Da li je Air Serbia kriva što nije dala autističnom detetu da se ukrca u avion?

Ova avio-kompanija je već jednom prizemljila avion zbog deteta oboleleog od autizma, česte su takve situacije i u svetu, A NA OVE NAČINE MOGU DA SE IZBEGNU

  • 15

Avio-kompanije imaju pravo da ne puste ili izbace autistično dete sa leta ukoliko procene da to može biti nebezbedno, takve situacije su česte u svetu, a kako bi se one izbegle, najbolje je obavestiti kompaniju da imate takvo dete i pitati je kakve usluge pružaju njima.  i

Autističnog sina Čedomira Antića zbog plača nisu pustili u avion

Dete sa autizmom istoričara Čedomira Antića, da podsetimo, sprečeno je da se ukrca na let "Air Serbia" za Tivat, u nedelju, 6. avgusta. Takvu odluku donela je Služba za zemaljsko opsluživanje aviona Air Serbia" (ASGS) i aerodromski lekar koji nije zaposlen na Aerodromu "Nikola Tesla" već je specijalista Vazduhoplovnomedicinskog centra.

Ova situacija zapalila je društvene mreže, a tim povodom glavni i odgovorni urednik Tangosixa Petar Vojinović u autorskom tekstu objasnio je kako kao čovek gleda na ovu situaciju, ali i kakva je procedura u vazdušnom saobraćaju u ovakvim situacijama

- Nije mi želja da branim "Air Serbia". Na strani sam roditelja u ovom slučaju. Motiv za tekst koji čitate isključivo je želja da doprinesem boljoj edukaciji javnosti u pogledu komercijalnog vazdušnog transporta i da istaknem koliko kao društvo moramo biti solidarni, saosećajni i mnogo više naoružani razumevanjem za ljude, decu, sa posebnim potrebama. Ovo zadnje na žalost postaje fraza sve do trenutka kada se dogodi nešto kao prošlonedeljni incident na Aerodromu Nikola Tesla.

- Ono što putnici međutim ne cene i čega nisu svesni je bezbednost. Još jedna frazetina koja postaje očigledna tek kada se desi neka tragedija i čije troškove ni jedna avio-kompanija (low cost ili ne) ne sme da izbriše iz svog bilansa.

Foto: Tanjug/Sava Radovanović

U produžetku Vojinović objašnjava kakva je procedura u ovakvim situacijma, a poziva se na stariji pravilnik nacionalne avio-kompanije kada je ona bila Jat Ervejz.

- Bio stariji ili noviji dokument u pitanju, bitni su principi koji stoje iza rezonovanja i postupaka kada su ovakve situacije u pitanju. Uputstva za zemaljsko ili letačko osoblje o proceni medicinskog stanja putnika da se ukrcaju u avion kažu sledeće. Poređana su po stepenu važnosti, parafrazirana:

- Voditi računa o bezbednosti putnika.

- Proceniti uticaj medicinskog ili psihološkog stanja putnika na bezbednost letenja ili vremensku tačnost polaska/dolaska.

- Ukoliko zemaljsko osoblje primeti simptome bolesti, mora ljubazno pitati putnika ili pratioca putnika o njihovom zdravlju.

- Ukoliko je situacija ozbiljnija kontaktira se dežurni lekar na aerodromu.

- Uz sopstvenu procenu i procenu lekara odlučiti da li postoji rizik da se zdravstveno stanje ili problem putnika pogoršaju tokom leta.

Foto: Tanjug/Rade Prelić

- To je sve što postoji od procedura. Dakle poslednju reč imaju lekar i agent kompanije ili hendlera pred ulazak u avion. To se dogodilo kao što smo mogli da pročitamo danas u Novostima i u ovom slučaju. Ostaje pitanje ispravne procene lekara koji po svedočenju gospodina Antića možda i nije adekvatno pregledao dete. Primetićete da je prva rečenica u procedurama u isto vreme veoma stroga i veoma neprecizna. To je moderni avio-saobraćaj.

Dovoljno je da bilo ko od zemaljskog ili letačkog osoblja posumnja u bilo šta i gotovo. Kada su medicinska stanja u pitanju osnovno pitanje za procenu rizika je: kako i koliko nešto na negativan način može eskalirati tokom leta?

