ZAŠTO JE U SRBIJI KUPOVINA ELEKTRIČNOG AUTOMOBILA NEMOGUĆA MISIJA? Evo odgovora na ovo pitanje!

Evropska Unija planira da do 2020. godine na putevima ima tri i po miliona električnih automobila, a mi smo istraživali kako stoje stvari u Srbiji

  • 11

Zamislite sebe u situaciji da ne brinete o ceni benzina, skupim servisima automobila, da ne spadate među odgovorne za 30 odsto emisije šetnih gasova u atmosferu…

Ovo je prvi srpski električni automobil! (FOTO) (VIDEO)

Zamislite sebe za volanom električnog automobila, koji spolja izgleda kao i svaki drugi, a unutra, umesto sa unutrašnjim sagorevanjem ima električni motor, baterije koje omogućavaju skladištenje energije i punjač koji pretvara naizmeničnu struju u jednosmernu.

HOĆE LI PROMENITI SVET? Apple-ov električni automobil stiže 2020. godine

Kada je pre pet godina u kragujevačkoj "Zastavi" proizveden prototip putničkog vozila na električni pogon na platformi automobila "zastava 10", niko nije znao da li će prvi registrovani elektromobil u Srbiji izazvati revoluciju i učiniti da serijska proizvodnja ovih vozila ikada zaživi!

Foto: Milena Đorđević Foto: Milena Đorđević

ZA INFARKT: Pogledajte reakcije ljudi na izum u Teslinom automobilu (VIDEO)

Doduše i tada je već iz kragujevačkog preduzeća najavljeno da će za serijsku proizvodnju potpuno novih elektromobila biti potrebno mnogo vremena…

Foto: Milena Đorđević Foto: Milena Đorđević

A vreme je prošlo, te je ekipa Telegrafa istraživala da li bi 2015. godine, onaj koji poželi da uveze, primera radi, električni automobil "Tesla Motors" u Srbiju, to mogao da izvede i pod kojim uslovima… Koliko bi tako nešto koštalo, ali i ako nije moguće izvesti ovakvu kupovinu, zašto je to tako?

Najpre smo kontaktirali Auto-moto Savez Srbije odakle nam je objašnjeno da i nakon svih ovih godina u Srbiji ima relativno mali broj automobila na električni pogon.

Strati, električni automobil napravljen u 3D štampaču. Foto: localmotors.com Strati, električni automobil napravljen u 3D štampaču. Foto: localmotors.com

- Možda ih ima nekoliko. Najveći problem u vezi sa ovim automobilima je punjenje, jer kod nas ne postoje adekvatni punjači za ova vozila - kratko su prokomentarisali "stanje na terenu" iz ovog preduzeća podsećajući nas da je upravo u Institutu za vozila AMSS proizveden prvi srpski električni automobil kao i da su upravo inženjeri ovog preduzeća uspeli da za šest meseci, uz ulaganje od dvadesetak hiljada evra, dokažu da mogu da stvore ovakav auto.

Foto: Milena Đorđević Foto: Milena Đorđević

Na njihovu priču nadovezali su se i nadležni iz Agencije za bezbednost saobraćaja ističući da ove automobile uvoze isključivo ovlašćeni uvoznici, i da su značajno skuplja od motornih.

- Električna vozila su značajno skuplja od motornih. Važno je napomenuti da su vozila koja se uvoze u Srbiju po pravilu hibridna, a to znači da imaju i motorni i električni pogon. Ona koja imaju samo električni pogon mogu se izbrojati na prste jedne ruke - kažu iz Agencije za bezbednost saobraćaja i dodaju:

Foto: Milena Đorđević Foto: Milena Đorđević

- Uvoze se uglavnom "tojota" i "leksus" automobili i sva ta vozila su na dupli pogon. Takođe, ne postoji organizovana mreža punjenja, tačnije stanice za punjenje ovih vozila koje rade na sunce i vetar, što je najveći problem kada su u pitanju ovi automobili.

