Deca sve više ginu zbog bizarnog trenda; Dimitrijević: "Da li ste spremni da platite?"

M.S.P.
Vreme čitanja: oko 5 min.
Foto: Tanjug/AP

Deca u Njujorku nastavljaju da ginu dok "surfovanje vozovima" - vožnja na vrhu vagona - uzima sve više maha. Može li to da se zaustavi?

Ka'Von Vuden je obožavao vozove. Petnaestogodišnjak je znao njujorški metro napamet i sanjao da jednog dana postane mašinovođa, piše AP.

Umesto toga, jednog decembarskog jutra 2022. godine, Ka'Von je poginuo kada se popeo na krov voza linije J u Bruklinu i pao na šine dok je voz ulazio na Vilijamsburg most.

On je jedan od više od desetoro Njujorčana - uglavnom dečaka - koji su poginuli ili teško povređeni nakon što su pali sa voza u punoj brzini. Ostale opasnosti uključuju smrskavanje između voza i zidova tunela ili strujni udar od visokog napona. "Surfovanje vozovima" postoji već čitav vek, ali ga društvene mreže ponovo popularizuju.

U subotu rano ujutru, policija Njujorka pronašla je dve devojčice, stare 12 i 13 godina, mrtve - u onome što je, po svemu sudeći, bilo smrtonosno "surfovanje" na vozu. Predsednik Uprave za gradski prevoz (MTA) Demetrijus Kriklo izjavio je: "Penjanje na krov metroa nije 'surfovanje' - to je samoubistvo."

Vlasti pokušavaju da reše problem kampanjama za podizanje svesti - uključujući novu u kojoj učestvuje reperka Kardi Bi - i upotrebom dronova kako bi uhvatile one koji rizikuju život. Ali, neki se pitaju zašto se ne postavlja osnovnije pitanje: kako deca poput Ka'Vona uopšte mogu da se popnu na krov metroa?

Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

"Kada je Ka'Von poginuo... bukvalno dve nedelje kasnije, poginulo je još jedno dete. I još jedno. To nema smisla", rekla je njegova majka, Ivonda Maksvel, za Associated pres, optužujući gradske i policijske vlasti da nisu učinile dovoljno. "Zašto moje dete nije bilo poslednje?"

Neki stručnjaci smatraju da bi rešenje moglo biti u konstrukciji vozova - otežati penjanje i olakšati detekciju pomoću kamera i senzora. MTA je saopštio da proučava problem, ali još nije objavio nikakav plan za širu primenu novih tehnologija ili fizičkih prepreka koje bi onemogućile penjanje na vagone.

U junu je Kriklo rekao da MTA testira gumene cevi koje bi trebalo da spreče ljude da se provuku između vagona i popnu na krov. Sistem se trenutno testira da bi se utvrdilo da li može da izdrži uslove vožnje u tunelima i ne ugrozi bezbednost.

"Za sada oprema deluje pouzdano", rekao je.

Šest ljudi je poginulo "surfujući" po metrou prošle godine, u odnosu na pet 2023.

Tajša Elkok, radnica MTA i mašinovođa voza kojim se Ka'Von vozio kad je poginuo, smatra da treba učiniti više da se spreče smrtni slučajevi.

Prvi znak da nešto nije u redu bio je kada je aktivirana kočnica za vanredne situacije, kaže ona.

Elkok je pronašla Ka'Vonovo telo između sedmog i osmog vagona. Grupa tinejdžera sa tužnim izrazima lica jasno je odala šta se dogodilo. "Da li ste ostavili svog druga tamo pozadi?", upitala ih je.

Drugi mašinovođa, koji je vozio u suprotnom pravcu, video je Ka'Vona na krovu i prijavio to preko radija. Ali zbog lošeg signala, Elkok nije primila upozorenje.

Ona misli da bi jednostavnije rešenje moglo da spase Ka'Vonov život - zaključavanje vrata između vagona. To bi sprečilo pristup uskom prostoru između njih, gde se "surferi" hvataju i penju na krov.

"Zaključajte ih dok je voz u saobraćaju, da ljudi ne mogu da se popnu", rekla je.

U MTA su izjavili da razmatraju tehnička rešenja, ali nisu dozvolili intervju sa svojim bezbednosnim stručnjacima.

Godine 2023, Ričard Dejvi, tadašnji direktor mreže autobusa i metroa, rekao je da MTA "razmatra" opciju zaključavanja vrata između vagona - što se sada primenjuje samo na nekim starijim vozovima iz osamdesetih. Međutim, upozorio je da zaključana vrata nose sopstvene rizike, jer bi mogla da spreče putnike da pobegnu u slučaju opasnosti.

Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Na ispitivanju pred Gradskim većem prošle godine, zvaničnici MTA odbacili su i neke druge fizičke mere, uključujući postavljanje većih barijera ka šinama ili pokrivanje spojeva između vagona.

"Morate biti u mogućnosti da radite na krovu voza", rekao je izvršni direktor MTA Žano Liber. "Ne možete ga prekriti bodljikavom žicom."

MTA je zatražio od društvenih mreža da uklone snimke koji veličaju "surfovanje vozovima" i u junu saopštio da je do 2025. uklonjeno više od 1.800 takvih videa.

Takođe su pokrenuli kampanju sa sloganom "Vozi se unutra, ostani živ", u kojoj učestvuju lokalni tinejdžeri, kao i strip-kampanju u saradnji sa školama, kako bi prikazali opasnosti i posledice ovakvog ponašanja.

Više od 300.000 đaka svakodnevno koristi metro za put od kuće do škole i nazad.

Njujorška policija (NYPD) je prijavila da je broj hapšenja "surfera" porastao na 229 prošle godine, sa 135 godinu ranije. Većina uhapšenih bili su dečaci prosečne starosti oko 14 godina; najmlađi je imao samo 9.

Dimitrijević: "Da li ste spremni da platite?"

Profesor inženjerstva sa Tehnološkog instituta Nju Džersija, Branislav Dimitrijević, rekao je da bi prepravke vozova bile veoma skupe.

"U saobraćaju ima mnogo stvari koje se mogu rešiti, ali koštaju mnogo. I onda pitate građane: 'Da li ste spremni da platite da to popravimo, iako bi vam porezi porasli drastično?' Ljudi kažu - 'ne'."

Dimitrijević je predložio da MTA ugradi kamere i koristi veštačku inteligenciju za otkrivanje onih koji pokušavaju da se popnu.

Endru Albert, član Upravnog odbora MTA bez prava glasa, rekao je da traži od agencije informacije o mogućnosti uvođenja takvih senzora, ali nije dobio odgovor.

NYPD je rasporedio timove i dronove duž popularnih trasa "surfovanja" i u julu saopštio da su spasili oko 200 tinejdžera. Ali priznaju da ne mogu biti svuda u isto vreme. Takođe, obilaze domove dece koja su uhvaćena u pokušaju penjanja na vagone.

U nekim drugim gradovima, poput Hongkonga i Dubaija, vozovi nisu lako dostupni spolja - imaju glatka tela, nemaju spoljne ručke i zatvoreni su između vagona.

Neke železnice primenile su i ekstremne mere. U Indoneziji su, na primer, svojevremeno kačili metalne lance iznad vozova da spreče ljude da se voze na krovu, prskali ih crvenom farbom ili ih udarali metlama.

MTA je kupio nekoliko novih vozova koji nemaju spoljne razmake koje "surferi" koriste, ali oni čine samo mali deo flote i neće uskoro biti uvedeni na najrizičnije linije.

(Telegraf.rs)