Automobil koga su Jugosloveni voleli više nego jedni druge i dalje je u srcima mnogih

Generacije su odrastale uz Fiću, legendarni automobil koji je počeo da se proizvodi na današnji dan pre 66 godina

Printscreen: YouTube/Luis Moreira

Najpopularniji automobil bivše Jugoslavije, bez ikakve sumnje, bila je legendarna Zastava 750 - svima omiljeni Fića. Automobil koji je za 30 godina proizvodnje sa traka kragujevačke fabrike sišao u 923.487 primeraka, počeo je da se poizvodi na današnji dan 18. oktobra 1955. godine.

Generacije su odrasle uz ovaj automobil, a brojni današnji iskusni vozači svoja prve kilometre i vozačke lekcije stekli su upravo u njemu. Fićom se išlo na posao, vozila se deca u vrtić i školu, cele porodice išle su na more.

Kad zatreba, omiljeni "mališa" na četiri točka je prevozio nameštaj, belu tehnku, kuhinjske elemente... a u njemu su padali prvi poljupci!

Ideja o početku proizvodnje automobila koji će motorizovati Jugoslaviju javila se u vreme zahuktalog industrijskog razvoja zemlje, pedeseti godina prošlog veka, pa je od italijanske kompanije Fiat kupljena licenca za njegovu proizvodnju, u isto vreme kada je počela proizvodnja Fiata 600 u matičnoj zemlji.

Prvog Fiću pokretao je motor od samo 23 konjske snage, dok je poslednje proizvođena verzija, kojom je 1985. godine proizvodnja i okončana, imao je 27 "konja". Jugosloveni su toliko zavoleli taj mali automobil, da se on dobro prodavao čak i kada su na tržište stigli dosta moderniji i bolji automobili.

Za 30 godina koliko je proizvođen, Fića je bio sve što je prosečnom čoveku bilo potrebno. Bio je dovoljno mali da bude pristupačan svima, dovoljno veliki da može da odveze celu porodicu na more i preveze veš mašinu iz Robne kuće, dovoljno izdržljiv da svi članovi porodice mogu da ga voze.

Delovi za Fiću su se kupovali u C-marketu, a dosta kvarova su vlasnici sami popravljali na parkingu ispred zgrade. Tako je, osim osnovne funkcije prevoznog sredstva, Fića imao i edukativnu ulogu, služeći generacijama kao sredstvo na kome su sticana osnovna tehnička znanja o automobilima.

Zbog svega toga, Zastava 750 je bila i ostala jedan od najomiljenijih automobila na prostorima bivše Jugoslavije, koji i dan - danas privlači pažnju i izaziva (o)sećanja gde god da se pojavi. A oni bolji očuvani i dobro restaurirani primerci posebno su cenjeni i dostižu visoku vrednost kao oldtajmeri.

(Telegraf.rs)