Aktivisti traže zabranu uvoza američkih kamioneta u EU zbog bezbednosnih i ekoloških razloga

Vreme čitanja: oko 2 min.

Evropski aktivisti zahtevaju od Evropske komisije da ispravi "rupu" u propisima koja je dovela do povećanja broja uvezenih američkih kamioneta

Foto: Ford

U jednom sveobuhvatnom pismu, evropski aktivisti su pozvali Evropsku komisiju da zabrani uvoz velikih američkih automobila, posebno SUV-eva. Pismo je pokrenula Evropska biciklistička federacija i podržale su ga organizacije kao što su grupa za bezbednost na putevima ETSC i lobi za zeleni transport Transport & Environment. Aktivisti su uputili dopis evropskom komesaru za unutrašnje tržište Tijeriju Bretonu, i njegovim kolegama iz oblasti transporta, klimatske akcije, životne sredine i pravde.

Ovaj zahtev dolazi nakon što je broj uvezenih američkih kamioneta u Evropu dramatično porastao zbog "rupe" u EU regulativi, poznate kao Individualno odobrenje vozila (IVA). Ova dozvola omogućava uvoz terenskih vozila koja nisu u skladu sa evropskim standardima za emisije i bezbednost.

Prema istraživanju, oko 60% uvezenih vozila su SUV modeli sa dužinom od oko šest metara, visinom od oko dva metra i težinom većom od 2,5 tona. Ovi kamioneti su označeni kao posebno opasni za ostale učesnike u saobraćaju, posebno bicikliste i pešake. Naime, izveštaji beleže da pešak ili biciklista koje udari kamionet imaju 90% veće šanse da budu ozbiljno povređeni, a verovatnoća smrtnog ishoda je 200% veća u poređenju sa "normalnim" automobilima.

Belgijski institut za bezbednost na putevima VIAS je ranije ove godine objavio da vozači ovih kamioneta retko doživljavaju povrede u saobraćajnim nesrećama, ali osobe koje oni udare su izložene značajno većem riziku. Uprkos ovim alarmantnim podacima, američki izveštaji podupiru ovu tvrdnju, sa Nacionalnom upravom za bezbednost saobraćaja na autoputevima koja beleži 42.795 smrtnih slučajeva na putevima u 2022. godini, u poređenju sa 19.917 u EU tokom 2021. godine.

Aktivisti su sada izričiti u svojim zahtevima da EU promeni regulatornu praksu, zatvarajući "rupu" u Individualnom odobrenju vozila, koja je prvobitno bila namenjena za prilagođena i specijalizovana vozila, kao što su vozila hitne pomoći ili automobili za osobe sa invaliditetom. Oni zahtevaju od regulatora da uspostave jedinstven standard bezbednosti i zaštite životne sredine za celo tržište EU.

(Telegraf.rs)