Vreme čitanja: oko 3 min.

Gde je naš dom u galaksiji? Upoznajte Orionski krak

Vreme čitanja: oko 3 min.

Naše mesto u galaksiji možda nije naročito istaknuto, ali to može biti ono što je potrebno da se razvije tehnološka forma života

Mlečni put Foto: mediadrumimages/Paul Wilson / Media Drum World / Profimedia

Otkrivanje oblika Mlečnog puta iznutra bilo je prilično izazovno, ali polako smo pronašli svoje mesto, koje se ispostavlja da je u manjem kraku. Ako posmatrate noćno nebo golim očima, većina onoga što možete videti deo je ovog istog kraka.

Čuveni pisac Daglas Adams opisao je Zemljinu lokaciju kao "daleko u neistraženim zabitima nemodernog kraja zapadnog spiralnog kraka galaksije"... Možemo samo zamisliti kakve bi prezrive reči Adams mogao smisliti da je tada bilo poznato da naša lokacija nije čak ni u glavnom spiralnom kraku, već u relativno beznačajnom izdanku?

Zemaljski astronomi obično ne označavaju spiralne krakove kao istočne ili zapadne. Umesto toga, krakovi su imenovani po sazvežđima na zemaljskom nebu, piše IFL Science.

To je još proizvoljnija oznaka ako malo bolje razmislite. Budući galaktički istraživači možda će jednog dana navigirati prema čudnim obrascima koje je neko izmislio na osnovu relativnih položaja zvezda, što neće imati nikakvog smisla budućim galaktičkim istraživačima. Ne samo da ta sazvežđa neće imati nikakvog smisla sa značajne udaljenosti od Zemlje, jer će zvezde biti raspoređene drugačije, već će se i ovo promeniti s vremenom kako se zvezde kreću ili umiru.

Zašto Orion?

Ipak, imena zasnovana na sazvežđima barem zvuče više astronomski, pa su tako dva spiralna kraka koja dominiraju galaksijom poznata kao Persejev i Štit-Kentaur krak. Dva druga kraka, verovatno manja, zovu se Strelac-Karina i Norma. Iako ova četiri kraka drže većinu zvezda galaksije izvan centralnog ispupčenja i trake, u galaksiji ove veličine još uvek ima mesta za mnoge druge zvezde. To uključuje i Sunce, koje je deo mnogo manjeg filamenta koji smo nazvali Orionski ili Orionsko-Labudov krak.

Orionski krak dobio je ime po poznatom sazvežđu jer se u njemu nalaze istaknuti objekti kao što su Betelgez i Orionska maglina. S druge strane, većina zvezda koje možemo videti u drugim sazvežđima takođe je u njemu. To je gotovo neizbežno kada je krak dugačak 10.000-20.000 svetlosnih godina i najmanje hiljadu svetlosnih godina širok. Vidljive izuzetke, poput Magline Laguna i Eta Karine, koje se nalaze u Strelac-Karina kraku, retke su.

Orionski krak je jedan od mnogih dugih, tankih niti koje su relativno gusto naseljene zvezdama. Nedavni dokazi sugerišu da je veći nego što smo mislili, ali je verovatno i dalje manji od glavnih krakova.

Možemo videti iz drugih spiralnih galaksija da su manji krakovi uobičajena pojava - savršena spiralna galaksija sa četiri kraka je retka, a Mlečni put verovatno je bliži tome nego većina.

Da li postojimo zahvaljujući Orionskom kraku?

Neizbežno pitanje dok razmišljamo o našem mestu u svemiru je da li je naša pozicija u galaksiji slučajnost, ili postoji nešto u vezi sa ovom lokacijom što je omogućilo našu evoluciju. Može li biti da samo u zabitim mestima poput manjih krakova tehnološke civilizacije mogu da se pojave?

Trenutni odgovori na takvo pitanje mogu biti samo spekulativni. Možda su glavni krakovi još bogatiji domaćini za život: nećemo znati dok naša sposobnost proučavanja udaljenih planeta ne bude daleko naprednija.

Ipak, galaksija gotovo sigurno ima naseljivu zonu, baš kao i pojedinačni zvezdani sistemi. Blizu supermasivne crne rupe u srcu galaksije verovatno ima previše radijacije da bi se život održao, ili bar složeni višesćelijski život. Štaviše, bliski susreti sa drugim zvezdama bili bi veoma česti, a poremećaji koje to proizvodi verovatno sprečavaju razvoj civilizacija – zamislite da se udari asteroida veličine onog koji je ubio dinosauruse dešavaju svakih nekoliko miliona godina, resetujući evolucioni sat.

S druge strane, zvezde u spoljnim delovima galaksije ili u relativnim prazninama između krakova siromašne su metalima. Ovo verovatno sprečava formiranje stenovitih planeta poput naše iz njihovih protoplanetnih diskova, predstavljajući još jednu prepreku za život. Krakovi su gotovo sigurno mesto gde treba biti.

Ostala ograničenja su više predmet debate. Ipak, moguće je da su veći krakovi previše slični galaktičkom centru za komfor. Glavni krakovi imaju mnogo vrućih mladih zvezda, što znači više eksplozija supernova.

Ako je tako, naše pojavljivanje u Orionskom kraku nije slučajnost – možda je to jedno od veoma retkih mesta gde smo mogli preživeti do tačke kada možemo mapirati galaksiju i postaviti ova pitanja.

(Telegraf Nauka / IFL Science)

Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

• Eur: <% exchange.eur %>