Odgovor na pitanje koliko naposletku koštaju ovakvi automobile potražili smo na autoplacevima.

Obeshrabrilo nas je kada smo saznali da većina njih, među kojima su, između ostalog i autoplacevi "Čačak" i "Dobanovci” ne prodaju električne automobile…

Bolje stvari ne stoje ni kod nadležnih iz "Polovnih automobila" kod kojih niko do sada nije uvezao niti prodao električni automobil.

Foto: Milena Đorđević Foto: Milena Đorđević

- Nema punktova za punjenje, a i procedure su komplikovane - bili su kratki nadležni iz "Polovnih automobila".

Da je procedura oko registracije, ali i kupovine ovih vozila više nego komplikovana saznali smo i od Beograđanina koji je želeo da ostane anoniman, a koji već izvesno vreme svoj automobil, koji je sam prepravio da ide na električni pogon ne može da registruje.

Foto: Milena Đorđević Foto: Milena Đorđević

- Prvo sam se obratio Agenciji za bezbednost saobraćaja, međutim, kod nas ne postoji jasno definisana procedura koja se mora ispratiti, nego me non-stop šalju kod nekog drugog tražeći mi uvek nešto novo, a pritom ništa napismeno. Dođe mi da se lepo vratim na "benzinca" i da zagađujem okolinu, pošto vidim da to nikome nije važno!

Reč-dve više o komplikovanoj zakonskoj proceduri dobili smo od ovlašćenih uvoznika hibridnih i električnih automobila u Srbiji, prema čijim navodima kupac novog ili polovnog automobila ove vrste najpre treba da se informiše da li je vozilo koje želi saobrazno zakonima u državi (prim. aut. da li postoji homologacija za to vozilo na našem tržištu ili usklađivanje sa pravilnikom za uvoz takvog automobila), jer ljudi često greše potražujući automobile sa američkog i azijskog tržišta.

Foto-ilustracija: Tanjug, AP Foto-ilustracija: Tanjug, AP

Tek uz COC dokument (prev. engl. Certificate of Conformity) moguće je ući u proceduru kupoprodaje. Reč je o potvrdi o usaglašenosti, koja se može uzeti od prodavca, proizvođača, dilera ili agencija specijalizovanih za izdavanje ovog dokumenta - uz odgovarajuću nadoknadu.

U ovom dokumentu su navedene sve bitne tehničke karakteristike automobila, na osnovu kojih može da se potvrdi da ispunjava određeni standard.

Iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, pak dodato je za Telegraf i ovo:

Foto: Milena Đorđević Foto: Milena Đorđević

- Pre stavljanja u promet, odnosno puštanja u saobraćaj za pomenuta vozila, ukoliko su homologovana, mora se utvrditi i da li ispunjavaju propisane uslove iz Zakona o bezbednosti saobraćaja. Uverenje o ispunjenosti uslova izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.

Glavni problem i "kočenje" u celoj proceduri, saznajemo, nastaju u trenutku kada treba da se registruje vozilo. Naime, na osnovu godišta kupci obično pretpostavljaju da vozilo ispunjava "euro 3 standard", ali to po svemu sudeći uopšte nije dovoljno, jer to treba prethodno (prim. aut. pre ocarinjenja) da utvrde sa Agencijom za bezbednost saobraćaja, koja je nadležna u toj stvari.

Naime, često se desi da bez obzira na godište, vozila ne ispunjavaju "euro 3 standard" i tu dolazi do problema...

Podstaknuti rečima sagovornika rešili smo odgovor na pitanje o komplikovanoj proceduri, koji nismo dobili iz Agencije za bezbednost saobraćaja, ali i konkretnoj ceni da potražimo i u Upravi carine.

