Šine su bile važan deo saobraćaja u srpskoj Atini: Prošlo je 60 godina od poslednje vožnje tramvajem u Novom Sadu (FOTO)

U međuratnom periodu, 1931. godine, prvi autobusi stižu u Novi Sad i najavljuju novu eru gradskog prevoza

  • 2

Tramvajski saobraćaj u Novom Sadu ugašen je pre 60 godina, a od svih kola koja su prevozila Novosađane, ostala su samo jedna u vlasništvu Muzeja Grada Novog Sada. Tramvaj broj 13 marke "ganc", sa tablicom Temerinski put - Futoški put, jedini je preostao od tramvaja koji su nekada saobraćali Novim Sadom.

Kako je nekada izgledao javni prevoz: Novi Sad je 1959. imao autobuse na sprat (FOTO)

Na Petrovaradinsku tvrđavu prvi put je stigao 1977. godine, gde je bio izložen kao muzejski eksponat. Međutim, kola su postepeno urušavana, skidani su delovi, pa je doneta odluka da se premeste u Gradsko saobraćajno preduzeće. Tramvaj je tamo bio restauriran, ali je od tad vreme ponovo učinilo svoje.

Istoričarka Agneš Ozer, koja je pisala o tramvajskom prevozu u Novom Sadu, kaže za 021.rs da je postojalo nekoliko ideja kako da se sačuva poslednji novosadski tramvaj.

- Uvek je bilo pitanje da li tramvaj uneti u zgradu ili ne? To bi bilo lepo, ali bi to bilo moguće da se uradi da Muzej Grada ima veliku zgradu sa stalnom postavkom o istoriji Novog Sada. Onda bi imalo smisla napraviti rekonstrukciju novosadske ulice iz 1911. godine kada kreće prvi tramvaj u Novom Sadu - priča Agneš.

Foto: politikin-zabavnik.co.rs

Jedna od ideja koja je potekla iz Muzeja bila je i da poslednje novosadsko vozilo koje se kretalo na šinama bude izloženo na početku Dunavske ulice. To bi bilo i prirodno, s obzirom na to da su tuda tramvaji prolazili. Međutim, do toga nije došlo.

Novosađani su tramvajem mogli da idu Temerinskim putem, pored Vladičanskog dvora, pa do Jodne banje. Druga linija protezala se od Dunavske ulice do nekadašnje Železničke stanice.

Iako je grad zakoračio u moderno doba, kada je u pitanju gradski saobraćaj, ubrzo se pokazalo da sve to, u stvari, i nije baš rentabilno, tako će na Đurđevdan, 6. maja, biti tačno šest decenija otkad je odvozana poslednja vožnja tramvajem u Novom Sadu.

Foto: politikin-zabavnik.co.rs

Ideje o vraćanju tramvaja

Poslednjih godina mogle su se pročitati vesti o tome da će se obnoviti tramvajski saobraćaj u Novom Sadu. Tako su 2011. godine svi novosadski mediji izvestili da je gradska vlast odlučila da "tramvajima reši problem saobraćajnog haosa u gradu".

Agneš Ozer smatra da Novosađani ne bi bili sretniji da imaju tramvaj, iako to lepo zvuči.

- Taj žal za tramvajima uvek postoji kod Novosađana i misle da bi to bilo dobra, ali mislim da je ključ čitave priče u isplativosti. To bi možda danas, kada je grad postao velik, i imalo smisla. Tramvajski saobraćaj bi bio veoma komotan za Novosađane, ali kada bi postojale dugačke pruge, recimo, da se tramvaj pokrene od Petrovaradina pa da ide do kraja grada, da prođe Novo naselje i dalje. Možda bi se sve na kraju i isplatilo, ali to treba jako dobro izračunati - zaključuje ova istoričarka.

Daljinac

(Telegraf.rs/021.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ђура

    13. mart 2018 | 12:21

    И да Нови Сад сада у 21.веку нема трамвај,срамота.

  • drsss

    13. mart 2018 | 14:47

    Eee moji mi!! Ovakav se u Becu vozi kao turisticka, a i atrakcija za stanovnike.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA