Vreme čitanja: oko 2 min.

Najraniji dinosauri su brzo rasli, ali analiza fosila sugeriše da nisu bili jedini

Vreme čitanja: oko 2 min.

Rezultati istraživanja otkrivaju da su najraniji dinosaurusi i druge životinje iz mezozojskog perioda imale izuzetno brze stope rasta koje su verovatno doprinele njihovom uspehu u evoluciji

Dinosaurusi Foto: Shutterstock

Najraniji dinosauri su imali brze stope rasta, ali isto tako i mnoge druge životinje koje su živele pored njih, pokazala je studija objavljena u PLOS ONE autorke Kristine Kari Rodžers sa Koledža Mekalister u Minesoti i saradnika, piše Phys.org.

Dinosauri su brzo rasli, što je verovatno bila osobina koja ih je izdvajala od mnogih drugih životinja u njihovim ekosistemima u mezozoiku (pre 252 do 66 miliona godina). Neki istraživači veruju da su ove povišene stope rasta bile ključne za globalni uspeh dinosaurusa, ali malo se zna o strategijama rasta najranijih dinosaurusa.

U ovoj studiji, Rodžersova i saradnici su izvršili histološku analizu, proučavajući obrasce rasta kostiju u fosilizovanim nogama različitih životinja u jednom od najranijih poznatih mezozojskih ekosistema. Proučavani fosili potiču iz Išigvalasto formacije u Argentini i datiraju između 231–229 miliona godina. Uzorci fosila obuhvataju nekoliko najranijih poznatih dinosaurusa, kao i nekoliko reptila koji nisu dinosauri i jednog ranog srodnika sisara.

Analiza je pokazala da većina ispitanih vrsta ima povišene stope rasta, sličnije nekim modernim sisarima i pticama nego živim reptilima. Najraniji dinosauri su svi pokazali posebno brz rast, ali nisu bili sami u tome, jer su slične stope rasta primećene i kod nekoliko reptila koji nisu dinosauri.

Ovi rezultati pokazuju da su najraniji dinosauri već bili brzi rastom, što podržava ideju da je ova osobina bila važna za njihov kasniji uspeh. Ali izgleda da dinosauri nisu bili jedini, jer je više linija razvijalo povišene stope rasta tokom trijasa (252–201 miliona godina), što sugeriše da ova osobina čini samo deo priče o kasnijem globalnom uspehu dinosaurusa.

Autori napominju da bi buduća istraživanja mogla proširiti ove preliminarne rezultate uzorkovanjem raznovrsnijeg broja drevnih životinja sa dodatnih ranih mezozojskih lokaliteta.

- Naš uzorak potiče iz vremena kada su dinosauri bili novi klinci u bloku, ograničeni na relativno jednostavniju telesnu građu, i evoluirali su u svetu bogatom raznovrsnom grupom specijalizovanih, ne-dinosaurih reptila - navode autori i dodaju:

- Mi smo se bavili pitanjem kako su sve ove životinje rasle, i otkrili smo da su najraniji dinosauri rasli brzo, i da su ove brze stope rasta verovatno igrale značajnu ulogu u kasnijem usponu dinosaurusa unutar mezozojskih ekosistema; ali dinosauri nisu bili jedinstveni, mnogi njihovi ne-dino drugari su delili brzi rast pre 230 miliona godina.

(Telegraf Nauka / Phys.org)

Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

• Eur: <% exchange.eur %>