Foto: Flickr/World Bank Photo Collection Foto: Flickr/World Bank Photo Collection

- Što se carinske regulative tiče, uvoz automobila na električni pogon je dozvoljen u našu zemlju. Ne postoje nikakvi posebni uslovi za uvoz ovakvih automobila. Carinska stopa iznosi 12,5 odsto, a PDV je 20 odsto i tu nema nikakvih olakšica, osim u slučaju ako uvoznik poseduje EUR1 obrazac, koji dokazuje poreklo automobila iz EU, kada je carinska stopa 0 odsto, a PDV 20 odsto - objašnjavaju za Telegraf iz Uprave carine i dodaju:

- Ono što prema našem dosadašnjem iskustvu predstavlja problem za ljude koji žele da uvezu ovakav automobil je to što Agencija za bezbednost saobraćaja izdaje uverenja samo za nove automobile na električni pogon, a bez ovakvog uverenja nemoguće je kasnije registrovati automobil. Za više informacija o ovome najbolje je kontaktirati pomenutu Agenciju - rekli su nadležni iz Uprave carine za Telegraf.

Foto: Milena Đorđević Foto: Milena Đorđević

Ostaje nam da se zapitamo kakav li će tek problem biti registrovati ovo vozilo kada na snagu stupi pravilnik o tome da u Srbiju mogu da uđu isključivo vozila koja imaju standard motora euro 4, kao i da li je moguće da, u trenutku kada se u Hrvatskoj građanima daju subvencije od nekoliko hiljada evra za kupovinu električnih automobila, u Srbiji niko ne stimuliše ovu vrstu prodaje?

Podsetimo, pomak sa "mrtve tačke" napravila je svojevremeno gradska uprava Pančeva (prim. aut. ne slučajno jedno od najzagađenijih mesta) koja je prva počela da koristi električne automobile dobijene na poklon od italijanske provincije Ravene.

Dalje od toga se, međutim, nije otišlo...

Inače, Evropska Unija planira da do 2020. godine na putevima ima tri i po miliona električnih automobila i 800.000 stanica za njihovo punjenje.

Da li je i ovo još jedan u nizu segmenata u kojima će Srbija opet da kasni za svetom? 

(K. V. / J. T.)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Domaćinac

    5. avgust 2015 | 00:10

    Krajem osamdesetih godina su naši ljudi ''na privremenom radu u Holandiji'' dolazili o praznicima u zavičaj autima sa ugradjenim ''plinom''. Bio je(i još uvek je) 60-70% jeftiniji od benzina,bez poreza kao ekološko gorivo,a dobijali su i značajan popust na godišnje osiguranje. I sada je tako,a u Srbiji nema ni dinara popusta, plin je oporezovan kao i benzin,a kako je rastao broj vozila sa pogonom na plin,tako je uvodjena akciza,pa povećavana,pa novi uslovi za atest i reatest,pa... A to je gorivo alternativa u Evropi više od 30 godina... Pa,za 30 godina,kad uvezemo iz Evrope sva vozila sa euro 4,5,6...12 standardima, mozda neko smisli i atest za električna vozila,a neko iz EPS-a sagradi pumpu za struju,da natočimo par kilovata,naravno,u cenu je uračunata i akciza...

  • Tu I tamo

    4. avgust 2015 | 12:35

    Mi smo 19ti vek.zasto ici u korak sa svetom oli nedaj boze ispred svih?isto je u africkim zemljama, nemoze da se uveze elektricni auto.Razne agencije postoje da se piju kafe I traze pare za korupciju. Mi smo dno jer I dalje dopustamo to. Zasto ne pustimo uvoz I upotrebu elektricnih kola sa naj jeftinijom ponudom u Evropi I par stanica za punjenje I uzimati ljudima pare na" zelenu intelegenciju".Zato sto su nesposobni ljudi preko politickih linija tu gde jesu a I mi sa njima

  • Deda Radoje

    4. avgust 2015 | 12:01

    Ljudi...u Agenciji je sedeo do skora...VRANJANAC...koji tu sluzbu nije unapredio nista...eletromobil je za tu agenciju misana imenica...a na zapadu drzave oslobadjaju poreza.. i taksi na zagadjenja...i pospesuju prodaju tih vozila...ZASTO NAM SLUZI AGENCIJA ZA BEZBEDNOST SAOBRACAJA...

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA