Pedagoški asistenti u fokusu: Razmatrane nove mere za unapređenje inkluzije romske dece
Nacionalna asocijacija pedagoških asistenata (NAPA), u saradnji sa Nacionalnim savetom romske nacionalne manjine, organizovala je sastanak i peer-to-peer radionicu u okviru projekta „Bogatstvo različitosti – faza II“, koji je podržalo Ministarstvo prosvete Republike Srbije. Cilj skupa bio je razmatranje efikasnih mera i preporuka za smanjenje osipanja učenika romske nacionalnosti iz obrazovnog sistema, uz bolje korišćenje lokalnih resursa i mehanizama za inkluziju Roma.
U uvodnom delu učesnicima su se obratili Dalibor Nakić, predsednik Nacionalnog saveta Roma, prof. dr Snežana Vuković, pomoćnica ministra prosvete, Nada Dimović, nacionalna koordinatorka NAPA, Aleksandar Radulović, predsednik Izvršnog odbora Saveta, i Bajram Morina, generalni sekretar Nacionalnog saveta Roma. Sastankom i radionicom moderirao je Božidar Jovanović, predsednik Nacionalne asocijacije pedagoških asistenata.
Predsednik romskog Saveta Dalibor Nakić istakao je da je u oblasti obrazovanja ostvaren značajan napredak kada je reč o položaju romske zajednice, posebno zahvaljujući afirmativnim merama, stipendijama i kontinuiranoj podršci romskim učenicima. Naglasio je da su pedagoški asistenti jedan od ključnih mehanizama inkluzije i da njihov rad ima direktan uticaj na uspeh romske dece u školama.
Pomoćnica ministra prosvete, prof. dr Snežana Vuković, ukazala je da se efekti rada pedagoških asistenata godinama unazad jasno vide kroz povećan obuhvat romske dece obrazovnim sistemom i značajno smanjenje stope osipanja, koja je ranije predstavljala jedan od najvećih izazova inkluzivnog obrazovanja. Ona je naglasila da ovu podršku treba dodatno unapređivati i širiti, te da je neophodno dalje razvijati mrežu pedagoških asistenata, kojih trenutno u obrazovnom sistemu ima 296. Ministarstvo prosvete, kako je istakla, nastaviće da traži sistemska rešenja za unapređenje njihovog statusa i jačanje njihove uloge.
U okviru diskusije o izazovima, pedagoški asistenti su ukazali na potrebu izmene i dopune Uredbe o koeficijentima i platama zaposlenih u javnim službama, kao i na važnost trajnog rešavanja njihovog radno-pravnog statusa.
Otvoreni dijalog između predstavnika institucija i asistenata ocenjen je kao važan korak ka pronalaženju održivih rešenja i boljem pozicioniranju pedagoških asistenata u obrazovnom sistemu Srbije.
Nacionalni savet Roma zahvalio je Nacionalnoj asocijaciji pedagoških asistenata i Ministarstvu prosvete na partnerskom pristupu, uz poruku da će i dalje snažno zastupati unapređenje statusa pedagoških asistenata i jačanje svih mehanizama podrške romskoj deci u oblasti obrazovanja.
(Telegraf.rs/A.N)