvoj, uz učešće partnera iz regiona - Komora socijalne zaštite, Beograd (Srbija), Katolički Bogoslovni fakultet, Sveučilišta J. J. Strossmayera, Osijek (Hrvatska), Filozofski fakultet, Sveučilišta J.J. Štrosmajer , Osijek (Hrvatska), Federalno ministarstvo zdravstva BiH, Sarajevo (BiH), Srpska logopedska asocijacija, Beograd (Srbija), Društvo terapeuta specijalne edukacije i rehabilitacije, Beograd (Srbija), Fakultet za bezbednost i diplomatiju (Srbija), Zavod za unapredjivanje obrazovanja i vaspitanja (Republika Srbija), Republički zavod za socijalnu zaštitu (Republika Srbija).

Stručnjaci iz Srbije i regiona okupili su se kako bi razmotrili aktuelne društvene izazove kroz dijalog različitih disciplina i praksi. Skup je okupio predstavnike logopedije, psihologije, socijalnog rada, okupacione terapije, specijalne edukacije i rehabilitacije, obrazovanja, kao i sektora bezbednosti i društvenog razvoja. Upravo ovakva interdisciplinarnost prepoznata je kao ključ za razumevanje savremenih potreba dece, mladih i odraslih.

Centralna tema skupa bila je mentalno zdravlje u savremenom društvu, sa posebnim fokusom na decu i mlade. Izlaganja i diskusije ukazale su na porast emocionalnih teškoća, trauma, samopovređivanja i posledica digitalnog okruženja, kao i na potrebu sistemskog i preventivnog delovanja. Posebno je istaknuta važnost trauma-informisanih pristupa, socio-emocionalnog učenja i ljudski usmerenih modela stručne podrške, u kojima su prihvatanje, empatija i kvalitet odnosa temelj efikasne pomoći.

Učešće regionalnih predavača kao izlagača doprinelo je bogatstvu perspektiva i razmeni iskustava, potvrđujući značaj regionalne saradnje u razvoju zajedničkih odgovora na izazove savremenog društva.

Tokom okruglih stolova naglašeno je da problem zavisnosti dece i mladih od društvenih mreža i interneta zahteva zajedničku odgovornost porodice, obrazovnih ustanova, stručnih službi i institucija sistema. Stručna javnost saglasna je da društveno-humanističke nauke imaju ključnu ulogu u očuvanju mentalnog zdravlja, društvene kohezije i humanih vrednosti u vremenu ubrzanih promena i višestrukih kriza.

Organizatori su najavili da će u narednom periodu biti otvoren poziv za učešće na ALOPPS26, čime se nastavlja dijalog stručnjaka i jača regionalna i međunarodna saradnja u oblasti društveno-humanističkih nauka i prakse.

Zaključci naučno-stručnog skupa ALOPPS25: „Društveno-humanističke teorije i prakse: izazovi vremena“1. Skup je potvrdio da savremeni društveni izazovi zahtevaju interdisciplinarni pristup, jer nijedna nauka niti struka pojedinačno ne može dati potpune odgovore na kompleksne potrebe pojedinca i zajednice.2. Mentalno zdravlje dece, mladih i odraslih prepoznato je kao centralno društveno pitanje savremenog doba, sa posebnim naglaskom na rastuću učestalost trauma, samopovređivanja, gubitaka i emocionalnih teškoća.3. Istaknut je značaj trauma-informisanih pristupa u obrazovanju, zdravstvu i socijalnoj zaštiti, kao i važnost socio-emocionalnog učenja kao jednog od ključnih preventivnih i razvojnih mehanizama.4. Diskusije o samopoštovanju i narcizmu ukazale su na potrebu za razlikovanjem zdravog samopouzdanja od disfunkcionalnih obrazaca, koji mogu voditi ličnim i društvenim zabludama.5. Prihvatanje, empatija i odnos zasnovan na poštovanju prepoznati su kao temelj svakog oblika stručne podrške, bez obzira na disciplinu iz koje ona dolazi.6. Problem zavisnosti dece i mladih od interneta i društvenih mreža sagledan je kao zajednička odgovornost porodice, obrazovnog sistema, stručnih službi i institucija društva, uključujući i sektor bezbednosti.7. Posebna pažnja posvećena je vulnerabilnim grupama, naročito osobama sa intelektualnim teškoćama, uz naglasak na potrebu kontinuirane, dostojanstvene i stručno utemeljene podrške.8. Logopedija je potvrđena kao struka sa sve širim društvenim delovanjem, koja kroz teme artikulacije, višejezičnosti i digitalnog okruženja dece i mladih aktivno doprinosi interdisciplinarnom razumevanju razvoja i komunikacije.9. Skup je naglasio važnost povezanosti nauke i prakse, kao preduslova za kreiranje primenljivih, odgovorno utemeljenih i održivih rešenja.10. Učešće regionalnih predavača kao izlagača ukazalo je na značaj regionalne saradnje, razmene iskustava i povezivanja stručnjaka, čime se jačaju profesionalne mreže i zajednički odgovori na savremene društvene izazove.11. Zaključeno je da društveno-humanističke nauke imaju ključnu ulogu u očuvanju mentalnog zdravlja, društvene kohezije i humanih vrednosti u vremenu ubrzanih promena i višestrukih kriza.

(Telegraf.rs)