Vodič za početnike u web dizajnu: Kako da kreirate odlično korisničko iskustvo

Ako nemate sjajno korisničko iskustvo, nemate ništa

I na internetu i na brojnim svetskim konferencijama vode se energične rasprave o tome koji su najbolji alati u dizajnu, koji su trendovi relevantni i kako industrija dizajna treba da evoluira.

Ipak, jedan skup pravila, koja univerzalno prihvataju dizajneri, programeri i softverski inženjeri, jesu pravila za poboljšanje korisničkog iskustva (UX). Ako želite da se uspešno bavite izradom web sajtova i aplikacija za kompanije i brendove, ovo su neka od pravila koja treba da imate u vidu.

Sklonite nepotrebno

Dodajte samo potrebne komponente vašem korisničkom interfejsu, savetuje Ebi Rouz, dizajnerka iz poznate i višestruko nagrađivane digitalne agencije „Edit“.

Otklonite nered i tako ćete moći da smanjite rizik da korisnici ne pronađu ono što traže i da otklonite potencijalnu prepreku za kupovinu. Jedan od načina da uspešno odredite šta je sajtu potrebno, a šta mu ne treba jeste da se prvenstveno usredsredite na mobilne uređaje prilikom dizajniranja.

Kako su ovi ekrani mnogo manji i na njima moraju da se smeste samo najneophodnije informacije, sam format će vas navesti da izbacite sve ostalo. Aplikacija i web sajt koji su jasni i jednostavni za navigaciju i upotrebu jesu rešenja sa kojima ne možete da pogrešite.

„Memorijske kuke“ su od suštinske važnosti

Memorijske kuke (memory hooks) jesu izvrsna alatka kada treba da se predstavite velikom broju ljudi, što je suština mnogih web sajtova.

Memorijska kuka je deo u uvodu koji toliko živopisno opisuje šta radite da će ljudi to moći istoga trenutka da vizuelizuju u svom umu.

Čime god da se bavite, trudite se da budete dosledni u dizajnu. Napravite stilski vodič da biste odredili pravila za postavljanje elemenata kao što su dugmad za pozive na akciju. Ako metod bude prepoznatljiv na celom web sajtu, stvorićete memorijske kuke.

„Odličan UX je zanat koji spaja sve elemente tako da se stvara jedno dosledno osećanje za korisnika", kaže dizajner Ket Nun, koji takođe ističe da je konzistentnost važna na svim uređajima, kao i na platformama. Ako ne uspete da je postignete, korisnici će više puta kliknuti na pogrešnu dugmad i biće ljutiti zbog toga, što znači da vaš sajt pruža loše korisničko iskustvo.

Pojedini sajtovi povremeno koriste ovu tehniku kako bi korisnike naveli da slučajno kliknu na dugme za kupovinu, što nas dovodi do tačke broj 3.

Budite iskreni

Nema potrebe da varate korisnike. Dizajner i autor Stiven Haj opisuje ove tehnike kao „tamne obrasce".

Gorenavedeni obrazac je poznat kao „mamac“ ili „prekidač“. Kod njega interfejs u ​​poslednjem trenutku promeni izgled kako bi manipulisao ponašanjem posetilaca. Ljudi koriste „tamne obrasce“ jer su navodno lakši za ostvarivanje rezultata, ali u stvarnosti oni samo omogućavaju da se korisnici osete prevareno i izmanipulisano.

Sve što vam je potrebno jeste da budete otvoreni i transparentni dok dizajnirate korisnikov put do kupovine (ili neke druge akcije). Dobijanje i zadržavanje poverenja korisnika je mnogo važnije od „zarobljavanja“ korisnika.

Vizuelno pojasnite rekvizite

Takođe je pogodno da korisnicima bude jasno kako sve funkcioniše nakon njihove prve posete vašoj web stranici ili aplikaciji. Ne znaju svi šta je „hamburger“ meni (tri paralelne horizontalne linije koje su postale ustaljena vizuelna forma za meni na web sajtovima i aplikacijama) ili šta ikonice za deljenje na društvenim medijima predstavljaju. Možda ćete morati da ih označite i da ih detaljno objasnite korisnicima koji prvi put upotrebljavaju vaš sajt ili aplikaciju.

Eliminišite vremenske zaostatke

Prema rečima programera Dejvida Harlija, odlaganje u brzini učitavanja web sajta izaziva gubitak fokusa kod korisnika, što rezultira smanjenjem prometa od 7%.

Pored toga, Gugl (Google) preporučuje da učitavanje vaših sadržaja koji se nalaze iznad preloma (folda) na  web sajtu ne bi trebalo da traje duže od 400ms.

Koji su najbolji načini za eliminisanje vremenskih zaostajanja? Za početak, izbegavajte gifove, karusele i slične „teške“ elemente. Prekomerna upotreba dodataka i dugmadi za društvene medije takođe mogu biti razlozi kašnjenja, tako da treba da ih koristite samo tamo gde je to neophodno.

Kada je u pitanju optimizacija slika, dobra ideja je da već u fazi programiranja web sajta razmišljate o korišćenju opcija koje će vam omogućiti učitavanje različitih rezolucija iste slike, u zavisnosti od toga koji uređaj i veličinu ekrana korisnik ima.

Ovakva priprema zahteva više posla i duže vreme rada, ali to je najbolje rešenje za poboljšanje brzine učitavanja, dok ujedno omogućuje i da održavate kvalitet slike.

Ne prekidajte korisnike u pogrešno vreme

„Iskačući (pop-up) prozori nisu vaš prijatelj“, ističe Rouz.

Niko ne voli oglase, ankete ili bilo koju drugu vrstu prekida – a naročito ne one koji imaju zvuk.“ Ako koristite prozore koji „iskaču“ da biste promovisali neke stvari koje korisnik ne sme da propusti na web sajtu, Rouz savetuje da se uverite da ste pronašli najbolje vreme za to (na primer, tražite povratne informacije o iskustvu korisnika nakon što obave kupovinu).

Pokušajte da izbegnete ometanje korisnika tako što ćete mu „zablokirati“ ekran prozorom koji iskoči preko cele stranice.

Ako želite da postanete stručnjak u web dizajnu, danas to možete da postignete i putem edukativnih programa. Ali obratite pažnju, da biste bili spremni za poslovno okruženje, obuka zasnovana na realnim projektima mora da traje najmanje 12 meseci. Više o takvim obukama kod nas možete da saznate na ovom linku.

(Telegraf.rs)