Avion pun putnika umalo ostao bez goriva: Haos na nebu zbog oluje, putnici opisali dramatične scene

M. P.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: Ryanair.com

Velika istraga je u toku nakon što je let aviona kompanije Ryanair sleteo u Mančester pošto je bio preusmeren s aerodroma Glasgov Prestvik jer je ostao "ispod minimalne rezerve goriva".

Let FR3418, koji je Malta Air operisao u ime Ryanaira na Boingu 737 sa aerodroma Piza Galilej, izdao je "Mayday zbog goriva" (Mayday - najviši stepen uzbune u civilnoj avijaciji i koristi se za situacije koje predstavljaju neposrednu opasnost po život ili avion, op.aut.) pre vanrednog prioritetnog sletanja na Međunarodni aerodrom u Mančesteru, piše The Herald Scotland.

Incident se dogodio u petak, 3. oktobra, kada je oluja Ejmi donela udare vetra skoro 160 km/h u delove Škotske, izazivajući široku poremećenost u transportnoj mreži zemlje i otkazivanje više letova, kao i železničkih i trajektnih usluga.

Avion je bio u završnom prilazu Prestviku kada je posada izvršila "go-around" - rutinski manevar kada pilot prekida sletanje - zbog vremenskih uslova. Nakon ulaska u holding obrazac, posada je ponovo izvršila "go-around" prilikom drugog pokušaja prilaza. Avion je još jednom ušao u holding pre nego što je preusmeren k Edinburgu, gde je posada opet izvršila "go-around" u završnom prilazu. Nakon toga, avion je preusmeren u Mančester, gde je sleteo bezbedno, skoro dva sata nakon prvog "go-around" manevra u Prestviku.

Podaci sa FlightRadar24 pokazuju da je posada tokom puta za Mančester aktivirala "Squawk 7700". Kod 7700 rezervisan je za vanredne situacije i odmah upozorava kontrolu vazdušnog saobraćaja (ATC) i druge jedinice da je avion u nevolji. Kod 7700 može biti aktiviran po uputstvu ATC-a ili ga piloti sami unose u transponder.

Prema Aviation Herald-u, avion je sleteo sa minimalnim gorivom - ostalo je samo 220 kg (100 kg u levom i 120 kg u desnom rezervoaru), što je dovoljno za pet do šest minuta leta.

Količina goriva u avionu je strogo regulisana, podeljena na taksi gorivo, gorivo za let, rezervno gorivo, gorivo za alternativni aerodrom, finalnu rezervu, dodatno i ekstra gorivo.

Prema proceduri, kada se predviđa da će raspoloživo gorivo prilikom sletanja na najbliži siguran aerodrom biti manje od planirane finalne rezerve, kapetan aviona mora proglasiti situaciju "MAYDAY FUEL".

Portparol Ryanaira rekao je za The Herald: "Ryanair je o incidentu obavestio relevantne vlasti u petak (3. oktobra). Pošto je u toku istraga, s kojom u potpunosti sarađujemo, ne možemo davati komentare."

Britanska Agencija za istragu avionskih nesreća (AAIB) istražuje civilne avionske nesreće i ozbiljne incidente u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Portparol AAIB-a rekao je: "AAIB je pokrenuo istragu ozbiljnog incidenta u vezi s avionom koji je bio preusmeren sa Prestvika na aerodrom u Mančesteru u petak, 3. oktobra. Inspektori AAIB-a su počeli da prikupljaju dokaze i vrše provere."

Putnik na letu, Aleksandar Marči iz Eršira, opisao je dramatične scene prilikom pokušaja sletanja u Prestvik:

"Sve je bilo u redu dok nismo počeli silazak. Avion je kružio nekoliko puta pre prvog pokušaja, ali je skoro odmah ponovo povučen. Rekli su nam da ćemo pokušati još jednom ili ćemo morati u Mančester. Drugi put je bilo veoma nemirno, skoro smo dotakli pistu, ali smo u poslednjem trenutku naglo povučeni. Tada nas je pilot iznenadio rekavši da će pokušati da sleti u Edinburg. To je bilo jednako loše. Ljudi nisu shvatili koliko je situacija ozbiljna dok nismo sleteli u Mančester. Tek tada smo videli koliko je situacija bila kritična, sa gotovo istrošenim gorivom. Osetili smo olakšanje."

Potpune vanredne situacije zbog goriva smatraju se vrlo retkim. Međutim, istog dana, kanadski vojni let CFC2955 iz Lublina takođe je bio preusmeren u Mančester nakon neuspešnog sletanja na Glazgov Prestvik.

Istog dana, dva leta za Glazgov bila su primorana da se preusmere zbog oluje Ejmi:

BA let BA8726 s Londonskog aerodroma koji je trebalo da sleti u Glazgov preusmeren je u Edinburg.

Ryanair let iz Malage preusmeren je u London (Stansted), odnosno više od 480 km, nakon neuspešnog sletanja u Glazgov.

(Telegraf.rs)