Mašine zakazale, jedini spas zarobljenim rudarima su "ljudi-pacovi": Agonija traje više od dve nedelje

Vreme čitanja: oko 2 min.

Nakon što su se mašine pokvarine, "rudari pacovi" pomažu u spasavanju 41 muškarca zaglavljenog u indijskom tunelu

Foto: Sri Kolari / Zuma Press / Profimedia

Spasioci su u ponedeljak doveli "rudare pacove" da buše kroz usku cev i pomognu u izvlačenju 41 građevinskog radnika zarobljenog u tunelu na indijskim Himalajima više od dve nedelje od kolapsa tunela, a nakon što je mašina velike snage zakazala, rekli su zvaničnici.

Muškarci, radnici sa niskim platama iz najsiromašnijih indijskih država, zaglavljeni su u tunelu dugom 4,5 km u državi Utarakand otkako se srušio 12. novembra, javlja Rojters.

Muškarci su dobijali hranu, vodu, svetlo, kiseonik i lekove kroz cev, ali pokušaji da se prokopa tunel naišli su na niz prepreka.

Pokušaji da se horizontalno probuši tunel kroz krhotine koje zarobljavaju muškarce su opterećene oštećenjem mašina i spasioci će sada pribegavati ručnom bušenju, nakon što uklone polomljenu opremu unutar uske cevi za evakuaciju.

Bušenje iz unutrašnjosti cevi, koja je široka 900 milimetara, obaviće tim od šest "rudara pacova" iz centralne Indije, koje su zvaničnici opisali kao "kvalifikovane radnike".

"Pacovsko rudarenje" je primitivna, opasna i kontroverzna metoda koja se u Indiji koristi uglavnom za uklanjanje naslaga uglja kroz uske prolaze. Ime potiče od sličnosti sa pacovima koji kopaju kroz uske rupe.

"Nas trojica ćemo ući u tunel, jedan će bušiti, drugi će sakupljati blato, a treći će ga gurati napolje", rekao je Rakeš Radžput, jedan od "rudara pacova", za Rojters.

"Radimo to više od 10 godina i ima dovoljno prostora za nas. Taj 41 muškarac su takođe radnici i svi želimo da ih izvučemo", rekao je on.

"Siguran put"

Vladine i privatne agencije uključene u spasavanje traže druge opcije. U nedelju su otvorili drugu rutu, sa ciljem da izbuše okno pravo dole sa vrha planine.

Do ponedeljka popodne izbušen je 31 od 86 metara, rekli su zvaničnici, dodajući da fokus ostaje na horizontalnoj ruti.

"Kvalifikovani radnici će ručno bušiti", rekao je Harpal Sing, bivši šef Državne organizacije za granične puteve.

"Ovo je siguran način da se postigne napredak", dodao je on.

Loše vreme bi moglo da zakomplikuje spasavanje. Na planinama se prognoziraju oluje sa grmljavinom, grad i niže temperature sa minimumom od 9 stepeni Celzijusa.

"Oni su obučeni za rad u svakoj situaciji, tako da to nije briga za nas", rekao je Mahmud Ahmad, generalni direktor kompanije NHIDCL, koja gradi tunel.

Glavni sekretar, odnosno šef kabineta premijera Narendre Modija, P.K. Mišra je posetio lokaciju i razgovarao sa zarobljenim muškarcima preko komunikacione veze. Rekao im je da se "svi trude da vas sve izvuku što pre".

Tunel je deo autoputa Čar Dam, jednog od Modijevih najambicioznijih projekata, čiji je cilj povezivanje četiri hinduistička mesta hodočašća kroz 890 km puteva.

Vlasti nisu saopštile šta je izazvalo urušavanje tunela u kom su zarobljeni muškarci dok su se bližili kraju svoje noćne smene, ali je poznato da je region podložan klizištima, zemljotresima i poplavama.

(Telegraf.rs)