Mogu vas izbaciti iz aviona iako ste uredno platili kartu ili vaše dete može biti autistično i:

– mogu mu zabraniti da se ukrca na avion

– mogu ga u toku leta prepoznati kao rizik i zbog njega vanredno prizemljiti avion i onda ga izbaciti

– bilo da se to dešava u Americi ili na primer u Kini

– bilo da je u pitanju najvoljenija avio-kompanija na planeti ili ne

Vojinović navodi da je "Air Serbia" već jednom prizemljila avion zbog deteta oboleleog od autizma. 

Foto-ilustracija: Profimedia

- Igrom slučaja, jedina do sada zabeležena diverzija (vanredno sletanje zbog incindenta) aviona "Air Serbia" A330 koji saobraća do Njujorka desila se upravo zbog problema sa autističnim detetom koje je ne svojom krivicom ugrozilo putnike u kabini u trenutku kada je letelica bila na nivou krstarenja. Zbog ovog incidenta Air Serbia A330 je tada sleteo na aerodorm Šenon u Irskoj. Primetićete da sam naglasio da je dete nešto uradilo ne svojom krivicom. Ukoliko sudimo ili počnemo da razmišljamo da bilo ko sa bilo kakvim medicinskim stanjem može biti kriv, tek onda nismo ništa razumeli - navodi on i dodaje:

Koliko god da razumemo pojačanu „paranoju“ avio-industrije uvek na početku i kraju svake debate moramo biti ljudi, stati uvek na stranu deteta (bilo ono zdravo ili ne) i pogotovo na stranu roditelja. Jer, roditelji su jedini heroji modernog doba koji ne dobijaju ordenje. Reakcija gospodina Antića mi je potpuno opravdana, racionalna i razumna.

Postupanje osoblja "Air Serbia" mi je, takođe, razumljivo jer prateći vazduhoplovnu industriju toliko godina znam koje dinamike odlučivanja postoje, znam koliko su one neshvatljive putnicima i zapravo nadam se i želim da verujem da nije bilo zle namere. Posebno želim da verujem da lekar nije bio pod pritiskom bilo koje strane ili vremena u trenutku svoje odluke.

Foto: AP/Tanjug

Inače, ovakve situacije, česte su u svetu. Pre dve godine sa leta "Junajted erlajnza" za Portland izbačene su Dona Bigl i njena ćerka Džulijet Forbs (15), koja boluje od autizma, jer se pilot osećao neugodno zbog njenog prisustva. Devojka je imala problema da izrazi misao, a njena majka je shvatila da Džulijet nije ništa pojela već par sati, a u takvim situacijama znala je da postane nemirna.

Pilot je zato sleteo u Solt Lejk Sitiju da bi osoblje ispratilo Biglove iz aviona.

Praksa je, naime, mnogo dručagija u vazdušnom saobraćaja od onog što mi kao ljudi rezonujemo. Zbog toga što   gužve, nepoznati zvuci, uniforma i  sigurnosne mašine mogu da izazovu paniku kod deteta sa poremećajem u spektru autizma, najbolje je da se dete pripremi za let, ali i obavesti kompanija unapred o dijagnozi, i pita koje usluge pružaju takvoj deci.

U avionu je najbolje izabrati mesto pored prozora. Sreća je ako dete voli da gleda kroz prozor, pa tako neće obratiti pažnju na buku, a izbeći će se i gušenje koje se javlja prilikom poletanja i sletanja.

Trebalo bi i da se detetu pre putovanja pokazuju i slike aviona i aerodroma, možete se koristiti i društvenim igrama koji se tiču aviona.

(Telegraf.rs / tangosix.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ivica

    10. avgust 2017 | 12:16

    VAljda i ti ostali putnici imaju pravo da putuju u miru. Zasto su prava jednog deteta veca od prava ostalih putnika? Ubi nas ova korektnost.

  • Gad

    10. avgust 2017 | 12:30

    Sram da vas bude.

  • VAN

    10. avgust 2017 | 12:36

    Mnogo je ljudi u našem blizem okruzenju koji su sebični i neće da znaju za osobe sa posebnim potrebama, sa kojima ne žele da budu ni u daljem kontaktu ni pet minuta sve dok i njih takva sudbina ne zadesi.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA