Zašto niko neće u vozače? Nedostaje 51.000 kamiondžija, a ne pomaže ni bezobrazno velika plata

Mnogi od njih su usamljenost i dugotrajnu odvojenost od porodice istaknuli kao najveće nedostatke ovog zanimanja

U Americi je krajem prošle godine nedostajalo čak 51.000 vozača kamiona kako bi se zadovoljile potrebe svih kompanija koje svoje artikle i proizvode  transportuju širom Sjedinjenih Američkih Država, piše Vašington post.

Manjak vozača kamiona, koji bi ove godine mogao dodatno porasti, počeo se odražavati i na porast cena, a kako bi privukli veći broj radnika, prevozničke kompanije su značajno povećale plate za svoje vozače.

Na primer, u jednoj kompaniji iz Minesote plate za vozače skočile su za oko 15 odsto, a prema rečima direktorke većina njihovih vozača sada ima godišnju platu od 80.000 dolara.

Srbiji hitno potrebno 3.000 vozača: Potrebno je samo da ispunite jedan uslov

Ekonomski je rast, naime, uticao i na sve veću potražnju za vozačima kamiona, ali zbog istorijski niske nezaposlenosti teško je pronaći radnike. Pritom se mladi Amerikanci, u strahu da će industriju transporta uskoro preuzeti autonomna vozila, često ni ne prijavljuju na otvorene konkurse za ovaj posao. Ipak, opšta automatizacija transportne industrije neće nastupiti baš tako brzo, a vozači kamiona mogli bi još neko vreme biti vrlo traženo zanimanje.

O kakvom se poslu radi i šta sve utiče na mali interes za ovim zanimanjem, istražio je Vašington post među nekolicinom vozača kamiona, od onih koji su se za ovaj posao odlučili pred svega nekoliko meseci i time napravili značajan zaokret u svojoj karijeri, pa sve do onih koji su u ovom biznisu proveli nekoliko decenija.

Mnogi od njih su usamljenost i dugotrajnu odvojenost od porodice istaknuli kao najveće nedostatke ovog zanimanja.

- Moja deca sada su u dvadesetim godinama. Propustio sam većinu njihovog detinjstva i odrastanja. Govore mi da bi voleli da sam češće bio kod kuće. Zbog toga što sam vozač kamiona već sam se dva puta razvodio. Za pravu perspektivu o tome kako je biti vozač kamiona, razgovarajte s njihovim suprugama - rekao je Majkl Dou koji se ovim poslom bavi već više od 20 godina.

Drugi vozač, Li Klas, koji kamione vozi već četiri decenije, izjavio je i da se u ovom poslu “možete pozdraviti sa svojim društvenim životom”.

Sedelački način života, sati i sati provedeni na cesti, obavljanje higijene u vrlo ograničenim uslovima po odmaralištima uz autoput, kao i prehrana lošeg kvaliteta, još su neki od uslova na koje moraju biti spremni oni koji se odluče za karijeru vozača kamiona.

Međutim, mnogi od intervjuisanih vozača istaknuli su i da bi ovo zanimanje ipak preporučili drugima, ako su spremni na životni stil koji ovaj posao za sobom povlači.

- Preporučio bih ovaj posao. Prijateljima koji rade u fabrikama za minimalce govorim da se licenciraju za vozača kamiona, što je proces od svega nekoliko nedelja. To je najlakši novac koji možete zaraditi bez fakultetske diplome, ali radi se o zahtevnoj industriji. Većinu vremena provodićete sami - ispričao je vozač Danijel Golnik.

VIDEO: Kamion pun cigli se prevrnuo na automobil

(Telegraf.rs/Vašington post)