Baterije za električna vozila napreduju: Domet do 5.000 kilometara postaje realnost
Električna vozila su pred velikim promenama zahvaljujući napretku u tehnologiji baterija koji obećava značajno poboljšanje njihovih mogućnosti. Ova inovacija dolazi u idealnom trenutku, jer potražnja za električnim automobilima raste brže nego ikad. U srcu ovog napretka su poboljšanja u načinu kako baterije čuvaju energiju, što može drastično da proširi domet vozila i unapredi korišćenje obnovljivih izvora energije.
Većina današnjih baterija koristi grafit za čuvanje energije, materijal koji je pouzdan ali ograničen po kapacitetu. Naučnici odavno traže alternative poput silicijuma jer može da sačuva značajno više energije. Silicijum može da uskladišti deset puta više energije od grafita, što bi električna vozila učinilo konkurentnima benzinskim po dometu.
Problem sa silicijumom je bio to što se širi tokom punjenja, što može da ošteti bateriju i stvori bezbednosne rizike. Ovi problemi su sprečavali široku upotrebu silicijuma uprkos jasnim prednostima.
Naučni tim rešava glavni problem silicijumskih baterija
Profesori Sudžin Park i Jun Su Kim sa Univerziteta nauke i tehnologije Pohang (POSTECH) zajedno sa profesorom Džegeonom Riu sa Univerziteta Sogang razvili su inovativni vezivni materijal koji efikasno sprečava silicijum da se širi tokom punjenja. Ovaj ključni razvoj omogućava baterijama koje koriste silicijumske anode da bezbedno čuvaju deset puta više energije od onih koje se oslanjaju na grafit.
Ovo nije samo postupno poboljšanje - predstavlja prekretnicu. Posledice samo za električna vozila su ogromne. Zamislite vožnju na rastojanja uporediva sa tradicionalnim automobilima na benzin bez čestog dopunjavanja.
Globalni napori u inovaciji baterija
POSTECH nije jedini u guranju tehnologije baterija napred. Naučnici i kompanije širom sveta učestvuju u sličnim naporima, svaki posleduje različite ali jednako uzbudljive pristupe.
U Kini, istraživači rade sa baterijama na bazi natrijuma, ciljajući na manje skupu i pristupačniju alternativu litijumu. Ova inovacija može učiniti električne automobile pristupačnijim širom sveta, posebno u regionima sa ograničenim resursima litijuma.
U međuvremenu, NASA naučnici napreduju sa čvrstim baterijama, koje su lakše i kompaktnije. Ove baterije mogu pomoći svemirskim misijama i takođe učiniti električna vozila lakšim i efikasnijim.
Drugde, jedinstvena istraživanja se fokusiraju na održive materijale za baterije. Na primer, jedan intrigantan razvoj uključuje biorazgradive baterije napravljene od školjki rakova, naglašavajući pritisak za ekološki prihvatljivim opcijama.
Širi uticaj na obnovljivu energiju
Važnost proboja u baterijama se proteže daleko izvan transporta. Obnovljivi izvori energije poput solarne i energije vetra se oslanjaju na efikasne sisteme za skladištenje energije. Za razliku od tradicionalnih fosilnih goriva, obnovljivi izvori energije ne proizvode uvek energiju konzistentno.
Poboljšane baterije mogu da zarobe i skladište višak energije proizvedene tokom vrhunskih sunčanih ili vetrovitih uslova. Zatim, tokom mirnih ili oblačnih perioda, skladištena energija može biti oslobođena da zadovolji potražnju. Tako bi proboji poput onog sa POSTECH mogli značajno da podignu korišćenje obnovljive energije, pomažući smanjenju oslanjanja na fosilna goriva.
Ove inovacije označavaju značajan napredak ka smanjenju globalne zavisnosti od fosilnih goriva. Poboljšano skladištenje baterija može pomoći električnim vozilima da postanu praktičnija i privlačnija potrošačima, ubrzavajući prelazak sa benzinskih motora na čistije električne alternative.
(Telegraf.rs)