Dve generacije Rotšilda vode žestok rat oko tajnovitog imanja: "Ovo je kao mini Luvr..."

A. P.
Vreme čitanja: oko 4 min.

Posle tri generacije uglađene diskrecije koja je graničila sa tajnovitošću, čuvena međunarodna bankarska porodica Rotšild rastrzana je žestikim sukobom i suparničkim zahtevima za ogromnu kolekciju remek-dela, koja čine deo porodičnog bogatstva čija se vrednost procenjuje na više milijardi evra.

Bitka koja se sada vodi pred sudovima i u medijima suprotstavila je 93-godišnju stariju baronicu, Nadinu de Rotšild, udovicu Edmona de Rotšilda, pokojnog naslednika francusko-švajcarske grane porodice njenoj snaji, Arijan de Rotšild, sadašnjoj baronici, prenosi The Guardian.

Tužbe se odnose na obimnu porodičnu kolekciju nameštaja, neprocenjivih istorijskih predmeta i slika, koja se čuva u tajnovitoj galeriji na imanju Šato de Pregni u Švajcarskoj i koju je jedan posetilac opisao kao "mini Luvr".

Porodica Rotšild održava zavet ćutanja o tačnom sadržaju dvorca koji gleda na Ženevsko jezero, gde su fotografi i radoznali posetioci zabranjeni, ali se navodi da kolekcija uključuje blaga poput nameštaja iz doba Luja XVI i dela Goje, Rembranta, Fragonara, El Greka i Bušea.

Nadina tvrdi da joj je suprug, koji je preminuo 1997. godine, u nasledstvo ostavio značajan deo ove kolekcije, koji želi da smesti u novi muzej u Ženevi, posvećen izlaganju zbirke Fondacije Edmond i Nadina de Rotšild, koju je osnovala.

Arijan koja je bila udata za Benjamina, jedinog sina Edmona i Nadine, koji je preminuo 2021. godine insistira da kolekcija mora ostati netaknuta i u samom dvorcu.

U sudskim dokumentima, Arijan (60) optužila je stariju baronicu da je pod uticajem svojih savetnika, povlačeći paralelu sa pokojnom naslednicom L’Oreala, Lilijan Betankur. Ćerka Betankurove je 2011. pokušala da je proglasi poslovno nesposobnom nakon što je, prema procenama, darovala oko milijardu evra poklona mladom fotografu, svom prijatelju.

"Poznavala sam Lilijan i mogu vam reći da ona apsolutno nije bila žena koju biste mogli naterati da radi bilo šta što ne želi. Nisam ni pod čijim uticajem. Iz mog glasa i odgovora možete videti da bi bilo teško uticati na mene. Ja sam poslednja Rotšild baronica svoje generacije. Sve ostale su umrle. Naravno da me uznemirava to što na kraju života vodim veliku pravnu bitku poput ove", rekla je Nadin, koja se redovno pojavljivala u televizijskim emisijama gde je govorila o manirima i bontonu.

"Na početku sam raširila ruke svojoj snaji. Postoje naše zajedničke fotografije, bila sam velikodušna u svojim ličnim poklonima", dodala je ona.

Viša baronica je poznavala teža vremena. Rođena kao Nadin Lopitalije, odrasla je u porodici koja je podržavala komuniste i napustila je dom sa 14 godina. Dve godine kasnije, šila je kopče na krovne prozore Pežoa i radila kao model umetnicima. Kasnije je uzela umetničko ime Nadin Talije i igrala je u muzičkim dvoranama i manje filmske uloge.

Početkom 1960-ih, upoznala je Edmonda de Rotšilda. Kasnije se prisetila njihovog prvog susreta, rekavši:

"Pogledao je moj prsten i rekao: 'Prelep je, ali nažalost dijamant je lažan'".

Par se venčao 1963. godine. Od tada, svi njeni dragulji su pravi. Kao supruga najbogatijeg člana bankarske porodice, Nadin je nadgledala upravljanje njihovih 14 nekretnina, gde su, tokom nekoliko decenija, primali najmoćnije ljude sveta - uključujući Kenedijeve, Odri Hepbern, Mariju Kalas, princezu Dajanu, Romi Šnajder i Gretu Garbo.

Nadin priznaje da je bila odsutna majka Bendžaminu, koga su odgajale dadilje. Tvrdio je da ga je tretirala kao "naslednika", a ne kao sina. Ona insistira da je 1999. godine primila njegovu suprugu, Arijanu, u porodicu i iselila se iz dvorca Šato de Prenji čija jepovršina 1.126 kvadratnih metara u paviljon na imanju od 18 hektara, ostavljajući porodični dom mladom paru, koji je imao četiri ćerke.

Nadin kaže da su odnosi između dve baronice postali "nepopravljivi" nakon Bendžaminove smrti. Od tada je napustila imanje i živi na selu van Ženeve.

Danas su obe strane dobile pravne bitke, ali porodični rat besni. Arijana je izgubila pokušaj da zabrani Nadin da koristi Edmondovo ime za svoju fondaciju, a Nadin je izgubila svako zakonsko pravo da uđe u dvorac. Treća parnica oko vlasništva nad umetničkim delima i drugim predmetima se još vodi.

Izvor blizak porodici rekao je da Arijana i njene ćerke ne žele da razgovaraju o sukobu.

"Iz poštovanja prema svim uključenim stranama, porodica ne komentariše ovo pitanje, kojem se bavi sa najvećom uzdržanošću", rekao je izvor u saopštenju.

"Porodica je potpuno posvećena svojim porodičnim aktivnostima, svakodnevno radeći na očuvanju i prenošenju svog nasleđa".

Nadin je manje uzdržana

"Nasledila sam od svog muža mnogo predmeta koji se nalaze u dvorcu Prenji, ali ih je nemoguće povratiti od sinovljeve smrti. Zato sam, nažalost, bila primorana da preduzmem pravni postupak".

Arijanini zastupnici tvrdili su da Nadin nije polagala pravo na umetnička dela sve do Bendžaminove smrti i da, s obzirom na to, ona više nema pravo na njih, pitanje koje je u srži trenutnog sudskog postupka.

"Govorimo o važnim predmetima, klasifikovanim istorijskim predmetima koji pripadaju muzeju", kaže Nadin i dodaje:

"Teško da vidim da mlađa generacija Rotšilda želi da bude opterećena takvim stvarima, ali u svakom slučaju moje unuke će naslediti od mene. Nisam izgubila nadu da će moje unuke shvatiti da se ova bitka vodi između njihove majke i bake, a ne protiv njih. Moja jedina nada je da će jednog dana ceniti što ovo radim za čast porodice".

(Telegraf.rs)