BMW 840d xDrive Gran Coupe VS. Audi A7 Sportback 50 TDI quattro: Savremena umetnost!

Audi i BMW, večiti rivali u svakom segmentu, ovde su se „sukobili na terenu“ sportskih kupea sa četvora vrata. A7 Sportback 50 TDI quattro i 840d xDrive Gran Coupe, slični, a opšte toliko različiti, imaju svoje vrline i mane, no u jednom segmentu se baš mnogo distancijraju...

Foto: Aleksandar Savin

Ruku na srce, pomalo smo se zasitili silnih SUV-ova i krosovera koje nam proizvođači bespoštedno serviraju na meniju. Iako imaju različite ukuse, ipak su u pitanju “đakonije” pripremljene po manje-više sličnom receptu. Srećom, ekspanzija automobilske industrije nije se zadržala na invaziji SUV modela, pored ostalog izrodila je i neke originalne kreacije koje odstupaju od uobičajenih normi i šablona.

U takve se svrstavaju i veliki raskošni kupe modeli sa četvora vrata. Potpisuju ih masovni proizvođači i zbog toga se za njih ne može reći da su suva egzotika, mada ih, ipak, ne viđamo na svakom koraku. Rečju, to su automobili koji svojom nesvakidašnjom, monumentalnom pojavom prave razliku u odnosu na druge. Takvoj ekskluzivnoj „sorti“ pripadaju rivali na ovom uporednom testu – Audijev A7 i BMW-ova Serija 8 Gran Coupe.

Zajedničko za oba modela je to da apostrofiraju kupe formu u kombinaciji sa četvora vrata. Ta formula podarila im je impozantne proporcije – izrazito su dugački, široki i niski. Audi se veoma približio granici od 5 metara, dok je BMW prekoračio za čitavih 82 milimetra! Ujedno „Bavarac“ je sa širinom od 1.932 širi od svog rivala za 25 mm i niži je za 15 milimetara (1.407 mm). Pored brojnih sličnosti, među njima postoje i značajne razlike. Jedna od njih krije se u procesu stvaranja ovih modela.

A7 Sportback nastao je tako što su dizajneri temeljno preobličili model A6. Taj delikatan zadatak obavili su po proverenom receptu, kao i kod prethodnika, tako što su siluetu proširili i „spustili“ je niže. Za broj veći model gotovo da nije promenio međuosovinski razmak (+ 2 mm), ali je zato izmenio sve ostale komponente - za početak ima drugačiju „njušku“, veće točkove i bokove sa više postavljenim te naglašenijim „faltama“. No, najveću razliku pravi bočna silueta zbog produženog, padajućeg krova i karakterističnog skupturno oblikovanog zadnjeg kraja.

Kod BMW-a imamo drugačiju situaciju, Serija 8 Gran Coupe za polaznu osnovu nije uzela Seriju 5 kao što je bio slučaj kod Serije 6 Gran Coupe. Treći član porodice „8“ izveden je na osnovi Serije 8 Coupe. Kako bi ga učinili podesnim za luksuzan prevoz četiri putnika, konstruktori su mu podarili za čak 210 mm duži međuosovinski razmak. Time je oslobođen prostor za „ugradnju“ zadnjih vrata koja čak zadiru dublje u pozadinu vozila u poređenju sa rivalom.

I ako izuzmemo zadnji kraj sa oblim konkavnim pregibom na unutra, Audi se drži oštrih linija za razliku od BMW-a koji ostavlja utisak da su vajari više umešali prste podarivši mu meke linije. U svakom slučaju, oba automobila ostavljaju snažan vizuelni utisak.

Isto se može reći i za njihove enterijere kojima je zajedničko to da kombinuju kvalitet izrade doveden do luksuza, komfor i najmodernije tehnologije. Ipak, odišu različitim stilovima. S-Line paket podrazumeva sportska sedišta, ukrasne aplikacije sa karakterističnim logotipom i trokraki zaravnjeni upravljač. Kokpit je minimalistički i u njemu dominiraju ravne linije, a uvedena su čak tri ekrana.

Pored digitalne instrument table od 12,3 inča u sredini je displej od 10,1 inč (navigacija, multimedija, prikaz kamera, ostala podešavanja…), a ispod njega dolazi još jedan manji displej (8,6 inča) za klimatizaciju, a može poslužiti i za postavljanje prečica do funkcija koje odabere vozač. Takoreći sve funkcije su dobile taktilne komande, a posebno je dopadljivo kliktanje, odnosno zvuk koji se aktivira pritiskanjem virtuelnih tastera.

U BMW-u je dosta drugačiji ambijent. Takođe savremen, ali ne tako minimalistički. Više komandi je prepušteno klasičnim prekidačima, mada su tu dva displeja. Instrument tabla je digitalna i menja grafiku u zavisnosti od izbora režima vožnje, a u poređenju sa Audijevom nudi manje mogućnosti personalizacije. Sa M sportskim paketom stižu profilisani kožni upravljač zadebljanog obruča, koji savršeno „leži“ u rukama i nema mu ravnog, zatim multifunkcionalna sedišta i individual obloga krova od alkantare.

