Šta je KPI i zašto je važan u elektronskoj trgovini?

Mnoga preduzeća koja se bave elektronskom trgovinom ne koriste svoje analize i podatke na načine na koje bi mogle.

Kako Avinaš Kaušik, stručnjak za digitalni marketing u „Googleu“ i autor knjige „Web Analytics 2.0“, kaže: „Većina preduzeća je bogata podacima, ali su siromašni u informacijama."

Drugim rečima, oni ne vide šumu od drveća. Sa danas mogućom lakoćom pristupa digitalnoj analizi, ovo je ispuštena zlatna prilika.

Skraćenica koja se u ovoj sferi često čuje jeste KPI. Šta je, dakle, KPI i koje mere treba da pratite?

Šta je ključni indikator performansi (KPI)?

Ključni indikator performansi – poznat i kao KPI – jeste mera koja pokazuje koliko dobro organizacija ili pojedinac radi u odnosu na osnovne ciljeve. Posmatrajte ih kao znakove. Oni vam pokazuju gde se nalazite na vašem putu i pomažu da identifikujete put kojim treba da krenete da biste ostvarili svoje poslovne ciljeve.

Kakva je razlika između metrika i KPI?

Jednostavno rečeno, KPI predstavljaju mere koje su važne.

„Postoji mnogo različitih mera. Klikovi. Procenat nove prodaje. Prihod od pretplate. Ali nisu svi KPI", kaže Džonatan Tejlor iz kompanije „Klipfolio“. „KPI su najvažnije mere koje imate – one koje stvarno naglašavaju šta su vaši ključni poslovni ciljevi."

Mere su samo način merenja stvari. Ključni indikator performansi čine metodu praćenja najvažnijih aspekata vašeg poslovanja na način koji vam pomaže da odredite koje akcije treba da preduzimate. KPI se često kreiraju iz dve ili više mera.

Primera radi, evo dve mere: saobraćaj na web sajtu i broj prodaja. Odnos između ove dve metričke mere je popularan KPI, koji se naziva „stopa konverzije". Da biste izmerili stopu konverzije, podelite broj prodaja sa brojem posetilaca sajta, a zatim ih pomnožite sa 100 procenata:

(50 prodaje ÷ 1.000 posetilaca) x 100 = 5% stopa konverzije

Zašto su KPI važni u elektronskoj trgovini?

Bez ključnih indikatora performansi, bićete primorani da koristite instinkte, lične preferencije ili druge hipotetičke kriterijume koji često nemaju nikakvu potvrdu u realnosti. To je opasno za poslovanje. Sreća neće trajati zauvek, a vaš „osećaj“ i „instinkt“ mogu jednom da omanu i naprave veliki problem.

Ali to nije sve. Najgore je što kada nešto pođe naopako, nećete znati zašto se to desilo. I ako ne pratite nekoliko važnih KPI-ja, nećete imati izbora, osim da pogađate razloge zbog kojih vam se određena situacija dešava. U međuvremenu, vaši bolje organizovani konkurenti će vas prestići.

Ako ne razumete rezultate vaših strategija, nećete biti u mogućnosti da efikasno razvijete svoje poslovanje i da nastavite put prema svojim ciljevima.

Kao što je čuveni konsultant Piter Druker rekao: „Ono što se meri može da se poboljšava." KPI pružaju objektivnost. Sa njima možete jasno i tačno da razumete vaše poslovanje tako da možete, kao dobro informisani, lako da donosite strateške odluke.

Ali KPI nema vrednost sam za sebe.

Kako je Endru Lang rekao: „Većina ljudi koristi statistiku kao što pijanci koriste flašu, više da bi zamaskirali problem, a ne da bi došli do prosvetljenja." Prava snaga KPI-ja leži u vašoj sposobnosti da interpretirate podatke i izvučete izvodljive uvide, koji vam mogu pomoći da poboljšate svoje poslovanje. Sa njima možete da ostvarite dugoročni uspeh u skladu sa doslednim preduzimanjem optimalnih akcija.

Šta čini efikasan KPI?

Danas preduzeća na internetu mogu da koriste alate kao što je Google analitika da uz njih prate mnogo različitih mera.

Kako da identifikujete šta treba da uzmete u obzir?

Da bi se obezbedili korisni, opravdani uvidi u performanse kompanije, KPI moraju da poseduju četiri karakteristike.

- Uticaj na krajnji ishod: Ključni indikator performansi treba da se odnosi na ukupni prihod i da bude ključni za postizanje vašeg cilja.

- Precizna merljivost: Najbolji ključni indikatori performansi su jednostavni i lako ih je izračunati. Morate precizno da pratite podatke potrebne za kreiranje indikatora. Efektivni KPI su dobro definisani i kvantifikovani.

- Pravovremenost: Da bi vam bili korisni, potreban vam je pristup rezultatima KPI u realnom vremenu, tako da možete na vreme da implementirate poboljšanja. Stari podaci su korisni samo u kombinaciji sa podacima u realnom vremenu, za praćenje trendova.

- Izvodljivost: Najvažnije, ključni indikatori performansi treba da vam pomognu da razumete poboljšanja koja su vam potrebna. Prilikom pokušaja identifikacije KPI-ja, on takođe može da vam pomogne da idete  unazad. „Rezultati na kraju proizlaze iz pravih aktivnosti", kaže Džastin, Hajat, direktor za razvoj poslovanja u kompaniji „Hubspot“.

„Ako radite analizu unazad od krajnjeg cilja, kao što je na primer analiza prihoda od kraja ka početku prodajnog procesa, možete pomoći prodavcu da shvati koje su aktivnosti neophodne kako bi postigao taj cilj."

Ako vas interesuju poslovanje putem interneta, nove tehnologije i marketinške strategije u online prodaji, više o edukativnim programima i obukama kod nas možete da saznate ovde.

(Telegraf.rs)