Činjenica ili mit: Treba li pustiti motor da radi nekoliko minuta nakon duge vožnje?
Mnogi vozači ne razmišljaju puno o tome da li treba da puste motor automobila da radi neko vreme u praznom hodu nakon što stignu na odredište. Međutim, ova naizgled mala navika može značajno uticati na dugovečnost motora, posebno kod automobila sa turbopunjačem, kojih je danas sve više na tržištu.
Da odmah odgovorimo na pitanje iz naslova - da, puštanje motora da radi u praznom hodu nekoliko minuta nakon duge vožnje je korisna i preporučljiva mera, naročito za vozila sa turbopunjačem.
Ova praksa nije mit, već činjenica zasnovana na tehničkim karakteristikama motora.
Zašto je ovo važno za turbomotore?
Turbopunjač je komponenta koja značajno povećava snagu i efikasnost motora, ali takođe radi pod ekstremnim uslovima. Pokretan izduvnim gasovima, rotor turbopunjača unutar kućišta okreće se brzinom i do 200.000 obrtaja u minutu, na temperaturi od nekoliko stotina stepeni Celzijusa. To su izuzetno zahtevni uslovi rada koji traže posebnu pažnju.
Kada nakon duge i intenzivne vožnje odmah ugasite motor, dolazi do problema: prekida se dovod maziva u turbinu koja još uvek radi u praznom hodu, usled čega joj se temperatura brzo povećava, što uzrokuje sagorevanje ulja, začepljenje čađi u uljnim kanalima i začepljenje ležajeva.
Ovo ima direktne posledice na životni vek vašeg vozila. Neopreznost u vezi sa radom motora, posebno onih opremljenih turbopunjačem, povećava rizik od skupih kvarova nakon nekoliko desetina hiljada prevezenih kilometara.
Koliko vremena je potrebno?
Stručnjaci preporučuju sledeće:
- Nakon duge vožnje autoputem ili intenzivne vožnje: Pričekajte barem 90 sekundi, držeći motor u praznom hodu, da bi se turbinsko kolo usporilo, a radna temperatura ulja smanjila na temperaturu motora pre gašenja.
- Nakon kraće vožnje u gradu: U dinamičnim gradskim sredinama, potrebno je približno 30 sekundi da se turbopunjač ohladi.
Praktičan savet koji možete lako primeniti je: Parkirajte, otkopčajte sigurnosne pojaseve, uzmete sve što vam treba i tek tada ugasite motor, neposredno pre napuštanja automobila. Obično je to dovoljno vreme da se motor ohladi.
Šta ako dolazim sa autoputa?
Ako ste dugo vozili po autoputu, postoji dodatni trik koji možete primeniti: Ako putujete autoputem i svraćate do benzinske pumpe ili parkinga, dobro je usporiti na oko 1-2 kilometra ranije. Tako da motor radi pri maloj brzini, pod malim opterećenjem, ali je ulje u cirkulaciji.
Šta se dobija ovom praksom?
Pravilno hlađenje motora i turbopunjača nije samo stvar dobre prakse, već ima i merljive koristi. Pod pretpostavkom da bi vek trajanja turbopunjača u optimalnim uslovima trebalo da bude oko 300 hiljada km, pažljivim postupanjem, radni vek motora (turbopunjača ili kompresora) se može produžiti za oko 100 hiljada kilometara.
To je značajna prednost kada se uzme u obzir da je zamena ili popravka turbopunjača skupa intervencija.
Atmosferski motori?
Možda se pitate da li je ovo potrebno i kod automobila sa atmosferskim motorom (bez turbopunjača). Kod njih situacija nije toliko kritična, ali i dalje vredi sačekati kratko vreme pre gašenja nakon intenzivne vožnje, jer to može smanjiti termički stres na motoru.
Međutim, treba napomenuti da danas je nezamislivo da u novom putničkom vozilu postoji dizel motor bez turbo punjača, a i benzinci ih sve češće imaju, bez obzira na radnu zapreminu, broj cilindara ili klasu automobila.
Činjenica je da sve više novih automobila dolazi isključivo sa turbo motorima, što znači da će ova praksa biti sve važnija za većinu vozača.
Moderni automobili i sistemi zaštite
Neki moderniji automobili već imaju ugrađene sisteme koji se bave ovim problemom: U nekim, posebno sportskim automobilima, postoji mogućnost hlađenja turbine sistemom podmazivanja, čak i nakon isključivanja motora.
Međutim, većina običnih automobila i dalje nema ove napredne sisteme, pa je odgovornost vozača da pravilno postupaju sa svojim vozilom.
Kratko čekanje od 1-2 minuta pre gašenja motora nakon duge ili intenzivne vožnje je mala cena za značajno produženje životnog veka vašeg automobila. Primenjujući ovu jednostavnu praksu, možete izbeći skupe popravke i osigurati dugotrajan i pouzdan rad vašeg vozila.
(Telegraf.rs/Auto Klub)