Što se tiče pozicije sedenja napred, ona je u Seriji 8 Gran Coupe za nijansu niža, a i više nam se dopala udobnost sedišta u BMW-u, mada neka vas to ne zavara. U Audiju se takođe odlično sedi, iako su njegova sedišta nešto tvrđa u poređenju sa BMW-ovim. Boravak na zadnjim sedištima više nam je pak prijao u Audiju, ne samo zbog toga što se lakše ulazi i izlazi, već i zbog toga što je u njemu utisak prostora povoljniji. Mada, ne može se reći da je u BMW-u tesno, jer objektivno nije… Sve dok ne otvorite prtljažnik i ne shvatite da je Audi tu u osetnoj prednosti jer sa zapreminom od 535 litara nudi gotovo 100 litara više, a to nije malo.

Oba modela pokreću dizel agregati zapremine 3,0 litara, s tim da je već po tradiciji Audijev V6, a BMW-ov redni „šestak“. Reč je o najsnažnijim dizelima koje nemački proizvođači imaju u ponudi kod A7 50 TDI quattro i 840d xDrive Gran Coupe. Na polju motorizacije krstarica iz Minhena stiče očiglednu prednost jer raspolaže sa 320 konjskih snaga naspram 286 u Audiju. Tokom ovog uporednog testa, najveći deo vremena proveli smo u vožnji na otvorenom, gde su se smenjivali auto-put i manji, krivudavi regionalni putevi koji su dobro poslužili da sagledamo dinamičke karakteristike.

Za divno čudo one se ne razlikuju koliko bi neko možda očekivao budući da BMW na kontu ima 34 KS i 60 Nm obrtnog momenta više. Uz to, maksimalni obrtni moment od 680 Nm kod Serije 8 dolazi nešto ranije, već pri 1.750 obrtaja, dok kod Audija imate na raspolaganju 620 Nm što je, takođe, impresivno, ali pri 2.250 o/min. Oba automobila za prenos snage do sva četiri točka koriste osmostepene automatske menjače koji rade ažurno i tačno, a pored automatskog moda omogućavaju promenu stepena preko komandi na upravljaču.

Vozačima su na raspolaganju i različiti režimi koji podešavaju parametre rada motora, oslanjanja, upravljanja i menjača, a dostupni su Eco, Comfort, Sport i Sport Plus (BMW) odnosno Dynamic (Audi). Tu je i upravljanje na sva četiri točka, koje kod BMW-a sa M paketom dolazi standardno, a kod Audija se doplaćuje. Ovaj sistem je od koristi jer smanjuje krug okretanja pri malim brzinama kada zadnji točkovi zakreću suprotno od prednjih, dok pri višim zakreću u istom smeru i time poboljšavaju stabilnost pod opterećenjem bočnih G-sila.

U oštrijoj vožnji, primetno je da BMW ima nešto efikasnije kočnice, bolji odziv na komandu gasa, kao i upravljača, ali razlike nisu toliko izražene da bi bi stavile A7 Sportback u baš podređen položaj. Ne toliko odlučno, ali Audi isto odlično reaguje na promene pravca, a „manjak“ agilnosti u odnosu na „osmicu“ kompenzuje za nijansu boljim komforom u vožnji.

Inače, udobnost je kod oba automobila na visokom nivou i to ide na račun sistema elektronske kontrole rada amortizera. Ne treba, ipak, smetnuti s uma da je BMW na test stigao sa dva broja manjim točkovima, a samim tim i „mesnatijim“ pneumaticima, dok je A7 bio obuven u niskoprofilne pneumatike u kombinaciji sa felnama od 21 inč.

Foto: Aleksandar Savin

Iako su testirani automobili sposobni za „jurnjavu po krivinama“, svakako da im na putu više godi uloga luksuznih krstarica koje u jednom dahu mogu da prevale veliki broj kilometara, a da putnici to „ne osete“. Ovo dakle nisu sportski modeli, već luksuzni grand tureri za četiri putnika, koji pružaju vrhunski ugođaj za upravljačem na jedan drugačiji način. Pritom, imućne vlasnike stavljaju u poseban položaj uz garanciju da će ostati zapaženi gde god da se pojave.

Takav koncept po običaju sa sobom povlači prilično jaku cenu. Audi A7 Sportback 50 TDI quattro otvara ponudu od 74.353 evra, ali testirana verzija sa dosta opcionala (HD matriks LED svetla, MMI navigacija plus, Bang&Olufsen stereo sistem, sportska sedišta, meko zatvaranje vrata, sistem kamera 360, itd.) košta oko 100.000 evra.

Ako vam se to čini kao previše, imajte na umu da BMW 840d xDrive startuje od te sume, a model koji smo imali na testu završava na 133.000 evra! „Zahvalnost“ za to duguje opcionalima kao što su M sportski paket, BMW individual enterijer od merino kože, laserska svetla, Harman Kardon zvučni sistem…

Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed

Ovako veliko odstupanje u ceni nismo očekivali kada smo preuzeli automobile na test, a očigledno je da u Minhenu pucaju od samopuzdanja i Seriju 8 Gran Coupe cenovno pozicioniraju iznad Audija A7, a bliže Porsche Panameri! Samo, da li ta „savremena umetnost“, imajući u vidu samo cenu ima i svoje realno uporište?

(Telegraf.rs/Uroš Dedić/TopSpeed)